تسهیلات ویژه گمرک و سازمان منطقه ویژه برای صادرات محصولات پتروشیمی

تسهیلات ویژه گمرک و سازمان منطقه ویژه برای صادرات محصولات پتروشیمی
(شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰) ۱۰:۴۴

چالشهای صادرکنندگان صنعت پتروشیمی خوزستان در کارگروهی به ریاست معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان بررسی و راهکارهای مفیدی نیز در این خصوص اندیشیده شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در پی مصوبات نهمین جلسه کارگروه تخصصی صادرات غیر نفتی استان خوزستان که در استانداری تشکیل شد، بررسی چالشها و راهکارهای صادرکنندگان این محصولات به فوریت در دستور کار استانداری قرار گرفته و استاندار خوزستان، معاون برنامه ریزی خود را مامور بررسی و حل این مشکلات کرد.
معاون برنامه ریزی استاندار استان خوزستان به فاصله چند روز از صدور دستور دکتر حجازی، جلسه ای به میزبانی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، به عنوان مهمترین قطب صادرات غیر نفتی استان، تشکیل داد و با حضور مسئولین دست اندرکار صادرات، به بررسی چالشها و راهکارهای موجود پرداخت.
در این جلسه که مختص بررسی مشکلات صنعت پتروشیمی منطقه ویژه شکل گرفته بود، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه به نمایندگی از تولید کنندگان محصولات پتروشیمی عمده ترین مسایل خود را مطرح کرد.
مسئولین گمرک، بندر امام خمینی (ره)، استاندارد و بانکهای عامل روز گذشته در جلسه ای به ریاست عامری گلستان، معاون استاندار پای صحبت تولید کنندگان نشستند و تصمیمات خوبی جهت تسهیل در امر صادرات محصولات پتروشیمی گرفته شد.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در گفتگو با ما، با اعلام این خبر افزود: افزایش اختیارات گمرک مستقر در منطقه ویژه پتروشیمی در ارتباط با رویه های واردات قطعی، صادرات، ورود موقت، کوپوتاژ، کارانه تیر و صدور قبض انبار کانتینرهای بارچینی شده مجتمع های پتروشیمی از جمله مباحثی که در این جلسه مطرح شد.
وی با ابراز خرسندی از همکاری ناظر گمرکات استان از صدور دستور تفویض اختیارات به گمرک منطقه ویژه، از تصویب راه اندازی سامانه نوین گمرکی در جهت تسهیل در بخش صادرات و اظهار از راه دور در گمرکات در گمرک منطقه ویژه خبر داد.
علی یزدانی در این خصوص اظهار کرد: بنا به تصمیم اتخاذ شده در جلسه بنا شد تا پایان سال جاری گمرک منطقه ویژه به این سامانه متصل شود.
وی خاطرنشان ساخت: با توجه به همجواری مناطق ویژه پتروشیمی و بندر امام خمینی (ره)، مقرر شد انتقال کالا بین این دو منطقه به جای انجام تشریفات ترانزیت، به صورت مستقیم یا حمل یکسره صورت پذیرد.
یزدانی، محدودیت زمانی خروج ماشین آلات منطقه ویژه به سرزمین اصلی جهت انجام تعمیرات را از دیگر مشکلات فراروی فعالان صنعت پتروشیمی منطقه ماهشهر دانست و خاطرنشان کرد: مجوزهای تردد یکماهه این ماشین آلات برای انجام تعمیرات مورد نظر کافی نبود و درخواست کردیم تا این زمان به 6 ماه افزایش یابد که خوشبختانه با همکاری ناظر گمرکات استان این مسئله برای ما مرتفع شد.
وی همچنین تفاوت ساعت کار گمرک منطقه ویژه، پتروشیمی های منطقه ویژه و مجتمع بندری امام خمینی (ره) را موجب ناهماهنگی و عدم بهره وری کافی در زمان دانست و افزود: پس از بحث کارشناسی و اتخاذ تدابیر لازم مقرر شد از هفته آتی کمرگ با تنظیم شیفت های کاری خود در تمامی ساعات پاسخگوی نیاز صادرکنندگان محصولات باشد.
علی یزدانی تمامی این مصوبات خوب را حاصل تدبیر استاندار خوزستان، حضور موثر معاون برنامه ریزی و همکاری تمامی اعضای کارگروه تخصصی صادرات استان دانست و اظهار امیدواری کرد که با توجه به شرایط حساس کشور که کشورهای غربی پتروشیمی و نفت را در نوک پیکان تحریمهای خود قرار داده اند، اینگونه همکاری ها تسهیل کننده ی هر چه بیشتر صادرات غیر نفتی ایران باشد.
وی تاکید کرد: خوشبختانه همه ی دستگاهها از جمله سازمان استاندارد، از این پس در کنار مجموعه ی صادرات قرار می گیرند و تسهیلات کافی برای سرعت بخشیدن به صادرات محصولات صنعت پتروشیمی که سهم بسزایی در درآمد کشور دارد را مهیا سازند.
در حاشیه این جلسه با رایزنی سازمان استاندارد و شرکتهای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار شد هفته ی آینده گروهی از سوی سازمان استاندارد به منطقه سفر کرده و جهت استفاده از امکانات آزمایشگاهی این شرکتها به عنوان آزمایشگاه مرجع استاندارد، بررسی های لازم را صورت دهند.
بررسی اجرای طرح پنجره واحد نیز در دستور جلسه بعدی کارگروه تخصصی صادرات غیر نفتی استان خوزستان قرار گرفت. این طرح به هماهنگی تمامی دستگاههای دست اندرکار صادرات کمک شایانی خواهد کرد.
یقینا با توجه به روند رو به رشد صادرات از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، پیش بینی می شود با اجرایی شدن مصوبات این جلسه ضمن تسریع و تسهیل این روند موجب کاهش هزینه های غیر ضروری در بخش صادرات خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در پایان گفتگوی خود اظهار کرد: امیدوارم با توجه به جلسه خوبی که دیروز برگزار شد، و تعامل خوبی که گمرکات بندرامام (ره)، گمرک منطقه ویژه و ناظر گمرکات استان از خود نشان دادند، به زودی شاهد حل بخش عمده ای از این نارسایی ها باشیم که عموما ناشی از بعد مسافت این دستگاهها نسبت به یکدیگر است.
فضای کار در استان خوزستان بسیار فضای خوبی است و وجود مسئولین دلسوز در استان موجب خواهد شد که مشکلات پیش روی تولید کنندگان روز به روز مرتفع شود.
برای دیدن تصاویر اینجا کلیک کنید.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی