با ساخت داخل کاتالیست واحد اسفرلین پتروشیمی جم

تامین کاتالیست پتروشیمی جم از انحصار بازل خارج شد

تامین کاتالیست پتروشیمی جم از انحصار بازل خارج شد
(سه شنبه ۳ آبان ۱۳۹۰) ۱۳:۵۸

واحد پلی اتیلن پتروشیمی جم (PE) تولید کننده انواع پلی اتیلن های سبک و سنگین با ظرفیت اسمی 300 هزار تن در سال است که کاتالیست این واحد تحت لیسانس و انحصار شرکت بازل ایتالیا می باشد.

نظر به تحریم و اعمال محدودیتهای صورت گرفته و عدم پایبندی شرکت بازل به تعهدات فی مابین ، عملاً از سال 1389 داد و ستد درخصوص تأمین کاتالیست قطع گردیده است. مهندسین کارخانه پلی اتیلن جم پس از مطالعات فشرده و گسترده و آزمایشات متعدد به منظور دور زدن و بی اثر کردن تحریم های اعمال شده بر این کارخانه، درصدد یافتن راه حلی برای برون رفت از شرایط موجود برآمدند . لذا پس از ساخت کاتالیست جدید، در فاز اول پروژه ، کاتالیست تست و در میزان صنعتی محصول تولید شد که شواهد و نتایج حاکی از سازگاری کاتالیست جدید با تکنولوژی اسفریلین و انطباق خواص محصول با استاندارد جهانی بود.
در فاز دوم پروژه علاوه بر کنترل شرایط عملیاتی و فرآیند واحد، تمرکز روی میزان ظرفیت واحد و توانایی کاتالیست صورت گرفت که خوشبختانه کارخانه با 110 درصد ظرفیت اسمی معادل 42 تن بر ساعت با موفقیت در مدار تولید قرار گرفت و در مدت کوتاهی بیش از 4500 تن محصول با کاتالیست جدید تولید شد.
جایگزینی کاتالیست های تولید پلی اتیلن در این مقیاس برای اولین بار در دنیا توسط مهندسین و متخصصین پتروشیمی جم با موفقیت به اتمام رسیده و از این پس با افتخار و سر افرازی می توان گفت که تامین کاتالیست کارخانه پلی اتیلن جم بطور کامل از انحصار شرکت بازل خارج شده است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی