141

صنعت پتروشیمی هند: صنعت مواد شیمیایی تخصصی

صنعت پتروشیمی هند: صنعت مواد شیمیایی تخصصی
(چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی هند انتخاب هوشمندانه ای برای سرمایه گذاری در مواد شیمیایی تخصصی و خاص داشته اند. در ابتدا تولیدکنندگان مواد شیمیایی تخصصی به نوعی برای مشتریان خود مزیت ویژه ایجاد می کردند، زیرا با پایین ترین قیمت ممکن محصولات خود را در اختیار آنان قرار می دادند.

 

به صورت تدریجی شرکت های تولیدکننده مواد شیمیایی تخصصی به جای تمرکز سنتی مزیت هزینه ای تصمیم گرفتند بر روی سایر جنبه های تولید مزیت نسبی تمرکز کنند. از آن زمان به بعد این شرکت ها نتایج فوق العاده ای را در زمینه کارایی فناوری ها، توانایی ایجاد برند و شبکه توزیع، توسعه مقیاس و ایجاد کارایی های عملیاتی به دست آوردند.

این تغییر و تحول باعث شده است که آنها اعتماد مشتریان خود را جلب کنند و جایگاه آنها را در زنجیره ارزش به «تولیدکنندگان مشتری مدار مواد شیمیایی» تغییر دهد.

انتظار می رود که صنعت مواد شیمیایی تخصصی هند از 40 میلیارد دلار آمرکیا در سال مالی 2020 به حدود 60 میلیارد دلار آمریکا در سال 2023 برسد، یعنی رشد متوسط سالانه آن در حدود 13 درصد خواهد بود که در این صورت از نرخ رشد متوسط جهانی یعنی حدود 5 درصد پیشی خواهد گرفت.

چنین نتیجه ای را می توان به موارد زیر مربوط دانست:

1.در دسترس بودن مواد واسطه ای پتروشیمی در داخل کشور،

2. افزایش مخارج سرمایه ای به منظور توسعه پورتفوی ارزش افزوده/ محصولات منتخب و ادغام معکوس،

3. افزایش مخارج سرمایه گذاری بر روی تحقیق و توسعه برای ورود به محصولات جدید و ماشین آلات جدید.

شرکت های ای. آی. ال، ان. اف.آی. ال، آلکیل آمینز و بالاجی آمینز[1]توسعه قابل توجهی در زمینه توانمندی ها و قابلیت های مربوط به نوآوری و تولید مواد اولیه ضروری یا فرآیندهای تولیدی نشان داده اند. این امر باعث شده است که این شرکت ها تبدیل به عرضه کنندگان قابل اعتماد به ویژه در زمینه تولید محصولات داروئی و مواد شیمیایی کشاورزی تبدیل شوند.

محصولاتی مانند پاک کننده های سطوح، رنگ و روغن و محصولات بادوام مصرفی حوزه هایی هستند که در آنها مقیاس و کارایی عملیاتی عوامل اصلی موفقیت هستند. شرکت های تولیدی در این حوزه ها به شدت در حال ادغام با یکدیگر و توسعه ظرفیت های خود در طول زمان هستند. شرکت هایی مانند اس. آر. اف. و گلکسی سورفکنت[2]ظرفیت های تولید خود را همزمان با رشد بازار نهایی مصرف افزایش داده اند.

شرکت های ای. آی. ال (AIL) و ان. اف.آی. ال (NFIL) با مشتریان خود قراردادهایی را امضا کرده است که بر اساس آن مشتریان این شرکت ها نه تنها فناوری های خود را با آنها به اشتراک می گذارند بلکه در پروژه های آنها نیز سرمایه گذاری می کنند.

نمودار 1- نرخ رشد متوسط سالانه مواد شیمیایی تخصصی به تفکیک منطقه در دوره زمانی بین سال های 2018 تا 2023

جهان

منبع: AartiIndustrie

ما بر این باور هستیم که این شرکت ها در آینده قراردادهای بیشتری از این دست امضا خواهند کرد. همه این شرکت ها ادغام معکوس دارند و این امر به آنها کمک می کند تا سود خود را در آینده حفظ کند. افزایش سهم محصولات اختصاصی در ترکیب تولیدی این شرکت ها باعث می شود که سهم سود آنها افزایش یابد.

اهمیت محصولات واسطه ای پتروشیمی در موفقیت صنعت مواد شیمیایی تخصصی

محصولات واسطه ای پتروشیمی سنگ بنای تولید مواد شیمیایی تخصصی هستند. هند به شدت به واردات محصولات واسطه ای پتروشیمی وابسته است (جدول 1).

جدول 1- خالص واردات محصولات واسطه ای پتروشیمی به هند (به 1000 کیلوگرم)

جهان

منبع: Department of commerce

یکی از ویژگی های مواد شیمیایی تخصصی این است که در حجم بسیار اندک تولید می شوند. واردات و ذخیره سازی حجم کمی از مواد اولیه می تواند منجبر به غیر رقابتی شدن آنها بشود مگر اینکه از حق انحصاری اختراع برخوردار باشند. بنابراین، میزان در دسترس بودن محصولات پتروشیمی واسطه ای در داخل کشور عامل مهمی در رشد تولید مواد شیمیایی تخصصی در صنعت پایین دستی است.

اکثر محصولات واسطه ای پتروشیمی از ترکیب مشتقات اتیلن و پروپیلن ساخته می شوند. به طور تاریخی اتیلن و پروپیلن به دلیل تقاضای بسیار زیاد در بازار داخلی و فقدان زیرساخت های پشتیبانی برای ساختن انواع پلیمرها و پلاستیک ها مورد استفاده قرار می گیرند، به خصوص در مورد اتیلن و مشتقات آن.

بنابراین رشد ظرفیت مواد واسطه ای پتروشیمی به دلیل محدودیت دسترسی به اتیلن و پروپیلن خیلی زیاد نبوده است.

جدول 2- پروژه های پیش رو که عرضه محصولات واسطه ای پتروشیمی را تسهیل می کنند

جهان

منبع: Company HSIE Research

افزایش تقاضا برای محصولات واسطه ای پتروشیمی از سوی تولید کنندگان مواد شیمیایی تخصصی نتیجه هدایت اتیلن و پروپیلن به سمت تولید محصولات شیمیایی واسطه ای است. عرضه کنندگان محصولات پتروشیمی بالادستی مانند پالایشگاه های نفت و تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی پروژه هایی را معرفی کرده اند که در آنها اتیلن، پروپیلن یا مشتقات آنها به عنوان مواد اولیه برای تولید محصولات نهایی مورد استفاده قرار می گیرند (جدول 2).

[1]AIL, NFIL, Alkyl Amines and Balaji Amines

[2]SRF and Galaxy Surfactants

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی