راه اندازی واحد تولید نیمه صنعتی کاتالیست زیگلر ناتا در پژوهش و فناوری مرکز اراک

راه اندازی واحد تولید نیمه صنعتی کاتالیست زیگلر ناتا در پژوهش و فناوری مرکز اراک
(یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰) ۱۴:۳۲

واحد تولید نیمه صنعتی کاتالیست زیگلر ناتا با ظرفیت 5/4تن در سال در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مرکز اراک راه اندازی شد

(ع) و با همت و تلاش کارشناسان و محققین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مرکز اراک واحد نیمه صنعتی ساخت کاتالیست زیگلر ناتا (AZD) با موفقیت راه اندازی و کاتالیست موسوم به ISAC510 (Iran super active Catalyst) در این واحد تولید شد. همچنین این واحد نیمه صنعتی به گونه ای طراحی و ساخته شده است که با کمک آن می توان انواع کاتالیستهای زیگلر ناتا را توسط آن تولید نمود.
شایان ذکر است که کسب دانش فنی تولید کاتالیست در مقیاس آزمایشگاهی توسط پژوهندگان گروه پلیمر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مرکز تهران انجام پذیرفته و سپس مراحل بزرگ سازی مقیاس، مهندسی پایه و تفضیلی، ساخت و نصب تجهیزات، راه اندازی و تولید کاتالیست در مرکز اراک انجام شده و امکان طراحی و ساخت واحد صنعتی آن توسط کارشناسان شرکت نیز میسر می باشد.
از مزایای قابل توجه کاتالیست ساخته شده نسبت به مشابه خارجی فرایند تولید ساده تر، کنترل بهتر فرایند پلیمریزاسیون و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر مانند لوله های تحت فشار، فیلم ها و الیاف با استحکام بالا  و محصولات تزریقی را می توان نام برد.
قابل توجه آنکه کاتالیست وارداتی فوق که عمدتا از شرکت بازل آلمان تهیه می شود با قیمتی حدود 300دلار به ازای هر کیلوگرم  توسط مجتمع های پتروشیمی تولید کننده مواد پلیمری خریداری می شود در حالیکه با تولید داخلی این کاتالیست می توان قیمت آن را تا حدود 50 دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش داد. که با راه اندازی و بهره برداری از این واحد میزان صرفه جوئی ارزی سالانه نزدیک به 35 میلیون دلار برآورد می شود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی