مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

پروژه پتروشیمی زنجان طبق زمان بندی پیش می رود

پروژه پتروشیمی زنجان طبق زمان بندی پیش می رود
(یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۷) ۱۴:۰۴

مجتمع اوره و آمونیاک پتروشیمی زنجان پس از بهره برداری قادر است برای 600 نفر اشتغال مستقیم و برای حداقل 3000 نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد کند. علاوه بر این در حال حاضر جمع کثیری از مردم این استان سهام شرکت صنایع پتروشیمی زنجان را دارند.

همه این موارد می تواند دلایل خوبی باشند برای اینکه به سراغ مدیر عامل این شرکت برویم و در مورد روند پیشرفت این پروژه شویم.
حسن بهاری بندری مدیر طرح‌های استانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ارائه گزارشی از روند پیشرفت پروژه به مواردی چون بررسی عوامل تسریع این روند اشاره می کند و می گوید: تا پایان سال جاری امیدواریم که پروژه پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.
علاوه بر آن وی تأکید کرد: اکنون شرکت صنایع پتروشیمی زنجان طبق زمانبندی انجام شده پیش می رود.
گفتگوی خبرنگار ما را با ایشان می خوانید.

• لطفاً گزارشی اجمالی از روند پیشرفت پروژه ارائه دهید؟
پیشرفت پروژه اوره و آمونیاک پتروشیمی زنجان برای تولید سالانه یک میلیون و هفتاد هزار تن کود اوره و 660 هزار تن آمونیاک در منطقه زرین آباد استان زنجان احداث می شود که به چهار بخش به شرح ذیل می توان آن را تقسیم کرد؛ بخش آماده‌سازی اولیه محل اجرا که شامل تسطیح زمین، احداث جاده های دسترسی، تأمین روشنایی جاده ها و محل اجرا، تأمین آب موقت، مخابرات و امکانات دفتری حدود 90 درصد پیشرفت داشته است. علاوه بر این بخش مهندسی اصولی (Basic Engineering) حدود 75 درصد، بخش مهندسی تفصیلی و تدارکات حدود پنج درصد و بخش تجهیزات کارگاه پیمانکار EPCC حدود 75 درصد پیشرفت دارد.

• شرکت صنایع پتروشیمی زنجان برای پیشرفت پروژه چه قراردادهایی بسته است؟
تاکنون 12 مورد قرارداد بسته شده که شامل قرارداد مکان یابی پروژه، انجام نقشه برداری محل اجرا، انجام آزمایش‌های مکانیک خاک (soil investigation)، ارزیابی زیست محیطی پروژه و انجام مطالعات اقتصادی طرح (FS) است. همچنین قراردادهای خرید لیسانس و انجام مهندسی اصولی واحد آمونیاک، خرید لیسانس و انجام PDP واحد اوره، انجام مهندسی تفصیلی، تدارکات و خرید، نصب و پیش راه اندازی، راه اندازی و تحویل به صورت EPCC عملیات آماده سازی محل اجرا و احداث جاده های دسترسی، تأمین روشنایی جاده ها و محل اجرا مطالعات پایه و تفصیلی انتقال آب از سد گلابر به محل اجرا و حصارکشی از جمله قراردادهای دیگری است که باید از آنها نام برد.

• برای ادامه کار انعقاد چه قراردادهایی پیش‌بینی شده است؟
جهت تداوم کار پروژه پیش بینی انعقاد قراردادهایی چون اجرای سامانه انتقال آب از سد به محل اجرا، انجام مطالعات مهندسی، تدارکات و خرید، نصب و راه اندازی و تحویل واحد سرویس های جانبی (Utility) برای تأمین آب، برق و بخار برای زمان بهره برداری و قرارداد مشاور طرح (MC) لازم به نظر می رسد.

• این پروژه تا پایان سال جاری چند درصد پیشرفت خواهد داشت؟
تا پایان سال جاری امید است این پروژه در مجموع پیشرفت قابل توجهی داشته باشد و انشاا... تمامی زیرساخت های لازم برای انجام فعالیتهای ساختمانی و لوله گذاری زیرزمینی به همراه ساخت انبارهای اوره به انتها برسد.

• چه تمهیداتی برای پیشرفت پروژه در فصل سرما شده است؟
در این خصوص ساخت انبارهای اوره به منظور استفاده در زمان نصب به عنوان کارگاههای تهیه اتصالات لوله کشی (Fabrication shop) در فصل سرما و همچنین استفاده به عنوان انبار موقت تجهیزات پیش بینی شده است. در ضمن فعالیت های مهندسی نیز به سرعت در تمامی فصول سال در حال انجام خواهد بود.

• پروژه گاز رسانی به مجتمع اکنون در چه مرحله ای است؟
در خصوص گاز رسانی پروژه باید بگویم احداث و تخصیص گاز به پروژه پس از طی یک فرآیند بسیار طولانی از طرف وزارت محترم نفت به پتروشیمی زنجان صادر گردیده و در حال حاضر در شرکت ملی گاز ایران متون قراردادی در حال تهیه است. شرکت نیز در حال فراهم کردن مقدمات لازم برای مطالعات اولیه به منظور اتصال خط لوله گاز به مجتمع (در حدود شش کیلومتر) با کمک شرکت ملی گاز است.

• آیا پروژه صنایع پتروشیمی زنجان طبق زمانبندی انجام شده پیش می رود؟
بله. با توجه به زمانبندی پروژه از نظر قراردادی کار طبق زمانبندی در حال پیشرفت است.

• چه عواملی می تواند باعث تسریع و یا تأخیر در روند پروژه باشد؟
عمده ترین مانع در جهت پیشبرد پروژه مسئله تأمین منابع ارزی پروژه است که مقرر بوده بر اساس مصوبات از طریق صندوق ذخیره ارزی با عاملیت یکی از بانک های کشور انجام گیرد. با همکاری های صورت گرفته امید است با مساعدت مسئولین محترم استان و هیئت مدیره محترم بانک ملی این موضوع هر چه سریع تر در مسیر حل و فصل قرار گیرد. در ضمن همکاری بانک های داخلی برای تأمین منابع ریالی نیز کمک شایانی به پیشرفت پروژه خواهد کرد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی