گزارش رونمایی از 4 کاتالیست بومی شده صنعت پتروشیمی

گزارش رونمایی از 4 کاتالیست بومی شده صنعت پتروشیمی
(شنبه ۹ مهر ۱۳۹۰) ۰۸:۲۶

در مراسمی با حضور وزیر نفت از 4 کاتالیست بومی شده صنعت پتروشیمی در شرکت پژوهش و فناوری رونمایی شد.

وزیر نفت: پژوهش و فناوری پتروشیمی به عنوان یک بخش مهم در حاکمیت صنعت پتروشیمی باقی می ماند
وزیر نفت در مراسم رونمایی از 4 کاتالیست مهم در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: امروزه مبارزه با تحریم که از سوی مردم، دانشمندان و پ‍ژوهشگران ایرانی انجام می‌شود به منزله نقش سربازان در هشت سال دفاع مقدس است.
 رستم قاسمی در سخنان خود اظهار داشت: امروز جنگ همچنان ادامه دارد و این جنگ بسیار پیچیده تر از جنگ در دوران دفاع مقدس است زیرا این جنگ ، جنگ فکر و اندیشه است .
به گفته وی برای اینکه بتوانند جمهوری اسلامی ایران را تابع کشورهای زورگو کنند از ابزار تحریم استفاده می کنند درحالی که ایران گام های توسعه را برمی دارد.
وی  گفت: دانشمندان و متخصصان ایرانی امروز ثابت کرده اند که می توانند در برابر حربه تحریم مقاومت کنند.
وزیر نفت اظهار داشت: امروز کارهای مهمی در صنایع بالا، میان و پایین دستی حوزه نفت در حال جریان است.
وی تاکید کرد ایران کشوری بزرگ به لحاظ وسعت جمعیت و منابع طبیعی است اما بزرگی کشور ما نه فقط به لحاظ موارد یاد شده، بلکه استعداد و هوش و ذکاوت ایرانی ها موجب سربلندی ایران است.
رستمی گفت: تاریخ ایران همواره نشان داده که این کشور در مقابل زورگویان مقاومت کرده است.
به گفته وزیر نفت هنوز کارهای زیادی در حوزه نفت باید انجام شود هرچند که در حوزه های بالادستی اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است.
وی گفت: همچنین برنامه های مهمی برای توسعه میادین نفتی در جریان است .
وزیر نفت با اشاره به صنعت پتروشیمی در کشور گفت: صنعتی پتروشیمی صنعت توسعه ای کشور است و ایران به لحاظ ویژگی های خاص خود سرآمد توسعه این صنعت می باشد.
به گفته رستمی صنعت پتروشیمی همچنین اشتغالزایی بالایی را دارا است که می تواند درامد سرانه کشور را تغییر دهد.
وی با انتقاد از اینکه بودجه تخصیص یافته به بخش پژوهش، هزینه محسوب شود : گفت به طور معمول موفقیت در کارهای پژوهشی مهم تر از توجه به موضوع هزینه است.
وی بیان داشت: ابزار امروز دانش فنی است و باید در حوزه نفت به این دانش دست یابیم. نگاه ما در حوزه نفت دانش بنیان است.
وی با بیان اینکه امروز خصوصی سازی یکی از نیازهای جدی کشور است و با اشاره به اینکه کارشناسان حوزه پژوهش و فناوری نفت و پتروشیمی با واگذاری این شرکت به بخش خصوص مخالف اند اظهار داشت: تلاش می کنم شرکت های پژوهشی به شکل حاکمیتی بمانند و به بخش خصوصی واگذار نشوند.
در پایان این مراسم از تعدادی از مدیران و کارشناسان حوزه پژوهش پتروشمی قدردانی شد و لوح تقدید به آنها اهدا شد.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی :هدف ما تبدیل شدن به صادر کننده کاتالیست‌ها و دانش فنی پتروشیمی است
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: کاتالیست ها با کمک مدیران شرکت‌های پتروشیمی به تولید و بهره‌برداری رسیده است تبدیل شدن ایران از وارد کننده کاتالیست به صادر کننده امکان پذیر است کما اینکه در مورد خود صنعت پتروشیمی نیز وضعیت به همین گونه بوده است.
عبدالحسین بیات در مراسم رونمایی از 4 کاتالیست پتروشیمی در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اظهار داشت: همانطور که صنعت پتروشیمی یک حلقه جدایی ناپذیر از صنعت نفت است در حوزه پتروشیمی نیز حلقه پژوهش و فناوری به عنوان یک زیرساخت چنین نقشی دارد.
وی افزود: بدون پشتیبانی از پژوهش پیشرفت پتروشیمی امکان‌پذیر نیست، اگرچه ممکن است در بخش پژوهش نسبت به دیگر بخش ها عقب باشیم اما امکان رسیدن به حد مطلوب با توجه به سن این صنعت وجود دارد.
وی با بیان اینکه در سال 89 یکی از شرکت‌های تولید کننده دانش فنی کاتالیست افتتاح شد، گفت: امروز 4 کاتالیست مورد نیاز ما تبدیل به محصول شد و در حال تولید ثروت برای کشور است که مطابق با نقشه راهی است که آرزوی مقام معظم رهبری بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با تأکید بر اینکه امروز می توانیم به امام بگوییم به شعار ما می‌توانیم  عمل کرده‌ایم گفت: سال گذشته 3 یا 4 لیسانس و دانش فنی در همین شرکت به بهره‌برداری رسید و در کنار آن کاتالیست‌هایی که آن فرآیند را پشتیبانی می‌کنند به تولید رسیده است.
بیات گفت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی یک درخت مبارک است که ثمرات آن در حال بروز است و اگر این شرکت دچار مشکل شود صنعت پتروشیمی آسیب می‌بیند.
وی افزود: ما به خصوصی سازی اعتقاد داریم اما شرکت‌های پژوهشی دانش بنیان سرمایه‌ زیادی ندارند و در فرآیند خصوصی سازی آسیب می‌بینند کما اینکه در بخش خصوصی هنوز ظرفیت اداره چنین شرکت‌هایی شکل نگرفته است و بنابراین از وزیر محترم تقاضای مساعدت در این زمینه داریم.
وی با بیان اینکه این کاتالیست ها با کمک مدیران شرکت‌های پتروشیمی به تولید و بهره‌برداری رسیده است،اظهار داشت: تبدیل شدن ایران از وارد کننده کاتالیست به صادر کننده امکان پذیر است کما اینکه در مورد خود صنعت پتروشیمی نیز وضعیت به همین گونه بوده است.

معاون وزیر نفت در پژوهش و فناوری :اقدامات پتروشیمی در پژوهش و فناوری نمونه است
معاون وزیر نفت در پژوهش و فناوری از تعریف 394 میلیارد تومان طرح پژوهشی بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت در سال جاری خبر داد.
 محمدرضا مقدم ‌ در مراسم رونمایی از چهار کاتالیست صنعت پتروشیمی اظهار داشت: مهمترین رویکرد بخش پژوهش وزارت نفت غربالگری 3 هزار طرح در این بخش و هدفمند کردن آن‌ها بوده است که کاتالیست‌های رونمایی شده امروز نیز از دل همان طرح های غربال شده بیرون آمده است.
وی صنعت پتروشیمی را در سطح وزارت نفت به واسطه استفاده از نظام‌نامه نوین پژوهشی نمونه دانست و اظهار امیدواری کرد که دانش فنی تمام فرآیندهای صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم بومی شود.
به گفته او در دو سال گذشته کارهای بسیاری برای توسعه پژوهش و فناوری در وزارت نفت انجام شده که تدوین نظام‌نامه پژوهش ثمره آن بوده است.
وی این نظام‌نامه را دستورعملی برای مشخص کردن جهت کار در این بخش اعلام کرد و گفت: در این دستورعمل محور اصلی مصرف‌کننده است و ما اعتقاد داریم زمانی که مصرف‌کننده اصل و مبنا قرار می‌گیرد پژوهش نیز ثمربخش خواهد بود.
وی با اشاره به بخشنامه وزیر نفت مبنی بر اختصاص حداکثر 3 درصد بودجه این وزارتخانه به بخش پژوهش و فناوری یادآور شد که برای رسیدن به اهداف برنامه پنجم نیز یک درصد از بودجه به پروژه‌های پژوهشی نفت اختصاص داده شده است.
معاون وزیر نفت تولید دانش فنی ساخت دکل‌های حفاری را از طرح‌های پژوهش و فناوری در حوزه بالادست عنوان کرد و گفت: با اتمام این کار قادر به تولید بومی دکل‌های حفاری خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت پژوهش و فن‌آوری پتروشیمی خبر داد: سال آینده دانش فنی تبدیل متانول به ریفورمیت تحویل کشور خواهد شد
مدیر عامل شرکت پژوهش و فنآوری پتروشیمی با تأکید بر اینکه توان ایجاد واحد 900 هزار تنی تولید DME به عنوان سوخت جایگزین گازوئیل را داریم، گفت: هر سه ماه به سه ماه کاتالیست‌های جدیدی را به صنعت پتروشیمی ارائه خواهیم.
غلامرضا جوکار در مراسم رونمایی از 4 کاتالیست پتروشیمی در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اظهار داشت: کاتالیست THS صنعتی شده و می‌توانیم 70 تن مورد نیاز صنعت را تأمین کرده و تا 150 تن در سال افزایش ظرفیت دهیم.
وی افزود: در خرداد ماه آینده نیز پلی اتیلن سنگین به صورت نیمه صنعتی وارد مدار تولید می‌شود.
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه در ماهشهر 3 دانش فنی به دست رئیس جمهور افتتاح شد اضافه کرد: سال آینده دانش فنی تبدیل متانول به ریفرمینگ تحویل کشور خواهد شد تا نیازی به واردات آن وجود نداشته باشد.
وی اظهار داشت: در واحد پایلوت MTP چرخه کاملی داریم که شرکت خارجی صاحب این دانش هم چنین چرخه کاملی را در اختیار ندارد.
جوکار با بیان اینکه هر سه ماه به سه ماه کاتالیست‌های جدیدی را به صنعت پتروشیمی ارائه خواهیم کرد، افزود: امروز روز سختی برای شرکت‌های خارجی است که می‌شنوند کاتالیست‌های آنها را گسترش داده‌ایم.
وی اضافه کرد: در حوزه غشاء بایوتکنولوژی و نانوتکنولوژی در صنعت پتروشیمی نیز فعالیت گسترده‌ای را تعریف کرده‌ایم.
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با تأکید بر اینکه توان ایجاد واحد 900 هزار تنی تولید DME به عنوان سوخت جایگزین گازوئیل را داریم گفت: ژاپن 100 درصد و چین 80 درصد مصرف گازوئیل را در سال‌های آینده با DNE جایگزین خواهند کرد.
وی در ادامه گفت: سومین کشور صاحب کاتالیست ریفرمینگ خشک متان هستیم و معتقدیم با استفاده از این کاتالیست بدون هیچ تغییر دیگری 35 درصد افزایش تولید در واحدهای متان ممکن خواهد شد.
جوکار با بیان اینکه کاتالیست تبدیل متان با آروماتیک‌ها تا پایان سال ارائه خواهد شد گفت: 65 پروژه جاری، 75 پروژه خاتمه یافته و 125 اختراع داخلی و خارجی را ثبت کردیم و قادریم همه هزینه‌ها را به تولید ثروت تبدیل کنیم.

مشخصات چهار کاتالیست بومی‌شده صنعت پتروشیمی 
یکی از این کاتالیست ها، کاتالیست دهیدروژناسیون پارافین‌های سبک و سنگین است که کار تولید داخلی آن از سال 1387 آغاز شد و در سال 1389 با طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی پایلوت به پایان رسید.
برای تست این کاتالیست 15 کیلوگرم از آن در مقیاس پایلوت تولید و از آن در راکتور دهیدروژناسیون واحد MTBE بندر امام استفاده شد که پس از آن در این واحد و واحد LAB مجتمع پتروشیمی بیستون مورد استفاده قرار گرفته است، ضمن این که پیش بینی شده در دو واحد PDH پتروشیمی سلمان در بندرامام و مهرپتروکیمیا در عسلویه نیز مورد استفاده قرار گیرد. این واحدها که تا سه سال آینده راه‌اندازی می شوند، پروپیلن را از پروپان به روش اکسی دهیدروژناسیون تولید می‌کنند.

صرفه جویی 1 تا 3 میلیون دلاری با تولید کاتالیست اسید استیک
کاتالیست بعدی مربوط به تولید اسید استیک است که البته در شرایط کنونی در زمره مواد تحریمی نیز قرار دارد. هم اکنون این کاتالیست در پتروشیمی فن‌آوران با موفقیت تست شده است و نتیجه آزمایش نیز نشان می‌دهد که کیفیت و استاندارد کاتالیست تولید اسید استیک پژوهش و فناوری با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند.
نزدیک به 4 تا 14 میلیون دلار برای خرید مصرف کنونی و مصرف آینده این کاتالیست در کشور صرف می‌شود و در صورت تامین همه نیازهای کشور به این کاتالیست، سالانه 1 تا 3 میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد.

تداوم تولید پلی اتیلن جم با تولید کاتالیست واحد اسفریلین در کشور
پروژه جایگزینی کاتالیست موردنیاز واحد اسفریلین پتروشیمی جم، با کاتالیست‌های تحریم شده نیز در بازه زمانی 45 روزه، از دیگر اقدام های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای دستیابی به دانش فنی کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی بود.
کاتالیست ABC برای نخستین بار در واحد صنعتی 300 هزار تنی پلی‌اتیلن پتروشیمی جم و با همکاری واحد پژوهش این مجتمع تست و ضمن تداوم تولید پلی اتیلن در پتروشیمی جم از رکود تولید این محصول به دلیل تحریم کاتالیست‌ها جلوگیری شد.

افزایش 10 درصدی تولید در واحدهای پلی الفینی با کاتالیست SAC
دیگر کاتالیست تولید شده در کشور، کاتالیست SAC است که برای نخستین بار در کشور در مقیاس صنعتی ساخته و در واحد پلی‌اتیلن سنگین پتروشیمی مارون با ظرفیت 300 هزار تن در سال تولید آزمایشی شد.
با تولید این کاتالیست، علاوه بر قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی، نزدیک به 35 میلیون دلار در سال نیز صرفه جویی ارزی می‌شود ضمن این که واحدهای خط اتیلن غرب مانند پتروشیمی‌های کرمانشاه، ممسنی، دهدشت، چهارمحال و بختیاری و طرح‌های جدید مرکز و شرق مانند داراب، بافق، فردوس، زاهدان و بیرجند نیز، امکان استفاده از این کاتالیست را دارند.
همچنین این کاتالیست به دلیل داشتن فعالیت و دانسیته توده پلیمر مناسب، امکان افزایش تولید بیش از 10 درصد ظرفیت واحدهای پلی‌الفینی را فراهم می‌کند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی