در گفتگو با ستاد خبری ایران پلاست اعلام شد:

نقشه راه 20 ساله نیاز ضروری صنعت پلیمر ؛ رقبای ما در این درخصوص اقدام کرده اند

نقشه راه 20 ساله نیاز ضروری صنعت پلیمر ؛ رقبای ما در این درخصوص اقدام کرده اند
(یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹) ۱۰:۲۸

دکتر قاسمی مدیر گروه پلاستیک پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی با انتقاد از نبود برنامه ریزی بلند مدت در حوزه پلاستیک و پلیمر کشور تاکید کرد: بشدت به نقشه راه 20 ساله درخصوص صنعت پلیمر نیاز داریم.

مدیرگروه پلاستیک پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در گفتگو با ستاد خبری نمایشگاه ایران پلاست افزود: برای هر کاری باید آینده نگری بشود ما هنوزبرای صنعت پلاستیک، نقشه راه نداریم. ما امروزه بشدت به نقشه راه 20 ساله درخصوص صنعت پلیمر نیاز داریم به نظر میرسد رقبای ما در منطقه در این خصوص اقدام کرده اند .
وی درخصوص آینده صنعت پلاستیک هم تاکید کرد: به صراحت می گویم اگر وارد تولید محصولات با سطح فناوری بالا و محصولات جدید نشویم، شکست خواهیم خورد.
وی همچنین تولید به اصطلاح زیر پله ای را ضربه ای به توسعه صنعت پلاستیک در کشور دانست و افزود: با وجود اینکه صنعت پلاستیک یکی از صنایع استراتژیک و مهم در ایران است، نظارتی بر تولید استاندارد در این صنعت وجود ندارد.
دکتر قاسمی یکی از ضعف­های صنعت پلاستیک را صنفی نبودن فعالیت در آن دانست و افزود: صنعت پلاستیک باید به سمت صنفی شدن حرکت کند،این حرکت آغاز شده است اما انجمن ها و تشکل های صنفی صنعت پلاستیک رسالت واقعی خود را نتوانسته اند، انجام بدهند.
وی درخصوص ارتباط تشکل­های صنفی با دانشگاه گفت: این تشکل ها حداقل در زمینه ارتباط با دانشگاه، هیچ فعالیتی نداشته­اند و مشکل اصلی تشکل­های صنفی پلاستیک این است که عموما منافع کوتاه­مدت و غیرجمعی را با سطحی نگری دنبال می­کنند.
مدیر گروه پلاستیک پژوهشگاه پلیمر با ارائه یک پیشنهاد همکاری گفت : به انجمن­ها و تشکل­های صنفی صنعت پلاستیک پیشنهاد میکنم که با انجمن علمی پلیمر پژوهشگاه که خود یکNGO   است، ارتباط داشته باشند و این انجمن می تواند به رشد و ارتقای علمی آنها کمک کند.
این متخصص پلیمر با اشاره به اینکه توسعه در صنعت باید مبتنی بر نگاه علمی و دانشگاهی صورت بگیرد، گفت: پژوهشگاه پلیمر برای تقویت ارتباط با صنعت، پروژه­های تحقیقاتی و دانشگاهی خود را برای تجاری شدن آماده سازی می کند و در روند تجاری سازی طرح های تحقیقاتی علمی دراین پژوهشگاه، مهندسی صنایع برپایه دانش پلیمر، ارزیابی بازار داخل و خارج، میزان ریسک پذیری پروژه و سنجش­­های لازم برای اجرایی شدن و اقتصادی بودن طرح صورت می­گیرد.
وی یادآورشد: مشکل ارتباط صنعت و دانشگاه ناشی از نبودن زبان و درک مشترک است . دانشگاه دغدغه های صرفا علمی خود را دارد و صنعت نیز صرفا به دنبال سود و منافع سریع در بازار است. تقدم و تاخر درپیشرفت نیزعامل دیگری است که موجب می­شود حرکت متوازن صنعت و دانشگاه با مشکل روبرو شود.
ثبت نام این دوره از ایران پلاست اینترنتی بود که کاملا با آن موافقم . درمقایسه با هفت دوره قبل، تجربه برگزاری ایران پلاست به این شکل، برتر بوده است.
از آغاز فعالیت پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی حدود 30 سال می­گذرد. هسته اولیه این نهاد علمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ریاست جمهوری شکل گرفته است و مراحل شکل گیری و رشد خود را گذرانده است. از حدود سال 1376 فعالیت مستقل خود را به شکل امروزی و در ساختمان جدید پی­گرفته است. این پژوهشگاه در 30 سال گذشته متخصصان بسیاری را در حوزه پلیمر تربیت کرده است. دکتر اسماعیل قاسمی یکی از آنان است که اکنون مدیرگروه پلاستیک پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران است. اسماعیل قاسمی دراین پژوهشگاه دکترای منهدسی پلیمر گرفته است و می­گوید: تا به امروز بیست­سالی است که در صنعت و دانشگاه در زمینه پلیمر فعالیت کرده است.
دکتر قاسمی درابتدای صحبت­هایش از دکتر میرزاده یاد می­­کند و معتقد است: او کسی است که در شکل گیری و رشد پژوهشگاه بسیار موثر بوده است.ازابتدای تاسیس پژوهشگاه دوره­های کارشناسی ارشد درآن تحت نظارت وزارت علوم و از 12 سال پیش دو دوره دکترا در رشته علوم و فناوری پلیمر و رشته مهندسی پلیمر راه اندازی شد.
دکتر قاسمی همچنین از فراز و نشیب­های فعالیت پژوهشگاه درسالهای گذشته می­گوید اما معتقد است پژوهشگاه دراین سال­ها موجب جهت گیری­های مثبتی در تحولات صنعت پلاستیک شده است. مشروح گفتگوی ستاد خبری نمایشگاه ایران پلاست را با دکتر قاسمی در ویژه نامه پیام پتروشیمی  بخوانید. این نشریه در ایام برگزاری نمایشگاه هفتم ایران پلاست توزیع خواهد شد . همچنین مشروح این گفتگو بزودی در این سایت منتشر خواهد شد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی