با بهره برداری از طرح های مهر ماندگار پتروشیمی

12 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده می شود

12 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده می شود
(دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱) ۱۳:۵۹

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور با بهره برداری از پروژه های مهر ماندگار صنعت پتروشیمی 12 میلیون تن در سال افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی صبح امروز (دوشنبه 4 دی) در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: پیش از این 20 طرح مهر ماندگار پتروشیمی معرفی شده بودند و 5 طرح دیگر هم به زودی به این جمع می پیوندد.

مهندس عبدالحسین بیات افزود: تا کنون طرح های توسعه ای پتروشیمی های جم، اهتمام جم، اروند، مارون و نیز اسکله بارگیری مایعات ماهشهر به عنوان 5 طرح مهر ماندگار به بهره برداری رسیده اند.

وی افزود: بهره برداری از فاز اول پتروشیمی کاویان و فاز اول خط لوله اتیلن غرب آغاز شده و طرح پلی اتیلن سنگین کرمانشاه نیز به تولید رسیده است.

بیات تصریح کرد: طرح ان.اف 3 پتروشیمی بندر امام در مدار تولید قرار گرفته و عملیات ساخت 2 طرح توسعه ای در پتروشیمی فجر نیز آخرین مراحل پایانی خود را طی می کند.

وی افزود: طرح شیمی تکس آریا نیز با تولید MEK (متیل اتیل کتون) در مدار تولید قرار گرفته است که با تولید این محصول ایران به خودکفایی در زمینه ساخت این فراورده خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که طرح گاز کربنیک مایع پتروشیمی افق در ماهشهر نیز به پایان رسیده است، گفت: امیدواریم تا پایان سال 2 طرح تفکیک هوای پتروشیمی های فجر و اروند نیز به بهره برداری برسد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: طرح واحد تفکیک هوای پتروشیمی فجر از 87 درصد پیشرفت برخوردار است و واحد تفکیک هوای پتروشیمی اروند نیز با رسیدن به 99 درصد پیشرفت آماده بهره برداری است.

بیات اظهار کرد: 6 طرح جدید شامل طرح های توسعه ای پتروشیمی های تبریز، شازند اراک، نوری، ارومیه، مارون و طرح اسکله مایعات دوم ماهشهر نیز قرار است به عنوان پروژه های مهر ماندگار به دولت معرفی شوند.

عدم استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی در طرح های مهر ماندگار پتروشیمی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: تا به امروز هیچگونه تسهیلات ریالی و ارزی از صندوق توسعه ملی برای ساخت پروژه های مهر ماندگار دریافت نشده است و این پروژه ها از محل منابع مالی تزریق شده از سوی سرمایه گذاران و بانک ها به بهره برداری رسیده اند.

وی افزود: در مجموع این طرح ها 4.5 میلیارد دلار تسهیلات مختلف از منابع گوناگون دریافت کردند و از نیز از طریق اوراق مشارکت و سهامداران سرمایه گذاری های لازم انجام شده است.

بیات گفت: تا کنون به هیچ وجه از منابع صندوق توسعه ملی برای پروژه های مهر ماندگار پتروشیمی استفاده نشده است.

پتروشیمی کاویان تبلور اراده ایرانی
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: ساخت پتروشیمی کاویان نشان دهنده تبلور اراده و همت ایرانی است و این طرح با مدیریت ایرانی طراحی ساخته و به بهره برداری رسید.

وی افزود: بیشتر تجهیزات مورد نیاز ساخت این طرح ملی از سوی سازندگان داخلی تامین شده است و با وجود این که در مراحل اولیه قرار بود طرح این پتروشیمی کپی سازی شود اما با طراحی جدید توسط مهندسان و کارشناسان ایرانی اکنون به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: پتروشیمی کاویان حدود یک هزار میلیارد تومان برای فازهای دوگانه خود نیاز به سرمایه گذاری داشته و 300 میلیون دلار از هزینه اولیه پیش بینی شده برای ساخت این طرح صرفه جویی شد.

بیات گفت: فاز دوم برای سال آینده آماده بهره برداری خواهد شد و در صورت تامین خوراک موردنیاز از فازهای 15 و 16 و نیز 17 و 18 پارس جنوبی فاز دوم پتروشیمی کاویان نیز وارد مدار تولید خواهد شد.

وی با بیان این که خط لوله اتیلن غرب بزرگترین خط لوله انتقال این محصول در دنیا است، گفت: بیشتر تجهیزات مورد نیاز ساخت این خط نیز از سوی سازندگان داخلی تامین شده است و اکنون حدود یک و نیم میلیون تن به این خط تزریق می شود که یک میلیون تن آن از سوی پتروشیمی کاویان و 500 هزار تن آن نیز از سوی پتروشیمی مروارید قابل انتقال است.

وی ادامه داد: با بهره برداری از این خط لوله کشتی هایی که از عسلویه اتیلن را به ماهشهر منتقل می کردند از مسیر حذف شدند و خط لوله جایگزین حمل از سوی کشتی ها شده است.

پیشرفت مطلوب طرح های پتروشیمی غرب کشور
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد میزان پیشرفت طرح های پتروشیمی در حال احداث در غرب کشور گفت: پتروشیمی کردستان دارای 58 درصد پیشرفت است و خوشبختانه بیشتر تجهیزات موردنیاز در حال دریافت است و پیمانکاران به تدریج عملیات ساخت را شتاب خواهند بخشید.

وی ادامه داد: پتروشیمی مهاباد 65 درصد و پتروشیمی لرستان نیز 83 درصد پیشرفت دارند که به تدریج با تامین تجهیزات میزان پیشرفت ساخت این دو واحد پتروشیمی نیز تسریع خواهد شد.

وی ادامه داد: قرار است با مساعدت معاون اول رئیس جمهور 40 میلیارد تومان برای فاز دوم پتروشیمی ایلام نیز از سوی بانک صنعت و معدن به این پروژه اختصاص یابد.

عرضه محصولات پتروشیمی در بورس شفاف است
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در مورد عرضه محصولات در بورس کالای ایران اظهار کرد: عرضه خارج از بورس از سوی پتروشیمی ها وجود ندارد و در مواردی خاص با مجوزهای لازم امکان عرضه خارج از بورس وجود دارد.

وی افزود: حدود 25 درصد نسبت به سال گذشته عرضه محصولات پتروشیمی در بورس رشد داشته و خوشبختانه هیچگونه کمبودی در کشور از نظر محصولات پتروشیمی وجود ندارد.

بیات گفت: کارگروهی تشکیل شده و نظارت بر نحوه تولید و عرضه محصولات پتروشیمی به طور کامل انجام می شود.

وی افزود: قیمت گذاری محصولات توسط بورس تحت ضوابط و مقررات انجام می شود.

بیات تصریح کرد: شرکت های پتروشیمی بر مدار قانون عمل می کنند و تمام مدیران قانون مدار بوده و در صورت هرگونه تخلفی برخوردهای لازم انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: واحدهای پتروشیمی آمادگی دارند تا نیاز صنایع تکمیلی را تامین کنند و در صورتی که وزارت صنعت آمار مورد نیاز خود را اعلام کند ما آمادگی کامل برای تامین نیاز واحدهای صنعتی در داخل کشور را داریم و خوشبختانه هیچ کمبودی وجود ندارد.

بیات ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی سالانه نیاز کود اوره مورد نیاز کشاورزان را ماهانه در هر استان را به ما اعلام می کند و ما نیز با برنامه ریزی نیاز کود اوره کشور را تامین می کنیم.

وی تصریح کرد: قیمت تولیدی هر کیسه کود اوره در مجتمع های پتروشیمی 17 هزار و 500 تومان است و با دو هزار و 500 تومان هزینه حمل و نقل این رقم به 20 هزار تومان برای هر کیسه می رسد و می بایست با همین قیمت تحویل کشاورزان شود.

بیات گفت: مطابق همین مدل عرضه ما آمادگی داریم تا نیاز سایر وزارتخانه ها به محصولات پتروشیمی را با برنامه ریزی های دقیق مرتفع کنیم.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی