نگاهی به عملکرد شرکت بازرگانی پتروشيمی در سال 1389

نگاهی به عملکرد شرکت بازرگانی پتروشیمی در سال 1389
(دوشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۰) ۱۳:۳۱

جلوگیری از خام فروشی نفت خام، ایجاد نیاز به دست یابی به تکنولوژی های پیشرفته، ایجاد علم و فناوری و... به طور مستقیم وابسته به عملکرد بخش بازاریابی و بازرگانی پتروشیمی است.

شرکت بازرگانی پتروشیمی به عنوان بازوی ارتباطی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بازار، می تواند نمایانگر برآیند عملکرد این شرکت در عرصه های مختلف باشد. فعالیت های تولیدی و ایجاد کار و امور بازرگانی، رابطه ای مستقیم با یکدیگر داشته که موفقیت در هر کدام، متضمن رشد دیگری خواهد بود. ایجاد ارزش افزوده بالاا ز مهم ترین اهداف صنایع پتروشیمی کشور در چند ساله اخیر بوده که برای رسیدن به آن، بی تردید نیاز به جهادی اقتصادی در این زمینه داریم. به عبارتی می توان با بررسی عملکرد این بخش از پتروشیمی کشور تا حدودی عملکرد دیگر بخش های این صنعت را مورد تحلیل قرار داد.
جلوگیری از خام فروشی نفت خام، ایجاد نیاز به دست یابی به تکنولوژی های پیشرفته، ایجاد علم و فناوری و... به طور مستقیم وابسته به عملکرد بخش بازاریابی و بازرگانی پتروشیمی است.
با توجه به موضوعات یادشده، بررسی عملکرد و آمارهای موجود و ارایه شده از طرف شرکت بازرگانی پتروشیمی می تواند تا حدودی ما را نسبت به تخمین کارایی و توان مجموعه پتروشیمی کشور یاری دهد.

گزارش عملکرد شرکت بازرگانی پتروشیمی در سال 1389

کل فروش داخلی و صادرات PCC
مجموع کل فروش داخلی و صادرات شرکت بازرگانی پتروشیمی در سال 1389 به مقدار 8/ 20 میلیون تن و به ارزش 9/ 13 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال 1388 از نظر حجمی 11 درصد و از نظر ارزش 33 درصد افزایش نشان می دهد.
میزان کل فروش و صادرات شرکت بازرگانی پتروشیمی در سال1388 به مقدار 7/ 18 میلیون تن و به ارزش 4/ 10 میلیارد دلار بوده است.

انبارها و مخازن خارج از کشور
شرکت بازرگانی پتروشیمی در کشورهای کره جنوبی، هلند، بلژکی، امارات متحده عربی و چین، مخازن و انبارهای صادراتی متعددی را در اختیار دارد و در سال 1390 نیز اجاره انبارهای جدید در چین و ویتنام را در دستور کار خود قرار داده است.

صادرات
شرکت بازرگانی پتروشیمی ضمن جابه جایی بازارهای صادراتی در خصوص صدور برخی از محصولات پتروشیمی به علت مشکلات ناشی از تحریم و با حضور در بیش از 67 کشور جهان در سال 1389 تعداد 5040 محموله محصولات پتروشیمی را به میزان 14 میلیون تن و به ارزش 5/ 9 میلیارد دلار صادر نموده که نسبت به سال 1388 از نظر حجمی 16 درصد و از نظر ارزشی 41 درصد رشد داشته است. هم چنین شرکت بازرگانی پتروشیمی توسعه بازارهای جدید صادراتی نظیر کشورهای آمر کیای لاتین و آفریقایی را در برنامه آتی خود قرار داده است.
در ضمن شرکت بازرگانی پتروشیمی کیی از تعیین کنندگان اصلی قیمت محصولات پلیمری در بازار چین محسوب می شود.

مقاصد صادراتی
ضمن کسب مقام اول u1583 در صادرات متانول به بازار چین و هم چنین مقام دوم صادرات پلی اتیلن به این بازار، مقاصد صادراتی محصولات پتروشیمی از نظر منطقه ای در سال 1389 به ترتیب اولویت ارزش ( 6 منطقه ) به شرح ذیل می باشد:
1– خاورمیان ه : 4 / 29 درصد
2 - چی ن : 26 درصد
3 – خاوردو ر : 9/ 12 درصد
4 – شبه قاره هن د : 8/ 12 درصد
5 – آسیای جنوب شرقی : 2/ 9 درصد
6 – اروپای غرب ی : 1/ 8 درصد

مقام اول تا ششم محصولات صادراتی از نظر ارزش
6 محصول صادراتی شرکت بازرگانی پتروشیمی به ترتیب اولویت ارزش در سال 1389 به شرح زیر است:
1 – گاز مایع (پروپان بوتان)
2 – برش سنگین
3 – ریفرمیت
4– اتیلن
5 – متانول
6 – استایرین

فروش داخلی
میزان فروش داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی در سال 1389 به مقدار 7/ 6 میلیون تن و به ارزش 5/ 4 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 88 از نظر وزنی 2 درصد و از نظر ارزش به میزان 21 درصد افزایش داشته است.
- عرضه محصولات پتروشیمی در رینگ بورس کالا:  در مجموع طی 3139 عرضه، مقدار 6/ 1 میلیون تن به ارزش 6/ 1میلیارد دلار معامله شد.
در طرح واردات حدودا 17 هزار تن کاستیک سودای خالص، 17/5 هزار تن اسید فسفریک خالص، 45 هزار تن خاک فسفات، 990 تن PET گرید بطری و 486 تن پلی استایرین مقاوم و 2550 تن PVC به مقدار کل 5/ 83 هزار تن و ارزش کلی 33 میلیون دلار برای تامین نیاز صنایع پا یین دست و تنظیم بازار وارد شده است.
- ارایه خدمات متنوع پوشش بیمه شامل بیمه باربری داخلی، وارداتی و صادراتی، بیمه آتش سوزی و حوادث برای ابنیه و
مخازن و اعمال بیمه برای پوشش ریس کهای تجاری از طریق صندوق ضمانت صادرات، پوشش بیمه های اشخاص و....
- شایان ذکراست این مدیریت ضمن عملکرد به شرح جدول فوق با همکاری سایر مدیریت ها اقدامات موثری در مقابله با مشکلات بانکی، مالی و لجست کیی ناشی از تحریم های بین المللی انجام داده است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی