افتتاح دو طرح بزرگ پتروشیمی فجر 2 با حضور رئیس جمهور

افتتاح دو طرح بزرگ پتروشیمی فجر 2 با حضور رئیس جمهور
(پنج شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۹) ۱۶:۱۳

دو طرح بزرگ پتروشیمی فجر دو به منظور تامین 648 مگاوات برق و 740 تن در ساعت بخار و خط و پست انتقال برق به شبکه سراسرى با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش نیپنا، شرکت پتروشیمى فجر با هدف تامین برق و بخار مورد نیاز واحدهاى فرایندى مستقر در منطقه ویژه اقتصادى پتروشیمى طرح نیروگاه فجر ۲ را از سال ۸۶ آغاز کرد.
مالکیت این طرح به صورت ۷۰ درصد شرکت ملى صنایع پتروشیمى و ۳۰ درصد شرکت کارگزارى سهام عدالت است . این طرح با ۴ توربین گازى به ظرفیت مجموع  مگاوات ۶۴۸ (در شرایط Iso) و بخش تولید بخار (HD) با ظرفیت مجموع ۷۴۰ تن بر ساعت شامل دو واحد بویلر بازیاب و یک واحد بویلر کمکى به اجرا درآمده است.
خوراک این واحد ۲۲۰ هزار مترمکعب گاز در ساعت از سوى شرکت ملى گاز و آب خام از رودخانه کارون تامین خواهد شد.
هزینه اجراى این طرح نیز ۲۸۰ میلیون دلار و ۲۵۰ میلیارد ریال بود‌ه است. در این واحد گاز طبیعی با فشار  ۲۴ تا ۳۰ بار از خط سراسری گاز دریافت و به محفظ‌ها حتراق توربین های گازی ارسال می‌شود، همچنین هوا از طریق Air Intake فیلتر مکیده شده و پس از عبور از کمپرسور چند مرحله ای وارد محفظ‌ها حتراق می‌گردد. گازهای حاصل از ا حتراق از محفظه احتراق به سمت توربین هدایت شده و طی عبور ازتوربین باعث ایجاد گشتاور چرخشی این مجموعه می‌گردند.
با توجه به کوپلینگ میان توربین و ژنراتور این گشتاوربه ژنراتور نیز منتقل شده و با ایجاد جریان تحریک در روتور ژنراتور
برق تولید می‌کند. ولتاژ خروجی ژنراتورهای آلستوم 5/11 کیلوولت و ولتاژ ژنراتورهای جنرال الکتریک ۱۵ کیلو ولت
می‌باشد که توسط ترانس های step up یا افزاینده به ولتاژ kv ۱۳۲ تبدیل شده و پست اصلی GIS منتقل می‌شود. برق تولید شده با فرکانس ۵۰ هرتز به مجتمع‌های منطقه ویژه و همچنین به خط سراسری برق شهری انتقال می‌یابد.

اتصال پتروشیمی فجر به شبکه برق سراسری
با اجراى پروژه خط و پست انتقال برق به شبکه سراسرى از سوى شرکت پتروشیمى فجر، امکان انتقال ۲۰۰۰ مگاوات توان الکتریکى فراهم شد.
به گزارش نیپنا، حسین شهریاری ، مدیرعامل شرکت پتروشیمی فجر درباره پروژه‌های خط انتقال و پست 400 کیلوولت این مجتمع اظهار داشت: به منظور انتقال برق تولید شده در نیروگاه فجر 2، خط انتقالی به طول 26 کیلومتر و با سرمایه گذاری 230 میلیارد ریال از ماهشهر به سایت پتروشیمی فجر 2 ساخته شده و کار ساخت پست 400 کیلوولت این مجتمع که به لحاظ ظرفیت و اتصالات در نوع خود بی نظیر است، با سرمایه گذاری 400 میلیارد ریال و در مدت 21 ماه انجام شده است.
با اجراى پروژه خط و پست انتقال برق به شبکه سراسرى از سوى شرکت پتروشیمى فجر، امکان انتقال ۲۰۰۰ مگاوات توان الکتریکى فراهم شد. ۷۰ درصد مالکیت این طرح به شرکت ملى صنایع پتروشیمى و ۳۰ درصد به شرکت کارگزارى سهام عدالت تعلق دارد .

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی