امکان ساخت واحدهای اتیلن اکساید پتروشیمی با دانش فنی داخلی

امکان ساخت واحدهای اتیلن اکساید پتروشیمی با دانش فنی داخلی
(دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱) ۱۴:۲۱

ساخت واحدهای اتیلن اکساید با دانش فنی داخلی با تلاش محققان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی امکان پذیر شد.

رئیس گروه غیرپلیمر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد:  3 واحد اتیلن اکساید در مجتمع‌های پتروشیمی اراک، مارون و جم در سرویس قرار دارد؛ از این‌رو برای انجام هر فعالیتی روی این واحدها، از جمله آزمایش کاتالیست، مواد شیمیایی و برطرف کردن برخی مشکلات بهره‌برداری، وجود یک طرح پایلوت ضروری است.

مهندس علی‌اکبر نوروزی افزود:  هم اکنون پایلوت اتیلن اکساید، در مرکز منطقه ویژه ماهشهر، با ظرفیت 55 کیلوگرم در روز راه‌اندازی شد.

وی اظهار کرد: به دلیل ماهیت واحد اتیلن، احتمال حادثه در آن وجود دارد و انجام آزمایش در واحدهای صنعتی نیز بسیار خطرناک است و در طرح پایلوت، با توجه به مقیاس کوچک آن استفاده از این روش امکان‌پذیر شده است.

وی گفت: کاتالیست این واحدها پیش از این از خارج تهیه می شد که فقط 3 تا 4 سال کارایی داشت، اما به دلیل ضرورت خودکفایی در صنعت نفت و داخلی‌سازی کاتالیست این واحد، از سوی پژوهشگاه صنعت نفت احداث این پایلوت با هدف آزمایش این کاتالیست داخلی در دستور کار قرار گرفت.

رئیس گروه غیرپلیمر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: برای راه‌اندازی این پایلوت، تغییراتی در پایلوت «ونیل استات منومر» ایجاد کردیم و این پروژه با اعتبار 30 میلیون تومان راه‌اندازی و پایلوت مورد نظر، با انجام تغییراتی، دومنظوره شد.

نوروزی تصریح کرد: هدف اصلی در طراحی و احداث پایلوت‌ها، بحث تولید نیست، بلکه کسب دانش فنی و استفاده از اطلاعاتی است که از آزمایش‌های انجام شده در پایلوت‌ها به دست می‌آید.

وی با بیان این که یکی از طرح‌های مهم که می تواند از نتیجه این پروژه برخوردار شود پتروشیمی همدان و واحد اتیلن‌اکساید آن است، افزود: با توجه به این‌که دانش فنی این واحد از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی کسب شده، آمادگی برای طراحی این واحد را به پتروشیمی همدان اعلام کرده ایم.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی