با حضور پیشکسوتان صنعت پتروشیمی تاکید شد

چابهار قطب سوم توسعه صنعت پتروشیمی کشور

چابهار قطب سوم توسعه صنعت پتروشیمی کشور
(سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱) ۱۴:۴۷

نشست بررسی و انتخاب منطقه چابهار به عنوان قطب سوم توسعه پتروشیمی با حضور پیکسوتان صنعت پتروشیمی و مدیران ارشد شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

به گزارش نیپنا، مهندس بیات در این نشست با بیان اینکه لازم است توسعه پتروشیمی براساس اصول کارشناسی و آمایش سرزمین پیش برود گفت: با بررسی های انجام شده در زمینه پدافند غیرعامل و مشکلات دیگری که توسعه پتروشیمی در عسلویه دارد، لازم است ادامه توسعه این صنعت به بخش دیگری از کشور منتقل شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه با پیگیری وزیر نفت اکثر میادین مشترک نفت و گاز تعیین تکلیف شده و قراردادهای آنها نیز  منعقد شده است افزود: به این ترتیب ظرفیت خوبی از نظر تامین خوراک برای توسعه صنعت پتروشیمی بوجود آمده است.

وی با بیان اینکه مسئولین کشور در دولت و مجلس در بحث توسعه بالادست نظر مساعد دارند افزود: در برنامه های جداگانه از نمایندگان محترم عضو کمیسیون انرژی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دعوت شد تا با حضور در منطقه انرژی پارس جنوبی از نزدیک با برنامه های توسعه صنعت نفت و پتروشیمی آشنا شوند.

عبدالحسین بیات از برنامه ریزی های وزارت نفت برای تولید روزانه  یک و چهاردهم میلیارد متر مکعب گاز در پارس جنوبی، 4 میلیون تن اتان و بیش از 5 میلیون بشکه نفت در کشور خبر داد و افزود: برای اینکه سرمایه این صنعت صرف توسعه آن شود پیشنهاد کردیم 50 درصد درآمد واگذاری ها به منظور  توسعه این صنعت به صورت وام به سرمایه گذاران بخش خصوصی تخصیص یابد تا هم صنعت با سرعت بیشتری توسعه یابد و هم منابع مالی آن صرف سرمایه گذاری در همین صنعت شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه سایر بخش های کشور متناسب با توسعه صنعت پتروشیمی توسعه نیافته اند افزود: یا باید صبر کنیم که این بخش ها آماده همکاری با ما شوند که توسعه را کاملا عقب می اندازد یا باید با توسعه خودمان سایر بخش ها را هم توسعه دهیم.

وی افزود: گرچه گزینه دوم کار ما را بسیار مشکل تر می کند اما چاره ای جز آن نداریم  و باید با تمام قدرت زمینه توسعه را فراهم کنیم.

عبدالحسین بیات با اشاره به اینکه منطقه عسلویه به دلایل متعدد دیگر امکان توسعه ندارد افزود: باید محل دیگری برای توسعه صنعت پتروشیمی انتخاب شود که در حال حاضر گزینه برتر منطقه چابهار است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه از سال 89  مطالعات کارشناسی فشرده در زمینه انتخاب محل مناسب برای توسعه صنعت پتروشیمی آغاز شد افزود: گزارشهایی در این زمینه تهیه و تحویل معاون رئیس جمهور در توسعه مناطق آزاد شد و در نهایت دولت در سفر استانی به استان سیستان و بلوچستان منطقه چابهار را به عنوان قطب آتی توسعه صنعت پتروشیمی تصویب و مطالعه و بررسی امکان سنجی انتقال گاز اتان پارس جنوبی به چابهار از طریق خط لوله مستقل را تصویب کرد.

وی از حضار خواست در این زمینه مطالب کارشناسی که مدنظر دارند مطرح کنند تا در تصویب نهایی این منطقه به عنوان قطب سوم توسعه پتروشیمی در کشور لحاظ شود.

در این نشست، مهندس نعمت زاده، مهندس نجابت و مهندس نژاد سلیم، مدیران عامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مهندس ترکان، معاون پیشین برنامه ریزی و توسعه وزارت نفت، مهندس میرمعزی، معاون پیشین وزیر نفت، مهندس افشین، مدیر کنترل تولید NPC ، مهندس پیوندی، مدیر برنامه ریزی و توسعه پیشین NPC، مهندس تسلطی، مدیرعامل پیشین سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و مدیرعامل شرکت سپهر انرژی، مهندس زردبانی، مدیرعامل پیشین شرکت بازرگانی پتروشیمی، مهندس شعری مقدم، مدیرعامل پیشین پتروشیمی بندرامام و تعداد دیگری از مدیران پیشکسوت صنعت پتروشیمی، همچنین جمعی از اعضای هیات مدیره و مدیران ستادی شرکت ملی صنایع پتروشیمی حضور داشتند.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی