مدیر HSE شرکت ملی پتروشیمی در گفتگو با آریا:

تعطیلی واحدهای نا ایمن صنایع پتروشیمی/رعایت اصول HSE وظیفه همه کارکنان است

تعطیلی واحدهای نا ایمن صنایع پتروشیمی/رعایت اصول HSE وظیفه همه کارکنان است
(سه شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۰) ۱۴:۲۲

دکتر قدرت الله نصیری مدیر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آریا ضمن اشاره به اینکه رعایت اصول ایمنی و HSE وظیفه همه کارکنان از عالی ترین تا پایین ترین مقام وزارت نفت است از تعطیلی مجتمع ها و شرکت های زیر مجموعه صنایع پتروشیمی که اصول ایمنی را رعایت نمی کنند خبر داد.

*آقای دکتر نصیری همانطور که مستحضر هستید مقام معظم رهبری سال جاری را با عنوان جهاد اقتصادی نامگذاری نموده اند با توجه به این مسئله در مورد تولید پایدار و امن صنایع پتروشیمی برای ما توضیحاتی را بفرمایید.
مقام معظم رهبری سالها را با محوریت اقتصادی نامگذاری می کنند همانند اصلاح الگوی مصرف و کار مضاعف و همت مضاعت.ایشان با نگاه دور اندیش و خردمندانه که دارند پیوسته به فکر رسیدن به اهداف چشم اندار 1404 هستند که در این سال کشور ما باید از مناظر مختلف جایگاه نخست را به خود اختصاص دهد.
در حال حاضر کشورهای مختلف رشد اقتصادی خود را با جدیت دنبال می کنند و برای آنکه به این کشورها برسیم و از آنها نیز حتی جلوتر باشیم باید سرعت پیشرفت اقتصادی و توسعه آن را افزایش بدهیم.
رشد اقتصادی که قسمت عمده آن افزایش تولید است الزامات متعددی دارد یعنی تولید را نمی توان به هر قیمتی افزایش داد؛ تولید و رشد اقتصادی باید پایدار باشند و با اوضاع اجتماعی، علمی، سیاسی و... هم خوانی داشته باشد.
ما در رشد تولیدات باید پیوسته رعایت دستورالعمل های مختلف و مقرارات ایمنی بهداشت محیط زیست را در دستور قرار بدهیم تا همگام با افزایش تولید حادثه بزرگی به وقوع نپیوندد.در صورتی که این مقررات رعایت نشوند حوادث پیوسته در کمین هستند.
در صنعت پتروشیمی برای آنکه ما به ظرفیت 50 میلیون تن برسیم نیازمند کار و تلاش مضاعف هستیم تا با مقابله با تحریم ها و مشکلات پیش رو افزایش تولید محقق شود.
در آخرین جلسه سال گذشته مدیران ارشد صنایع پتروشیمی آقای مهندس بیات بر افزایش تولیدات این صنعت و پایداری آن در سال جاری با سر لوحه قرار دادن مسائل ایمنی تأکید کردند؛ که این امر باید در دستور کار همه مدیران صنعت پتروشیمی قرار بگیرد.
 
*چه اقدامات قرار است تا در زمینه HSE شرکت ملی صنایع صورت بگیرد تا به تولید پایدار و همچنین ایمن دست یابیم؟
در زمینه HSE ما تمام دستور العمل ها رعایت اصول ایمنی را به تمامی مجموعه ها و شرکت های زیر مجموعه صنایع پتروشیمی فرستاده ایم؛ممیزی های کامل از تمامی این شرکت ها انجام می پذیرد.همانطور که اقای مهندس بیات بر مسئله تولید پایدار و امن تأکید دارند بر اساس ابلاغ ایشان باید جلوی کارهای نا ایمن به طوری کلی در تمامی مجموعه ها گرفته شود حتی اگر منجر به توقف روند کاری و تعطیلی مجتمع های ما بشود.
رعایت اصول ایمنی و  HSE وظیفه تمامی سمت های اجرایی از عالی ترین مقام تا پایین ترین وزارت نفت است و ما هم نقش مشاوره ای و نظارتی خود را به بهترین نحو انجام می دهیم.
حوادثی که رخ می دهند همواره در راستای تمهیداتی و بهره برداری هستند  و طبق نشست هایی که تا کنون با همکاران خود داشته ایم به نکاتی خوبی رسیدیم و قرار شد که هر مجموعه از اقدامات نا ایمن جلوگیری کند و برای انجام هرکاری با ابتدا با مطالعات اولیه  و داشتن تخصص مربوطه آن را پیگیری کنند.
که با رعایت این اصول به امید خدا در سال جاری هیچ حادثه ای در صنعت پتروشیمی به وقوع نخواهد پیوست.

*بد نیست در اینجا توضیحاتی هم در مورد اقدامات واحد HSE که در سال 89 صورت پذیرفت برای ما بفرمایید. به عبارتی در اینجا گذری بر فعالیت این واحد داشته باشیم.
در سال 89 به عبارتی دستور العمل های رعایت اصول ایمنی و بهداشتی کامل شد و توانستیم این نکات را به تمامی مجموعه ها ارسال کنیم.250 حلقه فیلم از حوادث مختلفی که در صنایع پتروشیمی چه بین المللی و چه داخلی رخ داده بود تهیه شد و همراه با ترجمه به تمامی مجتمع ها ارسال شد، 300 مانور در مجموعه ها برگذار نمودیم تا این واحد ها با روند جلوگیری از حوادث آشنا شوند، ممیزی های ایمنی، بهداشتی، آتش نشانی  و محیط زیستی در مناطق عسلویه و ماهشهر که عمده مجتمع های ما در این دو منطقه قرار دارند صورت گرفت؛ جمعأ حدود 80هزار نمونه پساب از مجتمع ها گرفته شد و خرجی های آنها کاملأ بررسی می شد و در مواقعی که خارج از حد نورمال بود دستور اصلاحی و در شرایط بحرانی تعطیلی واحد داده می شد.

*آقای دکتر نصیری به طور کلی برای اقداماتی که ذکر فرمودید چه میزان در زمینه HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی سرمایه گذاری صورت گرفت؟رقمی را به خاطر دارید؟
رقمی که در سال گذشته هزینه شد به طور دقیق به خاطر ندارم اما تا کنون در کل رقمی بالغ بر 300 میلیارد تومان در زمینه  HSE ایستگاه های آتش نشانی و مسائل محیط زیستی هزینه شده است.
در سال گذشته آزمایشگاه های بهداشت حرفه ای را در دو منطقه عسلویه و ماهشهر راه اندازی شد همچنین آزمایشگاه های محیط زیست نیز در این دو منطقه تکمیل نمودیم که مجموع اینها رقمی را که در بالا ذکر شد به وجود آورد.

*از سال گذشته که گذر کنیم در سال جاری قرار است تا چه اتفاقاتی در این زمینه به وقوع بپیوندد؟
اولین برنامه ای که در دستور کار داریم نشست رأسای HSE در اواخر فروردین ماه جاری در عسلویه که همزمان با برگذاری مانور ایمنی و آتش نشانی این منطقه است.
ممیزی ایمنی کلیه مجتمع ها، تألیف و ترجمه 10 جلد کتاب که اولین آن در اواخر اردیبهشت با عنوان بحران در صنایع نفت گاز و پتروشیمی به بازار می آید،نشست تخصصی HSE کل رأسای صنعت نفت در اواخر اردیبهشت ماه امسال، مدیریت بحران برای مناطق ماهشهر و عسلویه و استقرار پدافند غیر عامل در سطح شرکت ها از جمله برنامه های سال جاری HSE است که برآورد هزینه برای تمامی آنها صورت گرفته و با جدیت دنبال می شود.
از دیگر مواردی که در این زمینه اجرایی می شود بحث آموزش های لازم  در خصوص رعایت اصول ایمنی، مدیرت بحران و پدافند غیر عامل برای  کارکنان صنعت پتروشیمی است.
در پایان باید بگوییم که رعایت اصول ایمنی و HSE  وظیفه تمامی کارکنان هر دستگاهی است و هر سمتی از عالی ترین مقام وزارت گرفته تا پایین ترین آن که نیروهای خدماتی هستند باید این اصول را رعایت کند تا حادثه ای رخ ندهد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی