پایان انحصار شرکت BASF در تامين ماده aMDEA در صنعت پتروشیمی

پایان انحصار شرکت BASF در تامین ماده aMDEA در صنعت پتروشیمی
(سه شنبه ۳ اَمرداد ۱۳۹۱) ۱۶:۲۷

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی موفق شد با شناسایی فرمول ماده انحصاری شرکت BASF زمینه تامین این ماده اولیه را برای دهها مجتمع پتروشیمی فراهم کند.

به گزارش نیپنا، اکنون واحدهای پتروشیمی تولید کننده اوره و آمونیاک و واحدهای شیرین سازی گاز برای جذب CO2 و H2S به آمین فعال شده به نام aMDEA نیاز دارند. تامین کننده انحصاری این ماده هم شرکت BASF است که به منظور حفظ انحصار و جلوگیری از مشخص شدن فرمول این ماده آن را در گریدها و اسامی مختلف و با فرمولاسیون متفاوت به مجتمع های پتروشیمی عرضه می کرد و در اکثر موارد هم اجازه استفاده از مواد اولیه مجتمع های مختلف را به یکدیگر نمی داد.

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری و حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی و با توجه به اعمال تحریم علیه کشور و عدم تامین ماده مذکور، تمام محصولات فروخته شده توسط BASF به مجتمع های پتروشیمی را آنالیز کرد. با بررسی های انجام شده مشخص شد که تمام این محصولات که با نام های مختلف به مجتمع های پتروشیمی عرضه می شده است متشکل از دو ماده ثابت بوده است و تنها تفاوت آنها در درصد ترکیب اجزای تشکیل دهنده است. این اجزا هم به راحتی از منابع دیگر قابل تامین است.

شرکت پژوهش و فناوری این موضوع را به تمام مجتمع های مصرف کننده اعلام کرد و در نهایت پتروشیمی پردیس مواد تشکیل دهنده این آمین را از منابع دیگر تامین کرد و با هماهنگی شرکت پژوهش و فناوری این ماده در واحد تزریق شد و نتیجه رضایت بخشی حاصل شد.

گفتنی است اکنون ایجاد دانش فنی تولید پایپرازین به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده تمام آمین های فعال شده در برنامه شرکت پژوهش و فناوری قرار دارد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی