برنامه ریزی برای دست‌یابی به ظرفیت 100 میلیونی

برنامه ریزی برای دست‌یابی به ظرفیت 100 میلیونی
(چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰) ۱۶:۲۵

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از برنامه ریزی برای دست یابی به ظرفیت 100 میلیون تنی در صنعت پتروشیمی خبر داد.

مهندس بیات ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی را در حال حاضر در مرز 51 میلیون تن برشمرد و افزود: ظرفیت تولید مطابق برنامه امسال 46 میلیون تن است و می توان کمبود خوراک و نارسایی های  فناوری ساخت تجهیزات را از علل تفاوت ظرفیت دانست که در همه دنیا نیز مرسوم است.
بیات درباره برنامه صنعت پتروشیمی در آینده اظهار داشت: قرار است در برنامه پنجم توسعه 50 میلیون تن - معادل ظرفیت نصب شده پتروشیمی در 48 سال گذشته - در صنعت پتروشیمی ظرفیت جدید ایجاد شود که به این ترتیب ظرفیت صنعت پتروشیمی به 100 میلیون تن خواهد رسید.
وی با بیان اینکه برای دستیابی به این هدف به 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید نیاز است افزود: تا انتهای برنامه چهارم در مجموع با 46 میلیارد دلار سرمایه گذاری، میزان ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی به 51 میلیون تن رسیده است.‌
وی با اشاره به اینکه توسعه صنعت پتروشیمی کشور از اوایل سال 1342 آغاز شد افزود: قبل از انقلاب ظرفیت نصب شده در پتروشیمی حدود 3 میلیون تن بود و تولید واقعی هم به 6 / 1 میلیون تن رسید ‌، پس از آن تا سال 1376 کل سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی هم حدود 5 میلیار دلار بوده است؛ همه اینها در شرایطی بوده است که با در نظر گرفتن مجموع منابع نفت و گاز، ایران از نظر منابع انرژی در دنیا رتبه اول را دارد.
وی با بیان اینکه تا انتهای برنامه پنجم توسعه (سال 94) ظرفیت نصب شده به 100 میلیون تن در حوزه صنعت پتروشیمی می رسد تاکید کرد : البته این برنامه صرفا در بخش بالادستی و میان دستی است و با در نظر گرفتن زنجیره تولید محصول، حوزه پایین دستی نیز بدون محدودیت می تواند توسعه یابد.
وی از آغاز تدوین برنامه ششم توسعه در حوزه پتروشیمی خبر داد و افزود: در این برنامه فرصت سرمایه گذاری بیش از 20 میلیارد دلار را در برخی مناطق کشور نظیر چابهار شناسایی کرده ایم.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی