مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی :

در ده ماهه امسال مجموع کل تولید 2/23 میلیون تن بوده است

در ده ماهه امسال مجموع کل تولید 2/23 میلیون تن بوده است
(دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۷) ۱۷:۳۱

در برنامه چهارم توسعه 25 طرح به صورت مشارکتی و 5 طرح به صورت خصوصی با حجم سرمایه گذاری 6/12 میلیارد دلار و 23 هزار میلیارد ریال اجرا خواهد شد.

مجموع کل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ده ماهه امسال 2/23 میلیون تن بوده است که این حجم تولید با در نظر گرفتن مجتمع های واگذار شده تا پایان امسال به 29 میلیون تن افزایش می یابد.به گزارش نیپنا؛ مهندس رضا افشین مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: مجموع کل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی تا پایان امسال 26 میلیون تن خواهد بود که با در نظر گرفتن مجتمع های پتروشیمی اراک، اصفهان، خارگ و آبادان که به بخش خصوصی واگذار شده اند، حجم کل تولید محصولات پتروشیمی در کشور به 29 میلیون خواهد رسید.

وی افزود: ارزش کل فروش محصولات پتروشیمی از ابتدای امسال تا پایان دی ماه با احتساب 27 هزار میلیارد ریال فروش داخلی و 6 میلیارد دلار صادرات بیش از 7/8 میلیارد دلار بوده است که این رقم تا پایان سال به 11 میلیارد دلار افزایش می یابد.

رضا افشین با بیان اینکه از مجموع کل تولید در 10 ماهه امسال سهم فروش داخلی 5/5 میلیون تن و سهم صادرات 6/8 میلیون تن بوده است، گفت: مجموع تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نشان
 می دهد که این شرکت در دستیابی به 80 درصد برنامه های خود موفق بوده است.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، ظرفیت اسمی تولید تا پایان امسال 34 میلیون تن برآورد شده، اظهار کرد: براساس پیش بینی های برنامه ریزی شده بود که تا پایان امسال 12 طرح پتروشیمی به بهره برداری برسد که با احتساب مجموع تولید این مجتمع های جدید حجم کل تولید 34 میلیون تن برآورد شده بودکه متاسفانه به دلیل شرایط تحریم از یک سو، وقوع بحران مالی جهان و کاهش شدید قیمت ها و عدم جذب بازار برای محصولات پتروشیمی از سوی دیگر، میزان کل تولید به 29 میلیون تن کاهش می یابد.

وی در خصوص طرح هایی که در حال حاضر در مدار تولید قرار دارند، گفت: مجتمع های پتروشیمی جم، آریاساسول، ایزوسیاناتهای کارون، اتیل بنزن پارس، پلی اتیلن سنگین مهر و MEG فرسا شیمی با 90 درصد ظرفیت اسمی و با حجم تولید 3/5 میلیون تن با مجموع سرمایه گذاری ریالی و ارزی 4 میلیارد دلار در مدار تولید قرار دارند که بخشی از محصولات این مجتمع ها صادر شده است.

وی گفت: طرح های پتروشیمی پلی اتیلن سبک خطی امیرکبیر، غدیر2، زاگرس2، اروند ماهشهر، استایرن منومر پارس و پتروشیمی مروارید از جمله طرح هایی بودند که برنامه ریزی بهره برداری آنها تا پایان امسال بود، که به دلیل شرایط تحریم و محدودیت ها در وارد کردن برخی از تجهیزات این طرح ها در 3 ماهه اول سال 88 به بهره برداری می رسند.

مهندس افشین در ادامه به روند خصوصی سازی در این شرکت اشاره کرد و افزود: تا شش ماه آینده کل NPC به بخش خصوصی واگذار می شود و با تصویب سازمان خصوصی سازی و هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی 14 شرکت در مجموعه هلدینگ باقی می ماند که بخشی از این شرکتها به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص اجرای طرح های پتروشیمی در برنامه چهارم توسعه گفت: در برنامه چهارم توسعه 25 طرح به صورت مشارکتی و 5 طرح به صورت خصوصی با حجم سرمایه گذاری 6/12 میلیارد دلار و 23 هزار میلیارد ریال اجرا خواهد شد.
افشین یادآور شد: طرح های NF3 بندر امام، الفین 13 (پتروشیمی ایلام)، اوره و آمورنیاک شیراز، بخشی از سروریس های جانبی مبین، اسکله غرب عسلویه، برخی از پروژه های خط لوله  اتیلن غرب، الفین 11، مجتمع های مهاباد، کردستان و لرستان پروژه هایی هستند که از برنامه چهارم به پنجم منتقل شده اند.

وی پیش بینی کرد که در برنامه پنجم توسعه نیز 4/18 میلیارد دلار و 53 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد شد که نزدیک به 20 میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی افزوده می شود.
مدیرکنترل و تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید براینکه هیچ یک از مجتمع های پتروشیمی درسالجاری مشکل تامین خوراک نداشته اند، خاطرنشان کرد: مصرف خوراک کل (سوخت و خوراک) مجتمع های پتروشیمی کشور روزانه 30 میلیون متر مکعب است که بخشی از پارس جنوبی و بخشی دیگر از مناطق نفت خیز جنوب تامین می شود.

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی