مدیر کنترل تولید پتروشیمی خبرداد :

خریداران واقعی با شرایط آسانتر در بورس کالا حضور می یابند / اولویت پتروشیمی تامین بازار داخلی است

خریداران واقعی با شرایط آسانتر در بورس کالا حضور می یابند / اولویت پتروشیمی تامین بازار داخلی است
(سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱) ۱۶:۲۰

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ابلاغ آیین نامه کنترل بازار محصولات پتروشیمی به منظور تسهیل خرید محصولات پتروشیمی در بورس کالا و از بین بردن سفته بازی خبر داد.

مهندس بساق زاده گفت: به منظور بررسی و رفع مشکلات مرتبط با تامین، عرضه، مصرف، قیمت و تنظیم بازار محصولات پتروشیمی کمیته تخصصی محصولات پتروشیمی متشکل از نمایندگان وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، نفت (شرکت ملی صنایع پتروشیمی)، بورس کالای ایران، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و نماینده ای از تشکل های صنایع پایین دستی، اتحادیه صنفی ذیربط با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل می شود.

وی با بیان اینکه اولویت برای ما تامین نیاز داخلی است و تا تامین نیاز داخلی هیچ شرکتی حق صادرات محصولات پتروشیمی را ندارد گفت: به منظور اطمینان از تامین نیاز بازار داخل و صادرات محصولات پتروشیمی مازاد بر نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور، در صورتی که در بورس کالای ایران رقابتی برای خرید وجود نداشته باشد براساس اعلام شرکت بورس کالای ایران کمیته تخصصی محصولات پتروشیمی گواهی اجازه صادرات و خروج آن محصول پتروشیمی از کشور را صادر می کند. این مجوز در صورتی صادر می شود که در دو عرضه متوالی محصول در بورس کالا برای فروش داخلی رقابتی صورت نپذیرد. همچنین صرفا به میران  تناژ مواد عرضه شده و به رقابت نرفته مجوز صادرات داده می شود و مجوزهای صادره برای صادرات هم در هر ماه، از تولید یک دوازدهم آن محصول در کشور بیشتر نیست.

به گفته مهندس بساق زاده براساس این ایین نامه شرکت بورس کالای ایران  باید ترتیبی اتخاذ کند تا خریداران محصولات پتروشیمی حداقل مبلغ واریزی را که به پیشنهاد شرکت ملی صنایع پتروشیمی از 10 در صد به 5/5 در صد در کارگروه کنترل بازار کاهش یافته است ، برای شرکت در رینگ معاملات و تضمین انجام تعهدات واریز کنند و برای کاهش مشکلات این موضوع بورس کالا موظف شده است اسناد تضمینی همچون ضمانت نامه بانکی، اوراق مشارکت بی نام و ... را هم از خریداران قبول کند.

مهندس بساق زاده با بیان اینکه شرکت بازرگانی پتروشیمی موظف شده است به منظور تامین نیاز داخل نسبت به واردات مواد اولیه پتروشیمی و فروش آن از طریق بورس کالا اقدام کند افزود: مجتمع های تولیدی پتروشیمی هم موظف هستند برنامه تولید سالانه محصولات خود را تا پایان آذر هر سال به منظور تامین نیاز داخل و قطع وابستگی به خارج براساس برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطابق خوراک تامین شده تنظیم کنند. از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت هم موظف شده است تا پایان آبان ماه هر سال پیش بینی نیاز ماهانه و سالانه صنایع تکمیلی پتروشیمی از هر درجه (گرید) محصولات را تهیه و به منظور تنظیم برنام سالانه تولید در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دهد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: مجتمع های تولیدی پتروشیمی هم تا 4 ماه پس از ابلاغ این مصوبه موظفند کد رهگیری بر روی بسته بندی محصولات عرضه کنند تا امکان رهگیری محصول در بازار فراهم شود و از دلالی و احتکار و گران فروشی جلوگیری شود.

به گفته مهندس بساق زاده برای حضور همه خریداران در بورس کالا قرار شده است وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر یک ماه پس از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به تکمیل فرایند ثبت نام و خرید واحدهای تولیدی دارای مجوز صنفی یا مجوز سایر مراجع ذیصلاح در سامانه بهین یاب اقدام کند.

 

پتروشیمی همه کود اوره مورد نیاز کشور را تامین کرد

مهندس بساق زاده همچنین از تامین همه کود اوره مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: این شرکت با هماهنگی 5 شرکت تولیدی کودهای شیمیایی که همگی غیردولتی هستند کود اوره مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع بین کشاورزان را تامین کرده است.

به گفته بساق زاده از ابتدای امسال تاکنون با توجه به برنامه تحویل، بیش از 950 هزار تن کود اوره به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و اتحادیه تعاونی روستایی که هماهنگی و برنامه ریزی حمل و توزیع کود اوره به کشاورزان در فصول مختلف سال و با توجه به نیاز استانهای کشور را بر عهده دارند تحویل داده شده است. همچنین شرکت های تولید کننده کود اوره متعهد شده اند در سال 1391 دو میلیون و 200 هزار تن کود اوره به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و اتحادیه تعاونی روستایی تحویل دهند.

براساس تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در کارگروه کنترل بازار و تصویب نامه هیات محترم وزیران قیمت فروش کود اوره در کیسه های 50 کیلویی درب واحدهای تولیدی و تحویل به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ویا اتحادیه تعاونی های روستایی 175 هزار ریال و با توجه به هزینه های حمل و نگهداری، قیمت عرضه به کشاورزان در کیسه های 50 کیلویی 200 هزار ریال تعیین شده است.

بنابراین فروش کود اوره در کیسه های 50 کیلویی بیش از مبلغ 200 هزار ریال خلاف مصوبه هیات وزیران است و مورد تایید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیست.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی