مهندس قاسمی در جمع اعضای «استصنا»:

سازندگان و پیمانکاران صنعت نفت کنسرسیوم‌های بزرگ تشکیل دهند

سازندگان و پیمانکاران صنعت نفت کنسرسیوم‌های بزرگ تشکیل دهند
(شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۰) ۱۲:۱۲

وزیر نفت در نشستی با اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، از پیمانکاران و سازندگان صنعت نفت خواست تا با ایجاد کنسرسیوم‌های بزرگ، امکان واگذاری پروژه‌های بزرگ را به این کنسرسیوم‌ها به وجود آورند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت(MOP)، مهندس رستم قاسمی در گردهمایی سازندگان و پیمانکاران صنعت نفت که با حضور وزیر نفت و معاونان این وزارتخانه برگزار شد، افزود: کارهای بزرگ با هم‌افزایی توان پیمانکاران و سازندگان بهتر و سریع‌تر انجام خواهد شد.

سیاست وزارت نفت کوچک‌کردن پروژه‌ها نیست

وی با تاکید بر توانمندی سازندگان و پیمانکاران داخلی تصریح کرد: در وزارت نفت بنا نیست پروژه‌ها را کوچک کرده و بین پیمانکاران توزیع کنیم، بلکه سیاست اینست که پروژه‌های بزرگ را به کنسرسیومی از پیمانکاران تحویل دهیم.

وزیرنفت با بیان اینکه انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت «استصنا» در ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای در صنعت نفت نقش مهمی داشته است، خاطرنشان کرد: براساس قانون برنامه سال 90، برنامه پنجم توسعه و سند چشم‌انداز وظایف مختلفی برعهده وزارت نفت گذاشته شده که توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی و به‌ویژه میدان‌های مشترک با عراق در اولویت آنها قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه سه چالش اساسی مدیریت حاکمیتی و برخی موانع قانونی، تامین منابع مالی و اعتباری و نیز لزوم حضور و مشارکت بیشتر بخش داخلی تشریح کرد: وجود ساختارهای دولتی یکی از موانع پیش‌رو برای توسعه صنعت نفت بوده و پیش‌بینی می‌شود با اصلاح قانون نفت و گاز در دولت و مجلس شورای اسلامی برخی از موانع حاکمیتی برای توسعه این صنایع استراتژیک برداشته شود.

این مقام مسئول درخصوص تامین منابع مالی و اعتباری تشریح کرد: براساس اهداف برنامه پنجم توسعه باید سالانه حدود 50 میلیارد دلار در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود؛ در این رابطه برنامه‌ریزی شده با انتشار اوراق مشارکت ریالی و ارزی، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و استفاده از منابع داخلی به تحقق این هدف دست یابیم.

این عضو کابینه دولت صندوق توسعه ملی را به عنوان یکی دیگر از راهکارهای تامین منابع مالی صنعت نفت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر هیئت امنا و هیئت مدیره صندوق توسعه ملی تشکیل شده است و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 20 میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در اختیار طرح های مختلف عمرانی کشور قرار گیرد.

آغاز عرضه صکوک و فروش نفت کاغذی در بورس

وی با تاکید بر انتشار نخستین مرحله اوراق مشارکت ریالی طرح‌های صنعت نفت افزود: به‌زودی برای نخستین بار اوراق صکوک و نفت کاغذی در بورس عرضه می‌شود که در این صورت امکان مشارکت بیشتر مردم در طرح‌های صنعت نفت فراهم می‌شود؛ در این رابطه هم‌اکنون بیش از 300 میلیارد دلار حجم نقدینگی در سراسر کشور وجود دارد که اگر 10 تا 15 درصد این منابع به صنعت نفت تزریق شود بخش عمده‌ای از مشکلات مالی برطرف خواهد شد.

پرداخت سود بیشتر به مشارکت مردم و بانک‌ها در پروژه‌‌های نفت

وزیر نفت با تاکید بر اینکه قطعا وزارت نفت به منظور توسعه میادین مشترک نفت و گاز سود بیشتری را در اختیار بانک‌ها و مردم قرار خواهد داد، خاطرنشان کرد: در اختیار گرفتن سود بیشتر به مردم و بانک‌ها بهتر از آن است که منابع هیدروکربوری کشور توسط سایر کشورها برده شود.

به گفته وی ضرورت دارد سازندگان، پیمانکاران و مشاوران داخلی باید برای توسعه صنعت نفت مشارکت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشند؛ در این رابط تجدید نظر در قراردادهای بیع‌متقابل به‌منظور جذب منابع مالی و اعتباری ضرورت دارد و هم‌اکنون کیفیت فعالیت‌ها و تولید کالاهای سازندگان داخلی از چین و کره‌جنوبی پایین تر نیست.

مهندس قاسمی با بیان اینکه نیاز است سازندگان و پیمانکاران صنعت نفت نیز کیفیت بالا، زمان‌بندی مناسب و اقتصادی‌کردن پروژه‌ها را رعایت کنند، گفت: اگرچه یکی از مهم‌ترین دلایل طولانی‌شدن زمان‌بندی در اجرای پروژه‌ها نیز روش‌های تامین منابع مالی و نوع تضامین بانکی است.

ضرورت بازنگری در برنامه تولیدی‌کردن میدان‌های مشترک با عراق

وی با اشاره به برنامه فشرده عراقی‌ها برای توسعه و تولیدی کردن میدان‌های مشترک با ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد اهداف برنامه پنجم توسعه برای توسعه میادین مشترک نفتی با عراق کفایت نکرده و با هدف تسریع توسعه آنها، مورد بازنگری قرار گیرد.

وزیر نفت با اعلام اینکه برای توسعه میادین مشترک نفتی با عراق تنها بسنده‌کردن به اهداف قانون برنامه پنجم توسعه کافی نیست، تشریح کرد: مطابق با اهداف برنامه قرار است تولید نفت ایران از میادین مشترک با عراق 30 درصد افزایش یابد واین در حالی است که عراق برای افزایش بیش از دو برابری از این میادین مشترک برنامه‌ریزی کرده است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی