صرفه جویی 80 درصدی در هزینه های تولید نهال در گرمای جنوب کشور

صرفه جویی 80 درصدی در هزینه های تولید نهال در گرمای جنوب کشور
(چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱) ۱۰:۲۶

مدیر بهره برداری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: علاوه بر بومی سازی گونه های گیاهی و خارج سازی انحصار تکثیر نهال های مورد نیاز این منطقه، هزینه های تولید نیز بیش از 80 درصد کاهش یافته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، علیرضا شیرعلی، با اعلام این خبر افزود: با توجه به محاسبات انجام شده در طول یک دوره ی شش ماهه تولید نهال در این نهالستان، علاوه بر بومی سازی گونه های گیاهی و خارج سازی انحصار تکثیر نهالهای مورد نیاز، هزینه های تولید را نیز بیش از 80 درصد کاهش داده است.

شهرداری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی که تحت مدیریت واحد بهره برداری فعالیت می کند، در این نهالستان 7500 متر مربعی، توان تولید 15 هزار نهال در سال را دارد.

این نهالستان، در سال 1389 به عنوان خزانه ای جهت نگهداری نهالهای خریداری شده ایجاد شد و در زمستان 1390 ایده ی تولید نهال در آن شکل گرفت.

کارشناس فضای سبز این سازمان نیز با اشاره به مزایای این نهالستان، گفت: صرفه جویی در هزینه های خرید و حمل و نقل نهال، مقاومت و سازگاری بیشتر گونه های تولید شده در منطقه نسبت به نهالهای خریداری شده و دسترسی کافی به تعداد نهال مورد نیاز برای کاشت در منطقه از عمده ترین مزایای این مرکز می باشد.

طیبه صائب، اظهار امیدواری کرد: امیدواریم بتوانیم کار تولید نهال را در وهله ی اول برای تکمیل طرح جامع فضای سبز منطقه و در مرحله ی بعد جهت تولید نهال مورد نیاز شرکتهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ادامه دهیم.

مطابق طرح فضای سبز منطقه، می بایست 260 هکتار از اراضی تحت حاکمیت سازمان این منطقه به فضای سبز اختصاص یابد که تاکنون 140 هکتار آن کشت شده است.

تاکنون مسئولین بسیاری از دست اندرکاران شهرداری ها و فضای سبز سازمان ها و شرکتهای مختلف عمدتا با هدف درخواست نهال و مشاوره گیاه پزشکی از نهالستان سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بازدید کرده اند.

همچنین جذابیت های خاص تولید نهال در شرایط جوی نامناسب شهرستان ماهشهر و ایجاد فضای سبز مطبوع از دیگر جاذبه های این نهالستان برای بازدید کنندگان است.

این نهالستان در 7500 متر مربع واقع در حد شرقی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار دارد.

تحقیقات جهت بومی سازی گونه های گیاهی

صائب، همچنین خاطر نشان کرد: در صورتی که مسئولین با تجهیز نهالستان به امکانات تحقیقاتی، افزایش نیروی انسانی، توجه به آموزش و ارتقای علمی بدنه ی کارشناسی این بخش موافقت نمایند؛ این مرکز می تواند به عنوان یکی از قطب های علمی پژوهشی، بومی سازی و تولید و توزیع انواع گونه های گیاهی منطقه تبدیل شود.

شهردار سازمان منطقه ویژه، با اعلام موافقت جهت توسعه و تجهیز این نهالستان جهت فعالیتهای تحقیقاتی، افزود: پس از موفقیت در تولید گونه های موجود، تولید گونه های وارداتی در دستور کار این مرکز قرار گرفت؛ چرا که با توجه به عقیم بودن بذر این گونه ها، روش تکثیر آنها انحصاری می باشد. لذا تلاش برای یافتن راهی برای تکثیر آنها در برنامه تحقیقاتی نهالستان قرار گرفت تا از واردات مکرر آنها جلوگیری شود.

سید علی موسوی، خاطر نشان کرد: تاکنون گونه های لگنوم و پلیمریا از مرحله ی تحقیقات گذر و به مرحله ی تولید آزمایشی رسیده اند. استفاده از شاهد های مختلف در دما، شرایط رطوبتی و دوزهای مختلف هورمونی از جمله روشهای تحقیقاتی محققان و کارشناسان این مرکز است.

برای دیدن تصاویر اینجا کلیک نمایید.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی