مدیرعامل پتروشیمی آریا ساسول: شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید در صنعت نفت بماند

مدیرعامل پتروشیمی آریا ساسول: شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید در صنعت نفت بماند
(سه شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۰) ۰۹:۱۷

مدیرعامل پتروشیمی آریا ساسول در گفتگو با فارس با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی توسط صنعت نفت صورت گرفت، گفت: این شرکت باید زیر مجموعه صنعت نفت باقی بماند و از طرفی نیز صنعت نفت باید این شرکت را مورد حمایت خود قرار دهد.

عباس شعری مقدم با اشاره به بحث واگذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی به وزارت صنایع گفت: شکل گیری شرکت ملی صنایع پتروشیمی توسط صنعت نفت صورت گرفت و تمام استاندارد های این صنعت با صنعت نفت مطابق شده است.
وی ادامه داد: قوانین، آیین نامه ها، مقررات این صنعت جزئی از صنعت نفت محسوب می شود اما اگر این صنعت به یکباره قرار باشد به وزارت صنایع منتقل شود مشکلات عدیده ای را هم برای وزارت صنایع و از همه مهمتر برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایجاد می کند.
مدیر پلیمر آریا ساسول خاطرنشان کرد: اما نباید فراموش کرد که اگر چه این صنعت مولود مبارک صنعت نفت است اما تا کنون چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب صنعت نفت و وزارت نفت کمترین توجه را به این صنعت داشته و اگر رشد وتوسعه ای را در برخی از موارد برای این صنعت شاهد هستید علتش مدیر عاملی است که بر امور این صنعت نظارت می کرد.
وی ادامه داد: وزارت صنایع با تمام زیر مجموعه هایش نمی توانند به اندازه صنعت پتروشیمی نقش ایفا کنند زیرا صنعت پتروشیمی صنعت شاخصی است که اگر به آن توجه شود، می تواند بخش زیادی از درآمد غیر نفتی را به خود اختصاص دهد و خوراک آن مستقیم از صنعت نفت تامین می شود.
وی با اشاره به حمایت هایی که از طرف دولت در این صنعت صورت گرفته است، گفت: اگر دولت بخواهد در این صنعت رقابت ایجاد کند باید از آن حمایت کند و در قیمت خوراک یارانه ای را در نظر بگیرد زیرا دولت برای جذب سرمایه گذار هر چه قدر می تواند هزینه کند زیرا در آینده سودش را خواهد برد.
شعری مقدم با اشاره به قیمت گذاری محصولات پتروشیمی توسط دولت گفت: این حرکت اشتباه دولت منجر به ورود دلال به بازار پتروشیمی خواهد شد و نمی گذارد تا روند خرید و فروش محصولات شفاف باشد.
مدیر پلیمر آریا ساسول خاطرنشان کرد: شرکت های نفت و گاز در حال حاضر تنها به دنبال توسعه خود هستند و صادرات را بر ارزش افزوده ترجیح می دهند، اما من پیشنهاد می کنم سازمانی ما فوق وزارت نفت تشکیل شود تا در این زمینه نظارت لازم را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه اختلاف قیمت در محصولات پتروشیمی در داخل کشور نسبت به خارج به دلیل دلال بازی ها است، گفت: این یکی از تبعاتی است که دولت در این صنعت وارد شده و نمی گذارد تا واحد های پتروشیمی خودشان قیمت را تعیین کند.
شعری مقدم با اشاره به اینکه شرکت آریا ساسول چون یک شرکت مشترک بین ایران و آفریقا است، گفت: سازمان حمایت از سرمایه گذاران خارجی اجازه فروش محصولات در داخل کشور را به ما نداده و ما مجبور هستیم تا برای پرداخت اقساط وام از صادرات استفاده کنیم اما توانستیم با رای زنی اجازه فروش 20 درصد از اتیلن خود را در داخل دریافت کنیم که این میزان اتیلن نیز در داخل عسلویه به پتروشیمی های دیگر فروخته‌‌ می‌شود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی