در پیام وزیر نفت به همایش ال ان جی ایران مطرح شد

تولید و صادرات ال ان جی نقش ایران را در بازارهای جهانی تقویت می‌‌کند

تولید و صادرات ال ان جی نقش ایران را در بازارهای جهانی تقویت می‌‌کند
(دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰) ۱۴:۱۷

مهندس رستم قاسمی در پیامی به همایش ال ان جی ایران،‌ بر ضرورت در دستور قرار دادن تولید و صادرات ال ان جی تاکید کرد و اظهار امیدواری کرد که با راه اندازی نخستین پروژه ایران در عرصه ال ان جی و پس از آن راه اندازی پروژه‌های دیگر تعریف شده بتوانیم ابزار کارآمدی در کنار همه ابزارهای موجود در بازارهای جهانی در دست داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار شانا،‌ پیام وزیر نفت به همایش ال ان جی ایران، که صبح امروز (دوشنبه 2 آبان) توسط سیدرضا کسایی زاده،‌ رئیس هیئت مدیره شرکت مایع سازی گاز ایران خوانده شد، به این شرح است: یکی از شاخصه های مهم در عرصه انرژی جهان تنوع محصول در بازارهای جهانی است. کشور ما به عنوان یکی از بزرگ ترین بازیگران حوزه انرژی جهان از این تنوع محصول به خوبی برخوردار است و تنوع محصولات در حوزه نفت و گاز را به عنوان برگ برنده ای در عرصه های مختلف در دست دارد.

نفت ایران با بهره برداری از میدان نفتی هنگام و تولید نفت خام سبک از این میدان به تنوع قابل قبولی در عرصه محصولات نفتی دست یافت. بهره برداری از برخی دیگر میادین نفتی در خلیج فارس و تولید نفت سبک از این میادین می تواند به ما این امکان را بدهد که در بازارهای جهانی قدرت چانه زنی بالاتری داشته باشیم.

حوزه گاز ایران نیز از این امر مستثنی نیست. ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز جهان این توانایی را در همه سالهای پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی داشته است که در کنار نفت همواره محصول استراتژیک دیگری برای عرضه داشته باشد.

در 32 سال گذشته هزاران کیلومتر خط لوله گاز ایران را به اقصی نقاط کشور ارسال کرده است. این خطوط در تمام مرزهای شمال غربی و در حال حاضر خط لوله صلح که قرار است گاز ما را به پاکستان و هند منتقل کند، کشیده شده است.

این امر به تنوع سبد انرژی ایران و در میان کشورهای همسایه منجر شده است. در حال حاضر محصول دیگری که می تواند به این تنوع محصول غنای بیشتری در کل جهان ببخشد، ال ان جی است.

ال ان جی محصولی است که قدرت ما را در عرضه گاز به نقاط دور دست چندین برابر می کند. این محصول که به گفته صاحب نظران دهه سوم قرن اخیر را در تسلط خود خواهد گرفت از سوی بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یکی از مهم ترین راه ها برای دریافت گاز طبیعی مورد توجه قرار گرفته است.

در این عرصه طبیعی است که ما به عنوان سیاستگذاران عرصه انرژی کشور به این محصول هم به عنوان یکی از ابزارهای تنوع بخشی به سبد انرژی کشور توجه لازم داشته باشیم.

با توجه به گستره جهانی ال ان جی و گسترش روزافزون استفاده از آن در جهان و کارخانه های زیادی که در بسیاری از کشورها در حال راه اندازی است ضرورت در دستور قرار دادن تولید و صادرات ال ان جی دارای اهمیت بسیاری است.

در این عرصه توجه شما را به این امر معطوف می کنم که در کشور ما قرار است 5 پروژه ال ان جی به بهره برداری برسد و در حال حاضر اجرای این پروژه ها به تعویق افتاده است. این امر نه نتیجه ناتوانی ما، که حاصل نگاه کاسبکارانه پیمانکاران خارجی در عرصه حداقل دو پروژه مهم این عرصه بود. در این زمینه در حالی که پروژه ایران ال ان جی با هزینه ای در حدود 5 میلیارد دلار در حال راه اندازی است، پیمانکاران خارجی پیشنهادات سرسام آور 10 میلیارد دلار و حتی بیشتر را برای راه اندازی این پروژه ها مطرح کردند.

به هر حال ال ان جی به عنوان محصولی که می تواند ما را در بازارهای جهانی تواناتر کرده و به ما قدرت انتخاب بیشتری برای فعالیت در بازارهای جهانی ببخشد دارای اهمیت استراتژیک است، همانگونه که گاز به صورت خط لوله و نفت و محصولات پتروشیمی این اهمیت را دارند.

امیدواریم با راه اندازی نخستین پروژه ایران در عرصه ال ان جی و پس از آن راه اندازی پروژه های دیگر تعریف شده بتوانیم ابزار کارآمدی در کنار همه ابزارهای موجود در بازارهای جهانی در دست داشته باشیم و ایرانی توانمندتر و تاثیرگذارتر در حوزه انرژی دنیا بسازیم.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی