شماره 78

نهمین اجلاس سالانه GPCA

نهمین اجلاس سالانه GPCA
(چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴) ۱۴:۵۹

شعار سمینار : The strategic direction of the chemical industry, What is Next

نهمین اجلاس سالانه انجمن صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی خلیج فارس در دوبی از 23 تا 25 نوامبر 2014 با حضور 2055 نفر تشکیل گردید .

با تمرکز بر مباحث آینده صنایع پتروشیمی در امر خوراک و محدودیت ها و پتانسیل ها در کشورهای حوزه خلیج فارس ، آمریکا ، چین ، اروپا و با تمرکز بر شل گاز آمریکا و منابع زغال سنگ چین ، محوریت سمینار را دنبال کرد . اجلاس بعدی در تاریخ 17 تا 19 نوامبر 2015 مجددا" در دوبی برگزار خواهد شد.

نکات اساسی اقتصادی و پتروشیمیایی در روز قبل از اجلاس توسط موسسه معتبر IHS مطرح شد که اهم آن بقرار زیر است :

1-    با توجه به عوامل تاثیرگذار در توسعه صنایع پتروشیمی شامل خوراک ، بازار و فناوری، آینده این صنعت در چین، هند و اندونزی مثبت خواهد بود. بحث خوراک در اروپا یک عامل تهدید کننده در توسعه پتروشیمی آن منطقه در مقایسه با آمریکا مطرح است.

2-    خوراک اتان درخاورمیانه و آمریکای شمالی و هم چنین CTO ( تبدیل زغال سنگ به الفین ) چین ، به موازات هم ، سوددهی واحدهارا جلوه گر می سازد.

3-    چین اگر از خوراک  غیر متعارف برای تولید اتیلن استفاده کند ، تا سال 2020 فقط 60% تقاضای مشتقات اتیلنی خود را خودکفا خواهد شد.

4-    استفاده از خوراک گاز شیل ، موقعیت استثنائی برای آمریکاحاصل کرده است تا بتواند تا سال 2018 صادر کننده متانول به چین شود.

چشم انداز اقتصاد جهانی در سالهای 2015 ، 2016 و 2024

موسسه IHS پیش بینی کرده که طی سالهای منتهی به 2024 در صد GDP  به تفکیک کشورها نسبت به GDP جهانی در مقایسه با سال 2014 به نفع چین و هند است و این نسبت در کشورهای اروپای غربی با کاهش چشمگیر همراه است .

درصد GDP به کل جهان

2014

2024

آمریکا

22

19

چین

13

20

هند

3

6

اروپای غربی

23

18

 

در ضمن رشد GDP در طی سالهای 2014 و 2015 و 2016 حاکی از رشد اقتصادی در آمریکا ، منطقه یورو ، هند ، برزیل وخاورمیانه است.

نام کشور

2014

2015

2016

آمریکا

3/2

6/2

8/2

منطقه یورو

8/0

4/1

7/1

هند

5/5

6/6

8/6

برزیل

1/0-

1

4/2

خاورمیانه

2/3

4/3

3/4

جهان

7/2

1/3

5/3

 

جدول -1 رشد GDP کشورهای خاورمیانه را طی سالهای 2016-2015 نشان می دهد ، قابل توجه است که بیشترین رشد به عراق و قطر تعلق دارد.

 چشم انداز جهانی محصولات پتروشیمی

اتیلن به عنوان مادر صنعت پتروشیمی ، وضعیتی کاملا" رقابتی در کشورهای دارنده صنعت پتروشیمی دارد و این رقابت در تولید آن از اتان ، زغال سنگ ، نفتا بطور کاملا" محسوس نشان می دهد ، بگونه ایکه اختلاف چشمگیر هزینه نقدی آنرا از خوراک نفتا در اروپای غربی و آسیا جلوه گر می کند.  مزیت برتر اتان در منطقه خاورمیانه موجبات فراهم کردن تولید بیشتر را در مواد شیمیایی و پلیمرهای متعارف ، پلیمرهای با عملکرد بالا و مواد شیمیایی ویژه فراهم نموده است .

چین در حال حاضر عمدتا"  از خوراک زغال سنگ برای صنعت پتروشیمی خود استفاده می کند ، لذا در صورت به کارگیری سرمایه گذاری درخوراک غیر متعارف (گاز شیل ) در سالهای منتهی به 2020 می تواند فقط 60% تقاضای جهانی اتیلن خود را تامین کند و هم چنان 40% از مشتقات اتیلن ( انواع PE ، اتیلن گلیکول و .... ) نیاز وارداتی دارد.

یکی از محصولات قابل توجه در سالهای آتی متانول است . باتوجه به هزینه پایین متان از نفت شیل و گاز شیل، سرمایه گذاری تولید متانول در آمریکای شمالی رونق گرفته بگونه ایکه در سال 2018 خود یک صادر کننده بزرگ خواهد شد . چین دو برنامه برای تولید متانول دارد یکی استفاده از زغال سنگ و ادامه زنجیره آن تا MTO ( تبدیل متانول به الفین ) و دیگری سرمایه گذاری مشترک در آمریکای شمالی. استفاده متانول در سوخت یکی از کانونهای اصلی رشد تقاضا متانول در جهان است و کانون تقاضای دیگر متانول ، بعنوان خوراک الفین منظور می شود.

توسعه فعالیت در امر گاز شیل در آمریکای شمالی یک عامل محدود کننده درعرضه بنزن است، لذا کشورهایی که بتوانند از خوراک نفتا و یا سایر مایعات گازی مبادرت به تولید بنزن کنند می توانند از یکطرف به عرضه بنزن در سطح جهان و از جمله اروپا و هم چنین مبادرت به تولید SM, PS, SBR ,  ، پلی کربنات ، کاپرولاکتام و ... کنند، لذا در این زمینه آمریکای شمالی با محدودیت چشمگیر مواجه است .

در یک نگاه ، چشم انداز صنعت پتروشیمی جهانی در آینده در برگیرنده نکات زیر است :

الف روند رشد تقاضا برای محصولات پایه شامل اتیلن ، پروپیلن اندکی بالاتر از GDP است و متانول با رشد شدید خود در دو بخش خوراک الفین و سوخت از جایگاه ویژه ای برخوردار است .

ب سرمایه گذاری اتیلن ، پروپیلن و متانول در آمریکا ، چین و خاورمیانه .

ج سوددهی صنایع شیمیایی شدیدا" تحت تاثیر زنجیره ارزش ، دسترسی به هزینه انرژی و خوراک ارزان است .

اهم موارد مطروحه در نهمین اجلاس GPCA

نکته مهم در طی دو روز اجلاس این بود که بجز سخنرانی وزیر انرژی و صنایع قطر ، سایر سخنرانان اکثرا" از آمریکا و اروپا بودند.

-    وزیر انرژی و صنایع قطر ، اعلام کرد که سه عامل زیر در جهت گیری راهبردی صنایع پتروشیمی اثر گذار است و موجب تغییرات اساسی در این صنعت شده است :

                       الف کاهش چشمگیر قیمت نفت خام

                        ب گاز شیل آمریکای شمالی  و رقابت آن بر قیمت گاز طبیعی در منطقه خلیج فارس

                        ج تولید پلی الفین ها از زغال سنگ در چین

تاکید ایشان بر به کارگیری گسترده در امر R&D ( تحقیق و پژوهش ) برای این جهت گیری راهبردی بوده است .

2-    خاورمیانه باید مبادرت به تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر کند . تحول بزرگ گاز شیل آمریکا و کاهش جهانی نفت ، صنایع پتروشیمی خاورمیانه را با تهدید جدی مواجه کرده است و لذا این کشورها باید از طریق خوراک هیدروکربن خود مبادرت به تولیدات با ارزش افزوده بالاتر کنند.

3-    تولید کنندگان GCC ( عربستان سعودی قطر- بحرین کویت عمان امارات متحده عربی )در حال حاضر حدود 7% تولید جهانی را دارند و لذا به منظور توسعه آتی خود باید از 4 اهرم زیر بهره مند شوند:

- متعالی ساختن عملکرد

- کشف فرصت های جدید در صنایع بالادستی پتروشیمی برای خلق ارزش شامل استفاده از خوراکهای مخلوط ، MTP ، CTO .

- توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با تمرکز بر مواد شیمیایی ویژه

- جهانی سازی دارایی ها از طریق توسعه بازار ها با استفاده از فرصتهای قابل دستیابی در خارج از خاورمیانه .

4 - کسب در آمد 89 میلیارد دلاری صنایع پتروشیمی کشورهای GCC در سال 2013 ، این در امد 3/7 % بالاتر از سال 2012 بوده است . از این مقدار، 9/74% مرتبط به سابیک ( ارزش آن 67 میلیارد دلار ) و 5/11 میلیارد دلار به قطر اختصاص داشته است .

5-تولید کنندگان GCC ، نباید اتکاخود را فقط به منابع هیدروکربنی برای رقابت با سایرین ملحوظ کنند ( توسعه میادین نفت و گاز شیل در آمریکای شمالی ) لذا برای مقابله با تهدیدات پیش رو باید به مواردی چون : نوآوری در محصولات ، خدمات و مدلهای کسب و کار بعنوان مزیت های جدید رقابتی توجه کامل کنند.

6-ارزش تولیدات صنایع شیمیایی GCC در سال 2013 بالغ بر 102 میلیارد دلار است که دومین سهم تولید را بعد از پالایشگاه دارد . طی پنج سال گذشته صنایع شیمیایی GCC از رشد متوسط 6/19% برخوردار بوده در حالیکه این متوسط در بخش Manufacturing ، 15% بوده است . در این راستا ،  سهم صنایع پتروشیمی کشورهای GCC حدود 3/3 % GDP در سال 2013 بوده است . کل تولیدات صنایع شیمیایی GCC در این سال 140 میلیون تن است . از این مقدار 66 میلیون تن آن عمدتا" به آسیا ، چین و هند صادرشده است .

7-در سال 2013 کل تولید عربستان سعودی در صنایع شیمیایی 5/91 میلیون تن بوده که 80% آن محصولات پتروشیمی است . سهم تولیدات پتروشیمی عربستان سعودی شامل ، 34%  مواد پایه ، 4/37% شامل پلیمرها و کود های شیمیایی بوده است .
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی