مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد:

بررسی راهکارهای تامین مالی طرح های پتروشیمی با حضور سرپرست وزارت نفت

بررسی راهکارهای تامین مالی طرح های پتروشیمی با حضور سرپرست وزارت نفت
(سه شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰) ۱۳:۲۶

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با حضور سرپرست وزارت نفت در جلسه هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی راهکارهای تامین منابع مالی اجرای طرح‌های این صنعت بررسی شد.

عبدالحسین بیات پس از پایان جلسه هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با حضور سرپرست وزارت نفت، گفت: شتاب در واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه و کوچک‌سازی، شناسایی چالش‌های بخش تولید و پیشبرد طرح‌های در دست اجرای پتروشیمی و شناخت چالش‌های پیش‌روی آنها از دیگر مواردی است که در جلسه امروز هیئت مدیره بر آنها تاکید شد.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: در این جلسه، سرپرست وزارت نفت بر ایجاد مجتمع‌های پتروپالایشی و فرهنگ‌سازی برای ساخت آنها در کشور تاکید کرد که با توجه به تجربه کشورهایی مانند عربستان و روسیه مشخص شده است ساخت چنین مجتمع‌هایی به مراتب سودآورتر و اقتصادی‌تر از ساخت مجتمع‌های پتروشیمی و واحدهای پالایشگاهی جداگانه است.
وی افزود: برای ایجاد چنین مجتمع‌هایی قرار شد شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان بخش حاکمیتی، زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب را فراهم کند و برای اجرا و سرمایه‌گذاری در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.
بیات با بیان این که امروز نزدیک به 70 درصد از تجهیزات، مواد شیمیایی و ابزار دقیق مورد نیاز صنعت پتروشیمی در کشور بومی‌سازی شده است، گفت: افزون بر اینها تعدادی از دانش‌های فنی مورد نیاز صنعت نیز در کشور بومی‌سازی شده است که در این جلسه سرپرست وزارت نفت با مطلوب ارزیابی کردن این روند، بر شتاب گیری آن تاکید کرد.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی بحث تکمیل طرح‌های پتروشیمی و مهم ترین چالش آنها یعنی تامین منابع مالی را از دیگر موضوع های مطرح شده در این جلسه اعلام کرد و گفت: در این جلسه قرار شد برای شتاب بخشی به روند اجرای طرح‌های برنامه پنجم و به منظور حمایت از بخش خصوصی از منابع داخلی و خارجی اقدام به تامین مالی پروژه‌ها کنیم تا بیش از گذشته شاهد رشد حضور سرمایه‌گذاران خصوصی در صنعت باشیم.
وی ادامه داد: مهندس علی‌آبادی بر توسعه هماهنگ بخش بالادست نفت که تامین‌کننده خوراک واحدهای پتروشیمی است، با پایین‌دست تاکید کرد تا زمانی که نوبت راه‌اندازی طرح‌های پتروشیمی بشود، با مشکل کمبود خوراک رو به رو نشویم.
بیات با اشاره به بحث تحول ساختاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس از واگذاری هلدینگ خلیج فارس گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در قالب سازمان حاکمیتی ـ توسعه‌ای وظایف جدیدی دارد که در این جلسه روی تکالیف گذشته و وظایف جدید بحث و بررسی شد و سرپرست وزارت نفت با مثبت ازریابی کردن فرآیند تشکیل این سازمان، بر شتاب گیری اجرای این کار برای روشن شدن وضعیت صنعت پتروشیمی تاکید کرد.
وی اضافه کرد: تقویت اچ.اس.یی به ویژه در شرکت‌های واگذار شده و توسعه صنایع پایین‌دست نیز، از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بوده است.
به گفته او مهندس علی‌آبادی در مجموع فعالیت‌‌های انجام شده در صنعت پتروشیمی را مثبت ارزیابی و از نظم دانش پایه حاکم بر این صنعت تقدیر کرد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی