ایران توان صادرات گاز به اروپا و چین را دارد

ایران توان صادرات گاز به اروپا و چین را دارد
(چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱) ۱۴:۵۰

ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه استراتژیک، در آینده هاب انرژی جهان خواهد شد و توان صادرات گاز به اروپا و چین را نیز خواهد داشت.

قائم مقام معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت امروز (چهارشنبه 30 فروردین) در همایش ارتقای توان تولید با اتکا به کار و سرمایه ملی اظهار کرد: ایران به دلیل قرار داشتن در موقعیت سرزمینی مناسب، در تجارت بین المللی نفت و گاز نقشی ویژه دارد.

به گزارش ستاد خبری هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی، مسعود هاشمیان افزود: ایران با 15 کشور همسایه است که 12 کشور از این همسایگان دارای منابع نفت و گاز هستند.

وی افزود: 70 درصد نفت جهان و 40 درصد گاز جهان در یک منطقه بیضی شکل و جمهوری اسلامی ایران در مرکز این بیضی قرار دارد و دارای موقعیت ممتاز است.

هاشمیان افزود: در شمال و جنوب کشور، عمده تولیدکنندگان نفت و گاز جهان و در شرق و غرب نیز بیشتر مصرف کنندگان انرژی قرار دارند.

وی افزود: خطوط لوله و نیز امکان ترانزیت نفت گاز و فرآورده های نفتی به کشورهای دیگر، از جمله موقعیت های ممتاز ایران در این منطقه است.

قائم مقام معاون وزیر در امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: خط لوله گاز ایران عراق و سوریه می تواند گاز ایران را به سوی اروپا ارسال کند.

هاشمیان ادامه داد: در مسیر شرق نیز گاز ایران کشورهای افغانستان، پاکستان هند و چین را می تواند پوشش دهد و خط لوله صلح توانایی آن را دارد که گاز ایران را به چین برساند.

وی تصریح کرد: با توجه به موقعیعت استراتژیک، ایران می تواند به عنوان هاب نفت و گاز در معادلات بین المللی نقش آفرین باشد.

کمبود انرژی و مشکلات آینده جهان

در ادامه این همایش دکتر جمشید درخشان، استاد دانشگاه اظهار کرد: کمبود انرژی های متعارف در آینده، کشورهای جهان را با مشکل رو به رو خواهد کرد؛ به همین دلیل کشورهای مصرف کننده به انرژی های جایگزین رو آورده اند.

وی افزود: با سرمایه گذاری های جدید، صنعت نفت، ایران می تواند از ظرفیت های رو به رشد خود بیش از پیش استفاده کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ایران می تواند با همکاری با کشورهای سوریه و عراق، اتحادی استراتژیک را آغاز کنند، ضمن آن که کشورمان قابلیت دارد در آینده نقشی تعیین کننده در بازارهای جهانی نفت ایفا کند.

مزایای بورس در شفافیت و تاثیرگذاری در بازارهای نفت

علی اصغر عرشی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این همایش با اشاره به مزایای بورس در شفافیت و تاثیرگذاری در بازارهای نفت اظهار کرد: نفت خام و دیگر فرآورده های نفتی با توجه به پتانسیبل های موجود در کشور می توانند در آینده از مزیت بورس استفاده کنند.

وی افزود: مکانیزم کنونی طراحی شده برای عرضه نفت و فرآورده ها در بورس ایران فیزیکی است، زیرا امکان نقد شوندگی در آن وجود دارد و تمام مقررات حاکم بر ابزارهای مالی از شریعت اسلام گرفته شده است.

عرشی گفت: بورس می تواند فرصت های مناسبی را برای توسعه صنعت نفت و تجارت آن ایجاد کند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی