رئیس سازمان محیط زیست

سالانه 16 میلیون تن پسماند در کشور تولید می‌شود

سالانه 16 میلیون تن پسماند در کشور تولید می‌شود
(دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰) ۱۰:۰۳

رئیس سازمان محیط زیست با تأکید بر اینکه به زودی طرح جامع مدیریت پسماند در کشور ابلاغ خواهد شد، گفت: در حال حاضر حدود 15 میلیون تن پسماند در کشور تولید می‌شود.

محمدی‌زاده رئیس سازمان محیط زیست و نخستین نمایشگاه بین‌المللی مدیریت پسماند بازیافت که در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد با اشاره به اینکه موضوع پسماند بسیار مهم و پراهمیت نیز است، اظهار داشت: اهمیت این موضوع برای همه مشخص شده و قانون نیز تکالیف تمامی دستگاه‌ها را در این خصوص مشخص کرده است.

وی تصریح کرد: موضوع پسماند یکی از مواردی است که از چند بخش به آن می‌توان نگاه کرد به طوری که پسماند دارای اهمیت خاصی بوده و از لحاظ تکنیکی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید مورد بررسی قرار گیرد.

محمدی‌زاده اضافه کرد: در بحث پسماند باید منابع فراهم شود ضمن اینکه بستری نیز برای حضور سرمایه‌گذار فراهم شود تا بخش خصوصی نیز در این خصوص وارد شود.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: فرهنگ‌سازی یکی دیگر از اقداماتی است که باید در حوزه پسماند و بازیافت به آن اشاره کرد به طوری که با بخش فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها و مخصوصا رسانه ملی می‌توانیم گام‌های خوبی را در حوزه پسماند بازیافت شهری انجام داد.

محمدی‌زاده ادامه داد: اگر با روش‌های علمی پسماندها مدیریت نشوند مشکلات عدیده‌ای را برای جامعه به وجود می‌آورند به طوری که پسماند یک کالای اقتصادی است و اگر درست و صحیح مدیریت شود نه تنها سلامتی جامعه را به خطر نمی‌اندازد بلکه موجب کاهش اتلاف منابع و از بین رفتن سرمایه‌ها نیز می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست با تأکید بر اینکه بر اساس آخرین آمار به دست آمده در کشور روزانه 47 هزار و 500 تن در روز پسماند داریم، گفت: از این مقدار حدود400 تن مربوط به پسماندهای عفونی و بیمارستانی است.

وی اضافه کرد: سالانه 16 میلیون تن پسماند در کشور تولید می‌شود و بر اساس قانون جامع و کافی که داریم می‌توانیم این پسماندها را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست با انتقاد از اینکه طی 10 سال اخیر این قانون به طور کامل اجرا نشده است، گفت:سازمان طی یک سال گذشته اقدامات وسیعی را برای اجرایی شدن مفاد این قانون انجام داده است به طوری که در حال حاضر همکاری و همگرایی خوبی بین دستگاه‌ها وجود دارد.

محمدی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر موضوع توانمندسازی در مدیریت پسماند در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد و امیدواریم طی برنامه 5 ساله پنجم توسعه به نتایج خوبی برسیم و بخش مهمی از آنها را تا پایان سال 91 اجرا خواهیم کرد.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: سرانه زباله در کشور و به خصوص در شهرها برای هر نفر 700 گرم است و این آمار در حالی در کشورهای دیگر 400 گرم است و باید در این خصوص فرهنگ‌سازی خوبی بین آحاد مردم صورت گیرد.

محمدی‌زاده ادامه داد: در روستاها سرانه زباله به ازای هر فرد بین 400 تا 420 گرم است که کاهش زباله در جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی و مشارکت همه دستگاه‌ها است.

رئیس سازمان محیط زیست اضافه کرد: طی برنامه 5 ساله پنجم توسعه اقداماتی خوبی را در بخش مدیریت پسماند در نظر داریم که در حال حاضر بسترهای لازم برای این کار فراهم شده است.

محمدی‌زاده در ادامه از همکاری وزارت بهداشت برای امحاء‌سازی زباله‌های بیمارستانی تقدیر کرد و گفت: در حال حاضر هماهنگی و تعامل خوبی بین وزارتخانه‌ها وجود دارد به طوری که زباله‌های بیمارستانی نیز به طور منظم امحاء می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد: در حال حاضر 170 هزار تن پسماند کشاورزی در کشور روزانه تولید می‌شود که حجم آن بسیار بالا است و در این خصوص نیز نگرانی‌های خاصی وجود دارد که نیازمند به توجه بیشتر در این بخش است.

محمدی‌زاده اضافه کرد: در بخش کشاورزی نه تنها در زمینه کودها نگران هستیم بلکه برای خود مواد غذایی نیز نگران هستیم که در این بخش باید اقدامات قابل توجهی صورت گیرد و آگاه‌سازی‌های لازم به کشاورزان داده شود.

وی در پایان از آمادگی ارائه طرح جامع مدیریت پسماند در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: این طرح در یک ماه آینده تصویب و ابلاغ خواهد شد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی