فرمانده بسیج شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد:

تبیین جایگاه بسیج صنعت پتروشیمی در ارتباط با تشکیل بسیج مهندسی و کارشناسی

تبیین جایگاه بسیج صنعت پتروشیمی در ارتباط با تشکیل بسیج مهندسی و کارشناسی
(شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰) ۱۳:۲۸

کرمانی با اشاره به برگزاری اولین همایش مشترک مدیران عامل، بسیجیان نمونه و فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج صنعت پتروشیمی کشور گفت: هدف از برگزاری این همایش تبیین جایگاه بسیج در صنعت پتروشیمی با توجه به رویکرد جدید ابلاغی از سوی سازمان بسیج مستضعفان در ارتباط با تشکیل بسیج مهندسی و کارشناسی است.

در خبرها داشتیم که منطقه ی ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار است در دهه ی فجر امسال میزبان نخستین همایش مشترک مدیران عامل و فرماندهان بسیج شرکتهای پتروشیمی سراسر کشور باشد.به همین مناسبت در حاشیه ی دیدار فرمانده ی بسیج صنایع پتروشیمی کشور از منطقه ی ویژه جهت برگزاری جلسات هماهنگی پیش از همایش، گفتگویی با ایشان انجام شد که ذیلا تقدیم می‌شود:
جناب آقای کرمانی، لطفا بفرمائید علت اینکه پس از سالها اولین همایش با مدیران عامل برگزار می‌شود چیست؟
این همایش در مجموعه ی صنعت نفت در نوع خود بی سابقه بوده و این اولین بار است که چنین همایشی بین مدیران عامل و فرماندهان و بسیجیان شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار می شود.
در این همایش بالاترین رده های اجرایی و مدیریتی صنعت پتروشیمی، فرماندهان سپاه اسلام، فرماندهان و اعضای شوراهای بسیج و بسیجیان نمونه کشور حضور دارند و فصلی نو در فعالیتهای بسیج محسوب می شود.
براساس وظایف و رسالتی که بر عهده بسیج مستضعفین کشور واگذار شده، بسیج مستضعفین به 16 رشته ی تخصصی تقسیم شده است. حوزه مقاومت بسیج صنعت پتروشیمی کشور تحت فرماندهی مرکز مقاومت بسیج وزارت نفت و به عنوان جزئی از سازمان بسیج کارمندان کشور محسوب می شود.

لذا در این شرایط ضرورت ایجاب می کند که تعامل بسیار مثبت، دوسویه، هماهنگ و همسویی بین مجموعه ی مدیریت شرکتها و فرماندهان پایگاههای بسیج ایجاد شود تا بسیج به عنوان بازوی لحظات بحران و یک بازوی قوی عملیاتی در حین فعالیتهای عادی شرکتها حضور داشته باشد.
بسیج در این مقطع زمانی پس از سالها که به عنوان یک یگان شبه نظامی محسوب می شد و در محدوده ای جدای از فعالیت های رسمی سازمانی فعالیت می کرد؛ به سمتی می رود که در بخش مهندسی با تشکیل کانونهای تخصصی در مسائل مختلف مرتبط با تولید به ویژه استمرار، پایداری، ایمنی و هر آنچه که مربوط به حوزه ی پدافند غیر عامل و HSE است فعالیت کند و این فعالیت ها با حضور و همراهی متخصصان و مدیران شرکتها جهت تحقق اهداف کلان ملی صنعت پتروشیمی خواهد بود.
جناب آقای کرمانی با توجه به متفاوت بودن مالکیت شرکتهای پتروشیمی کشور و تعریفی که جنابعالی از حضور بسیج در مسائل مهندسی و پزشکی ارائه کردید، آیا تنوع در نوع مالکیت شرکتها تاثیری در این فرایند خواهد داشت؟
فصل مشترک ما و مدیران پتروشیمی مسائل حاکمیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود و قدر مسلم بحث حاکمیت، ورای نوع مالکیت شرکت هاست. بنابراین تمامی شرکتها در میان مدعوین ما حضور دارند و هیچ گزینشی بر مبنای نوع و تعلق سهام شرکتها (اعم از خصوصی و دولتی) صورت نگرفته است.
بسیج یک نهاد حاکمیتی است لذا مبنا، مبنای حاکمیتی است و بسیج از این پس در مسائل مربوط به حاکمیت، همراه مدیریت شرکتهاست.
هدف شما از برگزاری این همایش چیست؟ به بیان دیگر این همایش در رویکرد جدید شما چه گامی را خواهد برداشت؟
اگر بخواهیم هدف این همایش را در یک جمله بیان کنیم باید بگوییم: تبیین جایگاه بسیج در صنعت پتروشیمی با توجه به رویکرد جدید ابلاغی از سوی سازمان بسیج مستضعفان در ارتباط با تشکیل بسیج مهندسی و کارشناسی است.
ما خواستار آنیم که این همایش جهت تحقق اهداف این رویکرد، تعامل و همسویی فزاینده ای بین مجموعه ی بسیج و مدیریتها ایجاد شود و امیدواریم هم افزایی بی نهایت بین این دو مجموعه را بدنبال داشته باشد.
تا به امروز روند بدین صورت بوده که از بسیج در مناسبتهایی چون هفته بسیج، در هفته ی دفاع مقدس، در هفته ی مقاومت و پایداری و ... تجلیل می شد، ولی در این حرکت نو میخواهیم همراهی و همگامی بیشتری داشته باشیم و علاوه بر جلوه ها و مناسبت های مذکور، فعالیتهای تولیدی پتروشیمی کشور را هم  دنبال کنیم.
محورهای همایش چه خواهند بود و به طور خاص بسیج در چه زمینه هایی می تواند ورود کند؟
در ابتدای این راه در خصوص چند حوزه ای که مسائل مبتلا به صنعت پتروشیمی کشور با اهداف و رویکردهای بسیج کاملا همپوشانی دارند، که باید تبیین شوند.
به طور مشخص از این پس بسیج با مجموعه ی مدیریتهای صنایع پتروشیمی در چهار حوزه کارهای مشترکی را دنبال خواهد کرد. شاید عینی ترین و عملیاتی ترین حوزه از میان این چهار حوزه مسائل مربوط به پدافند غیر عامل باشد. بسیج پیش قراول پدافند غیرعامل شرکتها خواهد بود.
در این خصوص تفاهم نامه ای بین بسیج و سازمان پدافند غیرعامل در مقیاس کلان و ملی منعقد شده است که تکالیف ویژه ای در بخش پدافند غیر عامل کشور را به بسیج سپرده است. لذا جهت اجرای این تفاهم نامه به لحاظ آموزشی و نظری، در گام اول بسیجیان در سطوح 5 گانه آموزش پدافند غیرعامل مهارت لازم را کسب خواهند کرد و در گام بعدی آموزشها را کاملا هماهنگ با مدیریت های HSE و پدافند غیر عامل شرکتها به دیگر بخشهای سازمانی تسری خواهند داد.
به لحاظ عملیاتی هم در لحظات بحران اعم از رخدادهای طبیعی، حادثه ی عملیاتی و یا هرگونه تهدید دشمن، بسیج وارد عرصه می‌شود و چه بسا در لحظاتی بخشهایی از مدیریت کارهای کلان با همراهی سایر بخشها به صورت مشترک با بسیج دنبال شود.
بخش بعدی مسائل مربوط به جنگ نرم و فضای سایبری است. امروزه همه می دانیم که یک ویروس کامپیوتری می تواند بیشتر از یک لشکرده هزار نفری به مجموعه ها آسیب بزند. در فضای جنگ نرم و فضای سایبری چه به لحاظ عملیاتی و مسائل فنی مبتلا به مجتمع ها و چه به لحاظ تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، دشمن برای نا امید کردن، کم بصیرت کردن و جدا کردن آحاد مردم از بدنه ی حاکمیت نظام مقدس اسلام برنامه دارد ودر هر 2 بخش بسیج رسالت ویژه ای برای خنثی سازی و نقش برآب نمودن ترفندهای دشمنان قسم خورده نظام مقدس اسلامی دارد.
بخش سوم بخش خانواده و خواهران بسیج است. ما باید ضریب نفوذ بسیج را آنقدر در خانواده ها گسترش دهیم که برای فرزندان از 2 سال به بالای خانواده ها برنامه داشته باشیم و فرزندان و آینده سازان نظام مقدس جمهوری اسلامی با بسیج رشد کنند و بسیج را در متن زندگی خود حس کنند و با این فضا بزرگ شود.
بخش چهارم به منابع انسانی مربوط می‌شود. این بخش مربوط به کارکنان مختلف اعم از بسیجیان و کسانی است که به صورت رسمی فرم عضویت بسیج را پر نکرده اند لکن تفکر بسیجی را به عنوان تفکر نبوی و سیره ی علوی پذیرفته اند.
ما در معرفت دینی خود تزکیه را مقدم بر تعلیم می دانیم پس باید در منطق بسیجی همین اصل را رعایت کنیم. ما اعتقاد داریم که بسیجی باید یک نفس مزکی باشد که شایستگی های خود را در چهار بعد دانش، مهارت، توانایی و اخلاق به حد اعلا سوق دهد تا خروجی آن بسیجیانی شوند که با دانش ترین، پرکار ترین، منظم ترین، کم توقع ترین و متواضع ترین و با اخلاق ترین  نیروهای انسانی هر شرکت باشند.
قدر مسلم این آرمان محقق نمی‌شود مگر با تزکیه ی درونی و تعلیم بیرونی که در حوزه ی فعالیتهای منابع انسانی به عنوان سخت ترین و جدی ترین بخش وظایف بسیج به آن ورود می‌کنیم.
امیدواریم که آرمانها و تکلیف محوله را به شایستگی جامه ی عمل بپوشانیم و در آینده ای نه چندان دور اثر بخشی آن را در لایه های مختلف سازمانی به نظاره بنشینیم.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی