وزیر نفت در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه:

دست یابی به ظرفیت تولید 100 میلیون تن محصولات پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم

دست یابی به ظرفیت تولید  100 میلیون تن محصولات پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم
(جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۱) ۱۵:۳۰

وزیر نفت با اشاره به اینکه اروپایی ها از تحریم نفت ایران و افزایش قیمت‌های جهانی ضرر کردند، گفت: قول داده‌ایم تکیلف میادین مشترک را تا پایان سال روشن و تا سال ۹۳ یک میلیارد و470 میلیون متر مکعب گاز تولید کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس ، رستم قاسمی که در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در دانشگاه تهران صحبت می‌کرد گفت: ایران دارنده دومین ذخایر گاز دنیا است که اگر ذخایر نفتی را نیز به آن بیفزایم ایران مقام اول را در منابع هیدروکربوری در جهان دارا است.

 *سند راهبردی صنعت نفت آماده شد

 وی با اشاره به اینکه برنامه طرح تحول صنعت نفت در سال گذشته آماده شد تصریح کرد: صنعت نفت یک صنعت مهم محسوب می‌شود و نشانه آن را می‌توان دو بار حضور مقام معظم رهبری در سال گذشته در این صنعت ذکر کرد.

 وزیر نفت تصریح کرد: سند راهبردی صنعت نفت آماده شده است به طوری که می‌دانیم در سال 91 چه گام‌های مهمی را باید در این صنعت برداریم.

 * تعیین تکلیف میادین مشترک اولویت اصلی وزارت نفت

 قاسمی با اشاره به توسعه میادین نفتی با تکیه بر میادین مشترک گفت: ما به رهبر معظم انقلاب قول دادیم تا پایان سال 91 وضعیت میادین مشترک نفتی تعیین و تکلیف شود. به طوری که تا پایان سال 93 بتوانیم یک میلیارد و 470 میلیون متر مکعب گاز تولید کنیم.

 وزیر نفت همچنین با اشاره به مزیت فراورش نفتی گفت: همانطور که می‌دانیم ایران در خصوص فراورش نفت نیز کشور مهمی محسوب می‌شود به طوری که ظرفیت فراورش را تا حد یک میلیون بشگه نیز افزایش داد.

 * بعد از هدفمندی یارانه ها صادرکننده بنزین شدیم

 قاسمی با اشاره به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: با اجرای این قانون مهم اقتصادی ایران در سال گذشته و حتی در سال جاری به عنوان صادرکننده بنزین محسوب شد در صورتی که تا پیش از اجرای این قانون سالانه 4 میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه می‌کردیم.

 وی با اشاره به فاز‌های پارس جنوبی گفت: هم‌اکنون 19 فاز پارس‌جنوبی در حال احداث  هستند که اگر این اتفاق رخ دهد ایران می‌تواند ظرفیت تولید گاز را افزایش دهد.

 وزیر نفت با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 91 درصد از شهرها و 57 درصد از روستاها از نعمت گاز طبیعی برخوردارند،گفت: تا پایان برنامه پنجم قصد داریم بیش از 80 درصد از روستاها و صد درصد شهرها را گاز‌رسانی کنیم.

 * ظرفیت تولید  100 میلیون تن محصولات پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم

 وی با اشاره به پتروشیمی تصریح کرد: هم اکنون 54 میلیون تن ظرفیت نصب شده در پتروشیمی است که پس از ساخت 70 واحد جدید پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم این ظرفیت به صد میلیون تن می‌رسد.

 وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی از آن جهت مهم است که اگر نگاهی به زندگی پیرامون خود بیاندازیم مشاهده خواهیم کرد اکثر کالاهای اطراف ما از صنعت پتروشیمی ساخته شده است.

 قاسمی با اشاره به اینکه ایران دارای مزیتی نسبی در خوراک گاز است گفت: صنایع پایین دستی در صنعت پتروشیمی می‌تواند بیش از پیش رشد کند به طوری که با رشد صنایع پایین دستی در این صنعت کالاهای نهایی می‌تواند جایگزین کالاهای واسطه‌ای در صنعت پتروشیمی شود.

 *تحریم تجهیزات صنعت نفت شکست خورد

 وزیر نفت با اشاره به موضوع تحریم کشورهای اروپایی گفت: دشمن صنعت نفت را از دو جهت مورد تحریم قرار داد که یک بحث جلوگیری از توسعه صنعت نفت و دیگری بازار نفت ایران است.

 وی با اشاره به موضوع جلوگیری از توسعه صنعت نفت ایران گفت: این موضوع را تحقیقا عرض می‌کنم به طوری که به لطف خدا و کار و تلاش شبانه‌روزی فرزندانتان در ایران هیچ کمبودی از لحاظ تجهیزات و کالاهای تخصصی صنعت نفت در داخل کشور وجود ندارد. به طوری که می‌توان تمام کالاهای مورد نیاز را در داخل تولید کرد.

 قاسمی ادامه داد: نمونه این پیشرفت را می‌توان در فاز‌های پارس جنوبی اشاره داشت به طوری که 19 فاز پارس جنوبی تماما توسط متخصصین و متعهدین داخلی ساخته می‌شود.

 وی ادامه داد: روزی یکی از مسئولان کشورهای اروپایی که به ایران سفر کرده بود در دیداری که با هم داشتیم گفت: شما از تحریم صنعت نفت واهمه‌ای ندارید که من پاسخ دادم ایران هیچ چیزی از شما کم ندارد و حتی متخصصینی دارد که شما نیز آن را ندارید بنابر این ما نگران تحریم تجهیزات و کالاهای نفت نیستیم.

 *هیچ نیروری خارجی در پارس جنوبی نیست

 وزیر نفت تصریح کرد: روزی در ایران کشورهای خارجی، صنعت نفت را توسعه می‌دادند به طوری که هیچ نیروی داخلی حق نداشت از نزدیک با روند فعالیت آنها آشنا شود،اما هم اکنون تمام فعالیت‌های توسعه‌ای در صنعت نفت توسط متخصصین داخلی انجام می‌شود.

 قاسمی ادامه داد: ما بیش از صد سال است که نفت داریم و باید به این سمت حرکت کنیم که علاوه بر صادرات نفت خام بتوانیم تجهیزات و کالاهای نفتی را نیز صادر کنیم.

 وی با اشاره به اینکه هم اکنون 80 هزار نفر در پارس جنوبی مشغول به کار هستند، گفت: به جرأت می‌توانم بگویم حتی یک نفر از این تعداد از کشورهای خارجی نیستند.

 *اروپایی ها از تحریم نفت ایران ضرر کردند

 وی با اشاره به تحریم نفت ایران گفت: همانطور که در چند ماه گذشته شاهد بودیم کشورهای اروپایی نفت ایران را مورد تحریم قرار دادند که پس از آن دیدیم قیمت نفت به شدت افزایش پیدا کرد و این تحریم موجب شد تا ایران سود سرشاری را کسب کند.

 قاسمی ادامه داد: این را باید کشورهای اروپایی بدانند که هیچ کنترلی بر قیمت نفت وجود ندارد و تحریم نفت ایران می‌تواند موجب افزایش بهای فرآورده‌های نفتی در کشورهایشان شود که این موضوع به خوبی در چند ماه گذشته نشان داده شد.

 وی با اشاره به اینکه کشورهای توسعه یافته باید این موضوع را درک کند که بدون نفت ایران نمی‌توانند گذران امور خود را به راحتی انجام دهند تصریح کرد: حتی کشورهای توسعه یافته از تحریم نفت ایران ضرر‌های کلانی می‌بینند.

 * گام های بلند صنعت نفت در سال 91

 وزیر نفت با اشاره به فعالیت‌هایی که امروز در حال انجام است گفت: سال 91 قصد داریم گام‌های بلندی را به همت همه صنعتگران داخلی انجام دهیم و حتی کارهای پژوهشی مهمی را نیز به کمک دانشگاه‌های داخلی در حال انجام هستیم.

 وی در پایان صحبت‌های خود در جمع نمازگزاران گفت: اگر می‌خواهیم کشورمان توسعه پیدا کند باید مطیع فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب باشیم زیرا اگر بخواهیم در این جنگ اقتصادی پیروز شویم تنها راه ما این است که بدانیم سرباز مقام معظم رهبری هستیم و همواره به فرمایشات معظم‌له گوش جان می‌سپاریم.

 قاسمی در پایان خاطر نشان کرد: هر کس بر کشتی که سکان‌دار آن مقام معظم رهبری است سوار شود به راستی هدایت شده و هر آنکه از این کشتی پیاده شود غرق خواهد شد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی