وزیر نفت:

قیمت خوراک به نحوی افزایش می یابد که پتروشیمی ها دچار مشکل نشوند

قیمت خوراک به نحوی افزایش می یابد که پتروشیمی ها دچار مشکل نشوند
(دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۹) ۱۵:۴۲

وزیر نفت در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه از ادامه تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی ، صادرات بنزین تولید ایران و افزایش ظرفیت تولید بنزین کشور خبر داد.

 

تولید بنزین در پتروشیمی ها هنوز ادامه دارد

وزیر نفت تحریم فروش بنزین به ایران را اقدامی غیر انسانی و غیر اخلاقی اعلام و تصریح کرد: بنزین از ضروریات زندگی مردم است و تحریم این فرآورده به کشور یک اقدام ضد حقوق بشر است که چهره واقعی این کشورها را هرچه بیشتر روشن می کند.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بالایی در مجتمع های پتروشیمی و پالایشگاهی خود دارد، افزود: در سه ماه گذشته واردات بنزین به کشور به حداقل رسید به طوری که بر اساس برنامه باید روزانه 22 تا 23 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می شد، این در حالی است که در ماه های تیر و مرداد به ترتیب روزانه 8 میلیون و 3.7 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد شد و این میزان در شهریور ماه به 0.8 میلیون لیتر، (زیر یک میلیون لیتر) کاهش یافت.
وی افزود: از اواخر مرداد امسال با توجه به نیاز کشور، تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی آغاز شد و این فعالیت ها تا امروز ادامه دارد.
به گفته وی هم اکنون 38 واحد پتروشیمی در کشور فعال است که دو واحد از این تعداد کاملا به تولید بنزین مشغول هستند و تنها بخشی از چهار واحد پتروشیمی دیگر در اختیار تولید بنزین قرار دارد.
وی از رشد صادرات نفت، گاز و پتروشیمی در کشور خبر داد  و گفت: در شهریور سال گذشته صادرات محصولات پتروشیمی نسبت به شهریور سال قبل 88 درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.
میرکاظمی با بیان اینکه انعطاف لازم در صنایع پتروشیمی وجود دارد، گفت: بر اساس نیاز کشور برخی محصولاتی که قبلا در صنایع تولید و صادر می شد هم اکنون در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش قرار می گیرد.
وی گفت: پیش از تحویل برخی از محصولات پتروشیمی به پالایشگاه های کشور برای تولید بنزین، این محصولات از سوی پتروشیمی ها به خارج صادر می شد که در این صورت این مجتمع از تخفیف مالیاتی و جایزه صادراتی بهره مند می شدند، ولی با ارسال این محصولات به داخل کشور این تخفیف مالیاتی و جایزه صادراتی عاید این مجتمع های پتروشیمی نمی شود.
وزیر نفت تاکید کرد: ما به مجتمع های پتروشیمی قول داده ایم خودمان این مسئله را پوشش می دهیم و اجازه نمی دهیم آنها دچار مشکل شوند.

قیمت خوراک به نحوی افزایش می یابد که پتروشیمی ها دچار مشکل نشوند

 

وزیر نفت همچنین درباره وضعیت تعیین خوراک واحدهای پتروشیمی با یادآوری اینکه هم اکنون بیش از 50 میلیون تن ظرفیت نصب شده پتروشیمی در کشور وجود دارد تصریح کرد: با افزایش قیمت گاز طبیعی و خوراک صنایع پتروشیمی دچار مشکل  نمی‌ شوند.
وی با تاکید بر اینکه همزمان با افزایش قیمت خوراک امکان بازگشت سریع سرمایه برای واحدهای پتروشیمی فراهم می‌شود گفت: این افزایش در یک بازه زمانی که منجر به صرفه جویی در واحدهای پتروشیمی بشود، اجرایی خواهد شد.
میرکاظمی وزارت نفت را مکلف به حفظ امنیت بلندمدت تامین خوراک صنایع پتروشیمی دانست و خاطر نشان کرد: در افزایش قیمت خوراک توجیه اقتصادی واحدهای پتروشیمی در نظر گرفته می شود.

 

نیاز کشور به بنزین تا پایان سال در پالایشگاه ها تامین می شود

میرکاظمی از بهره برداری از طرح های توسعه دو واحد پالایشگاهی تا پایان امسال خبر داد و افزود: یکی از این واحدهای پالایشگاهی در دهه فجر و دیگری تا پایان امسال به بهره برداری می رسد که با بهره برداری از پالایشگاه ها نیاز فعلی کشور به بنزین برطرف می شود.
وی درباره ادامه همکاری صنعت نفت کشور با برخی از کشورهای خارجی، گفت: برخی از این کشورها حدود 8 سال توسعه فازهای کشور را معطل گذاشتند و حتی یک سنت در این زمینه سرمایه گذاری نکرده اند که این مسئله باید پاسخ داده شود.
وزیر نفت، تصریح کرد: صنعت نفت همکاریش را با شرکت هایی که بر اساس نظام برنده - برنده کار می کنند ادامه می دهد و با کشورهایی که منافع دیگران را دنبال می کنند رابطه خود را قطع کرده و شرکت های ایرانی را جایگزین این شرکت های خارجی خواهد کرد.
وی با بیان اینکه ایران ذخایر مالی فراوانی دارد، گفت: ما هیچ گونه نگرانی در زمینه سرمایه گذاری در صنعت نفت نداریم چون منابع مالی فراوانی در کشور وجود دارد.
میرکاظمی افزود: روش های مختلفی برای جذب منابع مالی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت پیش رو داریم که تا پایان برنامه پنجم توسعه شاهد تحقق این برنامه ها خواهیم بود.
وی درباره تاثیر تحریم ها بر صادرات محصولات تولیدی در صنایع پتروشیمی، گفت: هیچ گونه مشکلی در زمینه تولید و صادرات این محصولات وجود ندارد و در صورتی که اجازه دهیم صادرات محصولات پتروشیمی انجام  می شود ولی با توجه به نیاز کشور هم اکنون برخی از این محصولات در داخل مصرف می شوند.

صادرات چند محموله بنزین به خارج از کشور

میرکاظمی در باره صادرات بنزین ایران گفت: با توجه به پربودن مخازن ذخیره سازی برخی مجتمع های پتروشیمی، تا کنون چند محموله از سه تا چهار هزار تن به بالا به خارج از کشور فروخته شده که قیمت برخی از این محموله ها تنی 900 دلار اعلام شده است.
به گفته وی، با توجه به پر شدن مخازن ذخیره سازی شرکت های پتروشیمی، بنزین تولیدی در این مجتمع ها باید به پالایشگاه های کشور برای مخلوط شدن با بنزین تولید داخل ارسال شود.
وزیر نفت در باره فعالیت های توسعه ای نفتی در حوزه دریای خزر گفت: هم اکنون در شمال کشور در حوزه دریای خزر، میدان های نفتی مشترک و مستقل وجود دارد که عملیات اکتشاف آنها در حال انجام است.
وی تصریح کرد: سکوی نفتی امیرکبیر از نیمه دوم سال 88 پس از آماده شدن، به نقطه مورد نظر منتقل و حفاری اکتشافی این سکو از سال گذشته آغاز شده و هم اکنون در حال انجام است.

ضرورت اجرای موازی فعالیت ها در پروژه ها

میرکاظمی در باره زمان اجرای پروژه های صنعت نفت تصریح کرد: هم اکنون سیستم هایی برای انجام موازی فعالیت ها و پروژه ها وجود دارد و ضروری است مدیریت پروژه ها با یک منطق و الگوی علمی انجام گیرد تا در زمان و منابع مالی پروژه ها صرفه جویی شود.
وی از تغییر روند اجرای پروژه ها در صنعت نفت خبر داد و گفت: با بهره گیری از مدیریت کنترل پروژه و نرم افزارهای موجود، فعالیت ها در بخش های مختلف صنعت نفت به صورت موازی انجام خواهد شد تا در کوتاه ترین زمان پروژه ها اجرا شود.
وزیر نفت مدت زمان اجرای پروژه های فازهای جدید پارس جنوبی را 35 ماه اعلام و تصریح کرد: این دوره زمانی مورد تایید کارفرما (شرکت نفت و گاز پارس) قرار گرفته است و امیدواریم از این 35 ماه نوسان نداشته باشیم.
وی تصریح کرد: بیش از 50 میلیارد دلار در این دوره زمانی در پارس جنوبی باید هزینه شود که امیدواریم شرکت های زیر مجموعه نیز روند مدیریت پروژه ها را تغییر دهند.
به گفته وی، هر دو فاز پارس جنوبی ماهیانه 600 میلیون دلار درآمد دارد که در صورت تاخیر در اجرای پروژه ها زیان هنگفتی به کشور وارد می شود؛ بنابراین باید تا حد ممکن، زمان اجرای پروژه ها را فشرده تر کنیم.
وزیر نفت با بیان این که هم اکنون ظرفیت تولید 4 میلیون و 200 هزار بشکه نفت در کشور وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به تعهد ایران در اوپک، از همه این ظرفیت استفاده نمی کنیم و هم اکنون بر اساس تعهداتمان در اوپک نفت تولید می شود.
میرکاظمی با بیان این که سالیانه در همه کشورها در میدان های جدید 8 درصد و در میدان های قدیم 10 درصد از تولید نفت آنها کم می شود، افزود: برای جبران این مسئله، باید سرمایه گذاری لازم در زمینه حفر چاه های جدید و ترمیم چاه های قدیمی انجام شود که در این صورت تولید نفت در کشورها کاهش نمی یابد.

افزایش ذخایر نفت و گاز کشور

دکتر میرکاظمی با بیان اینکه بر اساس آخرین بازنگری های صورت گرفته در اکتشافات میدان های نفتی و گازی حجم منابع نفتی ایران هم اکنون 150 میلیارد و 310 میلیون بشکه است، تاکید کرد: تا پایان سال جاری به طور حتم این میزان بازهم افزایش پیدا خواهد کرد.
وزیر نفت: حجم ذخایر گازی کشورمان را نیز 33.1 هزار میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: میزان ذخایر نفت و گاز کشور ماهانه از سوی کارگروهی که در معاونت نظارت بر تولید مواد هیدروکربوری وزارت نفت تشکیل شده است بررسی و اعلام می شود.
وی با بیان اینکه ایران با توجه به منابع نفت و گاز سرشار خود به هیج وجه کشور فقیری به حساب نمی آید، اظهار داشت: برای تامین منابع مالی پروژه های صنعت نفت علاوه بر اختصاص منابع داخلی شرکت ملی نفت مذاکراتی را با بانک های داخلی در خصوص مشارکت در سرمایه گذاری و انتشار اوراق مشارکت آغاز کرده ایم.
وزیر نفت با اشاره به اینکه اگر 10 درصد از تسهیلات و منابع ارزی ریالی داخل کشور سالانه به پروژه های صنعت نفت اختصاص یابد بسیاری از مشکلات مالی این صنعت حل خواهد شد، گفت: هم اکنون در برخی از میدان های نفتی در حال تولید تا سقف 25 درصد از درآمد فروش نفت برای توسعه سایر پروژه ها در نظر گرفته می شود.

جذب منابع مالی خارجی در دستور کار وزارت نفت

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی اروپایی و آمریکایی برای همکاری با صنعت نفت اعلام آمادگی کرده اند، یادآور شد: وزارت نفت به هیچ وجه جذب منابع مالی خارجی را فراموش نخواهد کرد. 
دکتر میرکاظمی با بیان اینکه واگذاری مالکیت منابع نفت و گاز در ایران بر خلاف قانون اساسی است، گفت: این در حالی است که کشورهای همسایه برای توسعه میدان های مستقل و مشترک خود مالکیت این میدان ها را به کشورهای غربی می سپارند.
وزیر نفت سال 1390 را اولین سال شروع برنامه پنجم خواند و گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته از 200 میلیارد دلاری که می بایست در برنامه پنجم توسعه صنعت نفت سرمایه گذاری شود تاکنون حدود 70 میلیارد دلار تعیین تکلیف شده است.
وی با بیان اینکه بخشی از درآمدهای مازاد صنعت نفت به پوشش ریسک سرمایه گذاری بخش خصوصی اختصاص داده می شود، تصریح کرد:تا کنون مذاکرات بسیار مثبتی با بانک های داخلی برای فاینانس و تامین مالی پروژه های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت صورت گرفته است.
وزیر نفت همچنین از نهایی شدن مذاکرات تامین مالی 40 درصد پروژه های پایین دستی در برنامه پنجم توسعه صنعت نفت خبر داد و گفت: تلاش می کنیم تا پایان سال جاری تکلیف سرمایه گذاری های پیش بینی شده در برنامه پنجم را مشخص کنیم.

تولید اوپک افزایش نمی یابد

میرکاظمی یادآور شد: در سال های گذشته همواره رکود جهانی بر کشورها حاکم بوده و ریشه اصلی این رکود در وجود اسناد بدون پشتوانه در بازارهای بین المللی است که سبب شده یک عده خارج از بهره وری، سودهای کلانی به دست آورده و این اسناد را در دنیا منتشر کنند که ایران این موضوع را همواره تذکر داده است.
وی تصریح کرد: با توجه به این رکود جهانی تولید نفت کاهش یافته که این مسئله منجر به کاهش تقاضا و معطل کردن سرمایه گذاری کشورهای تولید کننده می شود.
وزیر نفت با اشاره به اینکه در حوزه نفتی هم به زمان و هم به منابع مالی نیاز است، گفت: امروز بازار تقاضا به دلیل رکود جهانی محدود و عرضه متناسب با تقاضا است.
وی تصریح کرد: اوپک پنج میلیون بشکه کاهش عرضه داشته و این در حالی است که تغییری در بازار ایجاد نشده و رکود همچنان باقی است.
میرکاظمی گفت: در این وضعیت فکر نمی کنم در نشست آتی اوپک تصمیمی برای افزایش تولید نفت گرفته شود.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه روند افزایش قیمت نفت نسبت به  افزایش کالاهای مورد نیاز صنعت نفت از سال 1970 تا کنون به هیج وجه عادلانه نبوده است، گفت: در قیمت کنونی نفت خام در بازارهای جهانی باید تجدید نظر صورت گیرد زیرا قدرت خرید کشورهای تولید کننده این حامل انرژی نسبت به درآمدشان در سال های اخیر کاهش داشته است.

تمرکز مبادلات صنعت نفت روی دلار نیست

دکتر میرکاظمی با اشاره به نوسان های شدید ارزش دلار در بازارهای جهانی اظهار داشت: یکی از دلایلی که ایران مبادلات خود را از دلار به سایر ارزها تغییر داده است انتشار دلارهای بدون پشتوانه و کارشکنی های کشورهای غربی در بازارهای دلار و طلا بوده است.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون تمرکز مبادلات صنعت نفت روی دلار نیست، گفت: کشورمان با تغییر مبادلات خود از دلار به یورو و سایر ارزها کمترین میزان ضرر را در زمان رکود اقتصادی جهان داشت.

ایران علاقه مند ادامه حضور اینپکس در آزادگان است

دکتر میرکاظمی درباره آخرین وضعیت توسعه میدان آزادگان گفت: این میدان هم اکنون با استفاده از منابع داخلی و همچنین مشارکت خارجی در حال توسعه است.
وی ادامه داد سهم 10 درصدی شرکت ژاپنی تا کنون در توسعه میدان نفتی آزادگان پابرجا بوده و وزارت نفت ایران اختیار عمل فروش و ادامه کار را به این شرکت ژاپنی داده است.
وی با یادآوری اینکه ایران به ادامه حضور شرکت ژاپنی اینپکس در میدان آزادگان علاقه مند است، گفت: در صورتی که این شرکت در مورد میزان مشارکت خود در میدان آزادگان تعیین تکلیف نکند ارزش سهامش در توسعه این میدان پایین خواهد آمد.
دکتر میرکاظمی در مورد آخرین وضعیت بازنگری و ارائه اساسنامه صنعت نفت به دولت، گفت: بحث ارائه اساسنامه صنعت نفت از سال 65 در دولت و مجلس شورای اسلامی وجود داشته و هم اکنون مراحل نهایی خود را در دولت می گذراند.
وزیر نفت ابراز امیدواری کرد اختیارات صنعت نفت در اساسنامه جدید افزایش یابد و به زودی نتایج نهایی بررسی این اساسنامه اعلام خواهد شد.

افزایش قیمت سوآپ نفت به 6 دلار

وزیر نفت در باره روند سوآپ نفت خام گفت: بر اساس برنامه، در عملیات سوآپ، نفت خام باید به پالایشگاه های شمال کشور منتقل و در مقابل در خارگ معادل آن نفت تحویل شود و هزینه ای حدود پنج تا 6 دلار به شرکت ملی نفت ایران برای انجام این مبادله ها پرداخت شود.
وی با بیان این که تاکنون 30 سنت برای عملیات سوآپ پرداخت می شد و در مقابل نیز نفت خام از خارگ تحویل گرفته نمی شد، گفت: متاسفانه میزان نفتی که سوآپ می شود، در آمارها بخشی از تولید نفت خام کشور به شمار می رود که این موضوع بر اساس تعهد تولید ما در اوپک قلمداد می شود در صورتی که اینگونه نیست.
میرکاظمی انجام سوآپ در شرایط کنونی را اشتباه ارزیابی و تصریح کرد: شرکت های فعال در زمینه سوآپ باید نفت را به پالایشگاه های شمال کشور تحویل دهند و معادل آن را از خارگ تحویل بگیرند، البته با هزینه واقعی آن که حدود پنج تا 6 دلار محاسبه شده است.

دلایل تاخیر چین در پارس جنوبی

میرکاظمی در باره دلایل تاخیر شرکت «سی.ان.پی.سی» چین در آغاز عملیات اجرایی فاز 11 پارس جنوبی گفت: فاز 11 پارس جنوبی که معادل تولید 2 فاز است، پیش تر قرار بود در بخش پایین دستی این پروژه، یک کارخانه ال.ان.جی ساخته شود که بر اساس مذاکرات قرار شد ساخت کارخانه ال ان جی منتفی و فاز 11 تنها گاز را برای تحویل آماده کند و می توان به صورت بیع متقابل با نرخ بازگشت سرمایه فعالیت در این میدان انجام شود.
وی با بیان این که پیش بینی می شود به زودی شرکت چینی فعالیت های خود را در پارس جنوبی آغاز کند، تاکید کرد: وزارت نفت هیچ گونه مشکلی برای همکاری با این شرکت چینی ندارد.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی