گزارش دومین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی

گزارش دومین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی
(چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۰) ۱۳:۲۹

وزیر نفت در دومین جشنواره تعالی صنعت پتروشیمی گفت: برگزاری جشنواره تعالی در صنعت پتروشیمی برای ارتقای سطح شرکت‌های پتروشیمی بسیار سودمند است و باعث تلاش بیشتر فعالان این صنعت در جهت توسعه کمی و کیفی تولیدات می شود.

به گزارش نیپنا،  دومین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اعضای شورای سیاست‌گذاری جایزه تعالی صنعت پتروشیمی و مسئولان فعال در حوزه صنعت صبح امروز سه شنبه 16 اسفند 1390 در مرکز همایش های سازمان صداو سیما آغاز بکار کرد.

جایزه تعالی صنعت پتروشیمی به عنوان سمبل نهضت کیفیت گرایی باعث ایجاد فضای رقابتی برای استقرار سیستم های نوین مدیریت می شود و فضایی فراهم می آورد که در آن تجربه های موفق سازمان ها شناسایی و معرفی شده و مورد استفاده بهینه صنعت قرار می گیرند. 

بر این اساس دومین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با رویکرد "بهبود مستعمر ، کلید توسعه پایدار صنعت پتروشیمی" و به میزبانی پتروشیمی مارون برگزار شده است.  

در این دوره جشنواره از 63 شرکت تولیدی، خدماتی، طرح های پتروشیمی، پیمانکارن و سازندگان ثبت نام شد که نمایانگر رشد 46 درصدی در تعداد شرکت کنندگان بوده است.

این شرکت ها توسط 135 ارزیاب داخل صنعت پتروشیمی و 90 ارزیاب بیرون صنعت پتروشیمی  در قالب 63 گروه ارزیابی شدند و شرکت های برتر صنعت پتروشیمی بر اساس 3 سطح تعریف شده تندیس، تقدیرنامه و تعهد به تعالی پس از پایان ارزیابی معرفی می شوند.

ارزیابی شرکت کنندگان در بخش شرکت های تولیدی و خدماتی شامل 9 معیار رهبری استراتژیک، کارکنان، شرکت ها و منابع، فرایندها، محصول ها و خدمات، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی است.

همچنین برای طرح های پتروشیمی نیز مدل جامع بلوغ مدیریت پروژه که مدلی بومی و دارای 17 شاخص است استفاده شده است. 

وزیر نفت خبر داد:
سرمایه گذاری چین در اجرای 20 طرح پتروشیمی

وزیر نفت با بیان اینکه هم‌اکنون اجرای 20 طرح پتروشیمی برای استفاده از خط اعتباری چین در حال پیگیری است اظهار امیدواری کرد به زودی این خط اعتباری باز شود.

رستم قاسمی وزیر نفت در دومین جشنواره تعالی صنعت پتروشیمی گفت: برگزاری جشنواره تعالی در صنعت پتروشیمی برای ارتقای سطح شرکت‌های پتروشیمی بسیار سودمند است و باعث تلاش بیشتر فعالان این صنعت در جهت توسعه کمی و کیفی تولیدات می شود.
وی صنعت پتروشیمی را از مهمترین صنایع کشور دانست و تاکید کرد: با اتکا به منابع عظیم ذخایر گازی کشور و ایجاد ارزش افزوده توسعه کشور را افزایش دهیم.
وزیر نفت افزود: امروز بسیاری از طرح‌های پتروشیمی آغاز شده و بیش از 70 واحد پتروشیمی در سراسر کشور نیازمند کمک مالی هستند که با استفاده از صندوق توسعه ملی یا خطوط اعتباری خارجی این پروژه‌ها را به نتیجه خواهیم رساند.

وی اظهار داشت: با وجود تمام اقداماتی که در سطح جهان برای گسترش استفاده از انرژی‌های جایگزین منابع هیدروکربوری و اخذ مالیات‌های سنگین بر مصرف انرژی‌های فسیلی در کشورهای صنعتی انجام می‌شود، همچنان ارزان‌ترین و پایدارترین انرژی‌ها در سطح جهان، نفت و گاز است.

وزیر نفت افزود: صنعت پتروشیمی نقش مهمی در توسعه صنعت نفت، خودکفایی و ایجاد اشتغال دارد و با توجه به ذخایر گسترده هیدروکربوری و نفت و گاز، کشورمان رتبه نخست ذخایر هیدروکربوری جهان را به خود اختصاص داده است. 

قاسمی اظهار کرد: اگر مصرف فعلی منابع نفتی در جهان با همین سرعت ادامه یابد، در سال‌های آینده بسیاری از کشورها منابع هیدروکربوری خود را از دست داده و به کشورهای بزرگی چون ایران متکی می‌شوند.
وی گفت: سال‌هاست در شرایط تحریم به سر می‌بریم و گرچه تحریم، مشکلات و سختی‌هایی را برای ما به دنبال دارد، اما فرصت‌های زیادی را نیز فراهم آورده و توانستیم در صنعت نفت تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.


وزیر نفت از توسعه صنعت نفت و گاز و تکمیل فرآیند فروش و تبدیل ارزش افزوده به عنوان دو نکته مهم یاد کرد و گفت: در سال‌های گذشته نفت خام را صادر می‌کردیم و در کشورهای دیگر با تبدیل ارزش افزوده دوباره این نفت به کشور وارد می‌شد که باید تلاش‌های خود را ادامه دهیم تا این قضیه برعکس شود و تا حد ممکن افزایش ارزش افزوده را در داخل کشور داشته باشیم.
وی با اشاره به تاثیر برنامه پنجم توسعه بر افزایش حداقل یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت و رسیدن سقف تولید گاز از 650 میلیون مترمکعب در روز به یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب در روز اشاره کرد و گفت: با اتکا به توانمندی داخلی حتما اهداف برنامه پنجم توسعه تحقق خواهد یافت.
وزیر نفت تصریح کرد: در سال جاری 20 درصد درآمد نفتی کشور به صندوق توسعه ملی واریز شده و این رقم در سال آینده براساس لایحه بودجه به 23 درصد افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه هم اکنون صندوق توسعه ملی 30 میلیارد دلار ذخیره دارد تاکید کرد: این صندوق منبع مناسبی برای توسعه صنعت نفت کشور است و باید موانع را برای استفاده از این صندوق رفع کنیم.

به گزارش نیپنا، دومین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی صبح امروز سه شنبه 16 اسفند 1390 با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اعضای شورای سیاست‌گذاری جایزه تعالی صنعت پتروشیمی و مسئولان فعال در حوزه صنعت در مرکز همایش های سازمان صداو سیما گشایش یافت.


بیات خبر داد:
صادرات 12 میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی در سال جاری


مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از درآمد ارزی بیش از 12 میلیارد دلار از صادرات محصولات پتروشیمی در سال جاری خبر داد و تاکید کرد: صنعت پتروشیمی ایران با توجه به شاخص های موجود، می تواند در دنیا سرآمد شود و به جایگاه واقعی خود برسد.

به گزارش نیپنا، مهندس بیات در دومین همایش جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی افزود: جایزه تعالی در حوزه پتروشیمی با کنترل و ارزیابی نقش مهمی در افزایش تولید این صنعت ایفا می کند و باید به سمتی حرکت کنیم که با تقویت همبستگی به اهداف خود دست یابیم.

معاون وزیر نفت گفت: مراسم جایزه تعالی صنعت پتروشیمی دو سال است که برگزار می شود و هیأت داوران آن افرادی هستند که در دوره های بین المللی آموزش دیده اند و با مراجعه به شرکت های مختلف پتروشیمی سطح شاخص های رقابتی آنان را ارزیابی و مشخص می کنند.

وی با بیان این که امسال 19 شرکت در بخش تجهیزات و مواد و صنایع پایین دستی به این جشنواره افزوده شدند، تاکید کرد: جایزه تعالی به این دلیل طراحی شده است تا محصولات صنعت پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی با بالاترین کیفیت شناخته شود. 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار کرد: هم اکنون صنعت پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی حضوری فعال دارد و می‌توان با بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده و کارآمدی به رشد و توسعه صنعت پتروشیمی طبق برنامه و اهداف ۲۰ ساله کشور دست یابیم.

وی افزود: باید شرایط مطمئنی برای پرهیز از خام فروشی این محصولات و حرکت به سمت ایجاد ارزش افزوده ای بیشتر فراهم کرد. 

بیات با اشاره به اینکه مزیت ویژه ایران یعنی دارا بودن نفت و گاز فراوان، شرایط ویژه و مطمئنی برای توسعه صنعت پتروشیمی فراهم می کند اظهار داشت: با توجه به اینکه در سند چشم انداز بیست ساله صنعت پتروشیمی، پتروشیمی ایران باید در منطقه اول باشد، باید نگاه های حمایتی بیشتری از این صنعت فراهم شود. 

وی افزود : توسعه صنعت پتروشیمی و هدایت نفت و گاز خام به سوی این صنعت بهترین راه برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر خواهد بود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: هدایت سوخت های فسیلی خام به سمت نیروگاه ها و تبدیل آن به برق و صادرات آن و نیز هدایت این مواد خام هیدروکربنی به بخش های پالایشگاهی و استحصال محصولات پالایشگاهی با ارزش افزوده بالا از راهکارهای خلق ارزش افزوده بالاتر است . 

معاون وزیر نفت با اشاره به هدف راهبردی صنعت پتروشیمی در خصوص قطع وابستگی به بخش دولتی و حرکت به سمت کسب و کار خصوصی و آزاد، خاطرنشان کرد: از اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی رقابت‌پذیر کردن و توسعه فضای کسب و کار است که این دو مقوله مهم می‌توانند با توجه به رشد و صنعت پتروشیمی در دسترس قرار گیرد.


وزیر نفت: 
واگذاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در مراحل نهایی است


وزیر نفت گفت: واگذاری شرکت های پتروشیمی در قالب هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مراحل نهایی را سپری می کند.

به گزارش نیپنا، مهندس رستم قاسمی امروز سه شنبه 16 اسفند در حاشیه دومین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به پتانسیل های فراوان صنعت پتروشیمی در کشور، این صنعت نیازمند توسعه است و این کار با توجه به سیاست های ملی کشور با تبدیل محصول خام به محصولات با ارزش افزوده بیشتر انجام می شود.
وزیر نفت با اشاره به اینکه امسال بیش از 12 میلیارد دلار فرآورده پتروشیمی صادر شده و سیاست وزارت نفت، تقویت این صنعت است، خاطر نشان کرد: ایران اکنون 54 میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی دارد که تا پایان برنامه پنجم به یکصد میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. 
مهندس رستم قاسمی تاکید کرد: مشکلات تامین خوراک برخی واحدهای پتروشیمی در سال آینده به طور کامل برطرف خواهد شد.
وی گفت: تامین خوراک بر اساس تصمیم های ستاد هدفمند کردن یارانه ها برنامه ریزی می شود و امسال مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشته است .
مهندس قاسمی با بیان اینکه طرح مطالعاتی توسعه فاز دوم عسلویه از سال ها پیش آغاز شده است تصریح کرد: این منطقه در سال های آتی به قطب بزرگ پتروشیمی تبدیل خواهد شد.

وزیر نفت افزود: برخی واحدها در این فاز کار خود را آغاز کرده اند و با تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی و نیز خطوط اعتباری چین، دیگر پروژه ها نیز راه اندازی خواهند شد.


معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی:
کیفیت محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی تعیین کننده است


مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به کیفیت محصولات پتروشیمی ایران در مقیاس جهانی اشاره کرد و افزود: امروزه قیمت و کیفیت محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی تعیین کننده است.

به گزارش نیپنا، عبدالحسین بیات امروز سه شنبه 16 اسفند در حاشیه دومین جشنواره تعالی در صنعت پتروشیمی در جمع خبرنگاران گفت: صنعت پتروشیمی ایران قابلیت جهانی شدن را دارد و با توسعه صنایع پایین دستی و اجرای برنامه های توسعه می توانیم به اهداف برنامه پنجم و افق 1404 دست یابیم.

وی افزود: توسعه صنعت پتروشیمی سبب افزایش درآمدهای ارزی کشور می شود و با توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی نیز در بازارهایی مانند عراق، افغانستان و همسایگان شمالی حضور فعال تری خواهیم داشت.  

مهندس بیات با بیان اینکه مسیر رشد صنعت پتروشیمی با اقدام های دولت بیش از پیش هموارتر شده است افزود: در حال حاضر موانع پیش روی این صنعت با همکاری های دولت مرتفع شده است.

معاون وزیر نفت خواستار توجه ویژه دولت به توسعه صنعت پتروشیمی در بودجه سال 91 شد و اظهار امیدواری کرد: دولت و مجلس با برنامه ریزی دقیق این صنعت رو به رشد را نسبت به گذشته بیش از پیش یاری کنند.


معرفی برگزیدگان دومین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی
طرح توسعه فجر برنده تندیس بلورین، پتروشیمی بندرامام برگزیده تقدیرنامه 5 ستاره


برگزیدگان دومین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی معرفی شدند.

به گزارش نیپنا، در آیین پایانی دومین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی‏ در بخش مجتمع های تولیدی‏ و شرکت های خدماتی و پشتیبانی شرکت پتروشیمی بندرامام موفق به کسب تقدیر نامه پنج ستاره شد.

در این بخش پتروشیمی رازی و پتروشیمی جم تقدیرنامه 4 ستاره و مجتمع های پتروشیمی مبین‏‏‏‎، پارس،‏ شیراز‏، مارون، نوری، خراسان، تندگویان و آریاساسول هم موفق به کسب تقدیرنامه 3 ستاره شدند.

در این بخش مجتمع‌های پتروشیمی امیرکبیر، فجر، بوعلی‌سینا، مهر ،خوزستان و غدیر و شرکت های پازارگاد و بازرگانی بین المللی و سازمان منطقه ویژه اقتصادی تقدیرنامه دو ستاره دریافت کردند.

علاوه براین شرکت های راهبران پتروشیمی ‏، پایانه ها و مخازن، عملیات غیرصنعتی ماهشهر، رهاوران فنون و مجتمع‌های عملیات غیرصنعتی آبادان‏،‌ مروارید، کرمانشاه و لاله هم موفق به کسب گوهی تعهد به تعالی شدند.

در این بخش شرکت اسپک توانست گوهی حضور در دومین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی را دریافت کند.

در بخش طرح های پتروشیمی هم طرح توسعه فجر توانست به عنوان تنها شرکت حاضر در این ارزیابی تندیس بلورین تعالی را دریافت کند.

در این بخش، ‏تقدیرنامه 5 ستاره‏ به شرکت جم کاران صنعت و تقدیرنامه 4 ستاره به پتروشیمی اروند و طرح NF3 بندرامام اهدا شد.‌ همچنین پتروشیمی دماوند و پتروشیمی لردگان توانستند تقدیرنامه های 2 و 3 ستاره را دریافت کنند.

طرح های پتروشیمی پردیس، زنجان، پلیمر کرمانشاه و گلستان هم گواهی حضور دریافت کردند.

در این مراسم از پتروشیمی مارون به عنوان میزبان این دوره جشنواره و پتروشیمی خلیج فارس و شرکت مدیریت توسعه به عنوان حامیان اصلی جشنواره قدردانی شد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی