بخش سوم و پایانی نشست خبری مهندس بیات با خبرنگاران

بخش سوم و پایانی نشست خبری مهندس بیات با خبرنگاران
(چهارشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۰) ۱۲:۴۴

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه پس از ارائه گزارشی از روند فعالیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت نهم و دهم و پنج ماه سال 1390 به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

مشروح بخش پرسش و پاسخ این نشست خبری در ذیل آمده است:

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به سوال خبرنگار عصر ایران در خصوص وضعیت کنونی تولید بنزین در پتروشیمی گفت: در حال حاضر تولید این محصول در واحدهای پتروشیمی متوقف شده است.
وی اظهار داشت: سالهاست در پتروشیمی تولید ریفرمیت (ماده اکتان افزای بنزین) همواره یکی از پروسه‌های تولید در واحدهای آروماتیک پتروشیمی بوده است.
مهندس بیات افزود: هم‌اکنون از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام نیاز برای تولید بنزین نشده است و هر زمان که اعلام نیاز شود این واحدها با تغییرات جزئی در فرآیندهای خود قادر به تولید آن هستند.

وی در خصوص آخرین وضعیت هلدینگ خلیج فارس به خبرنگار ایران اویل گس گفت: ساختارهای 15 شرکت هلدینگ خلیج فارس شکل گرفته و دومین ترازنامه این هلدینگ نیز در خرداد سال جاری تهیه و به سازمان بورس ارائه شده است.
مهندس بیات اظهار امیدواری کرد : با همکاری و هماهنگی سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس شرایط واگذاری آن در سال جاری محقق شود.
وی تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود تا مردم بتوانند سهام شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی خصوصاً هلدینگ خلیج فارس را خریداری کنند.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه  شرکت‌های هلدینگ در زنجیره تولید بسیار وابسته به هم هستند، تاکید کرد: جداسازی هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ می‌تواند هم برای هلدینگ و هم برای شرکت جدا شده ایجاد ضرر و زیان کند کما اینکه هستند واحدهایی که در گذشته این گونه واگذار شده‌اند و امروز با مشکلات بسیاری از جمله تامین خوراک و پرداخت تضمین‌های بانکی روبه‌رو هستند.

مهندس بیات در خصوص راهکارهای پتروشیمی برای حفظ زنجیره ارزش تولید محصولات به خبرنگار ماهنامه گستره انرژی اظهار داشت: با توجه به اینکه مقام اول صنعت پتروشیمی در سند چشم انداز از نظر ارزش تولیدات است نه کمیت آن بنابراین سیاست گذاری برنامه ششم توسعه صنعت پتروشیمی نیز بر همین مبنا می باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص ناهماهنگی احداث واحدهای صنایع بالادستی و پایین دستی پتروشیمی تاکید کرد: این ناهماهنگی ها ضررهای هنگفتی ایجاد می کند بنابراین تمام تلاش مجموعه صنعت پتروشیمی بر این بوده است که از ایجاد آنها جلوگیری کند.
مهندس بیات به عنوان نمونه از طرح اتیلن گلیکول نام برد که قرار بود زمانی در خارگ احداث شود اما بدلیل عدم پیشرفت NGL خارگ، این طرح جابجا و به عسلویه منتقل شد و افزود: دکتر میرکاظمی در زمان وزارت خود در دولت دهم زنجیره ها را شناسایی و به منظور جلوگیری از ایجاد ناهماهنگی میان زنجیره ها بخشنامه ای ابلاغ کردند.
وی خاطر نشان کرد: خط اتیلن مرکز هم با توجه به شرایط آن و برای جلب اعتماد سرمایه گذاران به خوبی پیش می رود تا شرایط مناسب برای سرمایه گذاری در واحدهای پایین دستی آن فراهم شود و به محض تامین مالی این واحدها، هماهنگی های لازم هم برای پیشروی طرح ها به وجود می آید.

مهندس بیات برنامه های شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای ظرفیت های خالی این صنعت را در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد تشریح کرد و افزود: در بخش تامین خوراک مجتمع ها و نارسایی های فناوری و تجهیزات و آموزش بخش خصوصی برنامه ریزی هایی انجام شده است.
وی با اشاره به چاه های خوراک پتروشیمی رازی تصریح کرد: جذب شرکت های توانمند برای ایجاد تغییرات در بخش های حفاری شده این چاهها ضروری است و بدین ترتیب افت خوراک این بخش ها قابل جبران است.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در بخش تامین خوراک گازی هم قراردادهایی منعقد شده است.
وی با بیان اینکه مشکلات نارسایی های فناوری با صاحبان آنها بررسی و رفع می شود اظهار داشت:  در این زمینه با صاحبان لیسانس دیگری نیز مذاکراتی انجام شده است.

بیات در پاسخ به سوال خبرنگار مشعل در خصوص تامین منابع مالی در سال جاری از طریق اوراق مشارکت اظهار داشت: به بخش خصوصی پیشنهاد می کنیم از دو فرصت انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی و پذیره نویسی در بورس غافل نشوند.
وی با بیان اینکه سهام دولت در طرح های باقیمانده زیر 51 درصد است افزود: بنابراین دولت مجاز به انتشار اوراق مشارکت نیست ولی بخش خصوصی باید از این امکان به خوبی استفاده کند.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواست با فرهنگ سازی در خصوص انتشار اوراق مشارکت و پذیره نویسی، شرایط مناسب برای بهره وری سرمایه گذاران و مردم را فراهم کنند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه تهران امروز در خصوص مجتمع های زیان ده پس از هدفمندی یارانه ها تاکید کرد: طرح هدفمندی یارانه‌ها موجب زیان مجتمع‌‌های پتروشیمی نشده است و آن دسته از مجتمع‌ها که از خوراک‌های گازی استفاده می‌کنند مطابق آنچه در قانون آمده، یارانه دریافت می‌کنند و حاشیه سود خوبی هم دارند ولی آن دسته از مجتمع‌ها که خوراک‌های مایع را با قیمت 95 درصد فوب خلیج فارس دریافت می‌کنند حاشیه‌های سود آنها کم شده و برخی دچار زیان شده‌اند.
وی تاکید کرد: این مجتمع‌ها نیز می‌توانند با بهبود فضای کسب و کار و هماهنگ شدن با فضای رقابتی بخش زیادی از مشکلاتشان را رفع کنند.

بیات درباره سوال مشترک خبرنگاران شانا و روزنامه گسترش صنعت در خصوص بحث واگذاری پتروشیمی به وزارت صنایع نیز تاکید کرد: طبق ابلاغیه 29 تیر امسال ریاست‌جمهوری که در مجلس نیز تصویب شده است وزارت نفت دارای چهار شرکت اصلی نفت، گاز،‌ پالایش و پخش و پتروشیمی می باشد و علاوه‌بر این اساسنامه جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این قالب تهیه و تنظیم شده است.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران نیز در خصوص تصرف زمین های عسلویه سوال کرد که مهندس بیات در پاسخ گفت: در یک اقدام غیرقانونی و غیر اصولی اما به ظاهر قانونی، 100 هکتار از اراضی که بر اساس مصوبات هیات دولت در سال 77 در اختیار منطقه ویژه اقتصادی ـ انرژی پارس جنوبی قرار گرفته و جا نمایی شده بود، توسط یکی از ادارات دولتی در اختیار این شرکت خصوصی قرار گرفته و از آن زمان پروژه‌ها با تاخیر مواجه شده است.
وی افزود: اکنون براساس اظهار نظر صریح دادگاه تجدید نظر استان بوشهر، حکم بی‌حقی این شرکت خصوصی بر این اراضی صادر شده و به دنبال این هستیم که زمینه‌ای فراهم کنیم تا هر چه سریعتر نسبت به رفع تصرف نسبت به این اراضی اقدام شود.

بیات در پاسخ به خبرنگار روزنامه ایران درباره ارزش افزوده صادرات گاز گفت: صادرات گاز موضوع ملی و از مباحث امنیتی کشور است.
وی تولید گاز کشور را 600 میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و افزود: صنعت پتروشیمی حدود 45 میلیون متر مکعب در روز مصرف می کند و تا سال 1404 ، افق چشم انداز این رقم به 20 درصد از گاز کشور می رسد که رقم قابل توجهی نیست.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه راه مردم نیز در خصوص طرح تحقیق و تفحص از شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: این طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.
وی برخی از محورهای موضوع تحقیق و تفحص را خارج از حوزه اختیارات شرکت ملی صنایع پتروشیمی برشمرد و بیان کرد: واگذاری شرکت های زیرمجموعه صنایع پتروشیمی، عدم اجرای فازهای باقیمانده پتروشیمی در عسلویه، واگذاری مناقصات به پیمانکاران داخلی و خارجی و چگونگی و محل واریز حساب شرکت های صنایع پتروشیمی از این موارد است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پایان در پاسخ به خبرگار روزنامه شرق گفت: رعایت دستورالعمل‌های HSE برای کلیه واحدهای پتروشیمی اعم از دولتی و خصوصی الزامی است و این دستورات به طور یکسان به کلیه واحدها ابلاغ شده و رعایت آن ضروری است.


 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی