با همکاری اتاقهای فکر سازمان منطقه ویژه پتروشیمی:

کارکنان پتروشیمی با آینده پژوهی آشنا شدند

کارکنان پتروشیمی با آینده پژوهی آشنا شدند
(یکشنبه ۶ آذر ۱۳۹۰) ۰۸:۵۰

در اولین روز از آخرین ماه پاییزی کارکنان علاقمند به مباحث علمی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در تالار آفرینش این سازمان گرد یکی از نخبگان آینده پژوهی کشور جمع شده و با مبانی این علم نوظهور آشنا شدند.

در اولین روز از آخرین ماه پاییزی کارکنان علاقمند به مباحث علمی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در تالار آفرینش این سازمان گرد یکی از نخبگان آینده پژوهی کشور جمع شده و با مبانی این علم نوظهور آشنا شدند.
به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، سمینار علمی آینده پژوهش با هماهنگی اتاق فکر و اداره آموزش این سازمان در دو رده کارشناسان و مدیران توسط استاد دانشگاه و مسئول مرکز آینده پژوهی دانشگاه تهران برگزار شد.
بخشی از سخنان دکتر سعید خزاعی محقق، مترجم و مدرس دوره های دکترای آینده پژوهی در دانشگاه تهران در ذیل آورده شده است.
"جهان معاصر جولانگاه مفاهیم و موضوعات نوپدیدی است که هیچ پیشینه ای از آن در حافظه ی ما و سازمانهای ما وجود ندارد. عدم قطعیت و ناپایداری، آشوب، پیچیدگی، عوامل شگفتی ساز و روند شکن از جمله مفاهیمی هستند که امروزه بر جهان ما مستولی شده اند.
جهان ما با شتابی حیرت آور در حال دگرگونی است و بشر در بسیاری از عرصه های حیات خویش به نقطه ی صفر پارادایم رسیده است.این تغییرات شتابناک و سونامی سترگ سازمانها و نهادها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
مقوله هایی مانند جهانی شدن و گسترش مرزهای رقابت کار در کنار دیگر عوامل موجب شده اند که هر گونه تدوین راهبرد، سیاستگذاری، برنامه ریزی و مدیریت با دشواری روبرو باشد.
در چنین محیطی سرشار از تغییر و عدم قطعیت، دانش راهبردی و نوپدیدی بنام آینده پژوهی شکل گرفته است. آینده پژوهی عرصه ی تازه ای برای کشف و شناسایی آینده های احتمالی و مهندسی هوشمندانه آینده فراروی بشر گذاشته است.
آینده پژوهی با بهره گیری از رویکردهای نوین و روشهای کارآمد میکوشد فردایی بهتر را برای ما و سازمانهای ما رقم بزند.
آینده پژوهی دانشی تازه است؛ عرصه ای تازه برای کند و کاو، یک قاعده علمی جدید که تنها 60 سال از عمر آن در دنیا می گذرد.
به اعتقاد من، آینده پژوهی تمام حوزه های علوم انسانی را در درون خود جای می دهد و در عین حال تعریف تازه ای از علم ارائه می دهد.
آینده پژوهی در مجامع دانشگاهی دنیا به عنوان ملکه علوم شناخته می شود. این علم دانشی است به شدت ارزش بنیاد و به ما کمک می کند در عصری که ضرب آهنگ تغییرات شدید شده بتوانیم برنامه ریزی بکنیم و به آینده های بهتر فکر کنیم.
اتاق فکر سازمان منطقه ویژه چندی پیش نیز سمیناری در خصوص اتاقهای فکر و اندیشکده ها برگزار کرده بود.
لینک تصاویر: اینجا
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی