قلعه بانی با اشاره به سودآوری طرح های صنعت نفت:

سود اوراق مشارکت صنعت نفت باید افزایش یابد

سود اوراق مشارکت صنعت نفت باید افزایش یابد
(یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰) ۱۳:۱۰

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: نرخ سود اوراق مشارکت باید حداقل 2 درصد بیشتر از نرخ سود سپرده‌های بانکی باشد و تنها در این صورت است که مردم به خرید اوراق مشارکت پروژه‌های بالادستی نفت و گاز علاقه مند می‌شوند.

احمد قلعه‌بانی با یادآوری این موضوع که شرکت ملی نفت ایران در سال جاری اجازه انتشار 10 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت داشته است، به خبرنگار شانا گفت: مجوزی که برای انتشار این اوراق به ما داده شد، با نرخ سود 17 درصد و بازپرداخت پیش از سررسید با نرخ سود متناظر بود.

وی افزود: سرانجام با این که به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی تاکید کرده بودیم که این رقم نمی‌تواند برای مردم جذاب باشد، در مرحله اول 500 میلیارد تومان اوراق برای طرح‌های توسعه پارس جنوبی منتشر شد که تنها حدود 100 میلیارد تومان آن به فروش رفت.

معاون وزیر نفت بار دیگر با تاکید بر این که سود اوراق مشارکت باید بیش از سود سپرده‌های بانکی باشد، اظهار امیدواری کرد که با تصمیم های مناسب از سوی مسئولان اقتصادی کشور، در دراز مدت شاهد جذب سرمایه‌های سرگردان مردم به جای واسطه‌گری در تولید و افزایش درآمد سرانه کشور باشیم.

قلعه‌بانی درباره احتمال عرضه مجدد اوراق مشارکت پروژه‌های بالادستی نفت و گاز نیز گفت: این کار به مجوزهای بانک مرکزی نیاز دارد و متاسفانه از آنجا که فرآیند اعطای این مجوزها چند ماه طول می‌کشد، نمی‌توان برای انتشار یا انتشارنیافتن دوباره اوراق اظهار نظر دقیق کرد ولی اگر بروکراسی‌ها کم شود و نرخ سود اوراق نیز مناسب باشد، شاید مانده اوراق را منتشر کنیم.

به گزارش شانا، عرضه نخستین مرحله از اوراق مشارکت ریالی میدان گازی پارس جنوبی در سال‌جاری از روز شنبه 5 آذر و از طریق شعب منتخب بانک تجارت آغاز شد. این اوراق معاف از مالیات و قابل بازخرید در بانک تجارت و سازمان بورس و اوراق بهادار بوده است. نرخ بازخرید نیز، مطابق با مدت ماندگاری اوراق با نرخ سود سپرده متناظر بانکی تعیین شده بود. مدت این اوراق چهار ساله بود و با مبالغ 2 ، 5، 10 ، 20، 50 ، 100 و 200 میلیون ریالی در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

اختصاص 1.8 میلیارد دلار از منابع بانک ملت به پروژه‌‌های نفتی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یکی دیگر از شیوه‌های تامین منابع مالی پروژه‌‌های بالادست نفت و گاز را عقد قرارداد با بانک‌ها و صندوق‌های انرژی خواند و افزود: با بانک‌های سپه، ملت، صادرات و توسعه صادرات قراردادهایی بسته شده که در این میان بانک ملت بیش از بقیه فعال بوده است.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 1.8 میلیارد دلار از بانک ملت دریافت کرده‌ایم و امیدواریم باقی مانده روزهای سال نیز 700 تا 800 میلیون دلار دیگر از این بانک جذب و به پروژه‌ها به ویژه در پارس جنوبی تزریق شود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی