شماره 78

مسافری از چین

مسافری از چین
(شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴) ۰۹:۴۱

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با عزم راسخی که در امر تولید با محوریت صادرات در طی برنامه های سوم و چهارم است ، زمینه ای را برای حضور موثرتر در بازارهای هدف فراهم کرد.

بر این اساس با مطالعه میدانی و جامعی که شرکت بازرگانی پتروشیمی بعنوان بازوی بازرگانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بعمل آورد ، مبادرت به تاسیس شرکتها و دفترها در کشورهای چین ، هند ، دوبی ، ترکیه ، سنگاپورو کره جنوبی با محوریت صادرات کرد ، زیرا با حضور مستقیم در آن بازارها می توانست از مزیت های مذاکره رو در رو ، بهره برداری لحظه ای از نوسانات بازار اعم از عرضه وتقاضا و قیمت و در نهایت دسترسی به قیمت های بهتر برخوردار شود . ضمن آنکه با شناخت از وضعیت رقبای خارجی و تاثیر گذار ، تامین کنندگان داخلی هر بازار ، رفتار خریداران را رصد و در نهایت به مشتریان وفادار دست یابد . بر این اساس فعالیت این شرکت از سال 1377 با حضور مستقیم در پکن آغاز شد و رسما" از سال 1378 مبادرت به تاسیس دفتر بازرگانی در پکن کرد. بهبود شرایط و حضور PCC در چین با توجه به شناخت بهتر از بازار از حیث خریداران اعم از تجار ، واسطه ها، مصرف کننده نهایی و آینده نگری دربحث تقاضای بالقوه آن کشور به محصولات تولیدی ایران ، موجب شد تا شرکت بازرگانی در شانگهای تاسیس کند تا بتواند از مزایای در اختیار داشتن شرکت، بهره مند شود لذا در سال 1380شرکت بازرگانی پتروشیمی بین الملل شانگهای تاسیس شد

عملیات تجاری

فعالیت اصلی سال 1378 عمدتا" LPG گوگرد SBR PBR MEG اتانول آمینها بوتانول بود ، بطوریکه در سال 1378 ، سهم چین از کل صادرات محصولات پتروشیمی ایران حدود 5/17% بود . عرضه متانول خارک موجب شد تا فصل جدیدی از فعالیت های پتروشیمی ایران در چین آغاز شود ، بگونه ایکه شناخت کاملتری از وضعیت رقبا ، تامین کنندگان داخلی ، صنایع پایین دست  حاصل گردید . عقد قرارداد بلند مدت از ویژه گیهای کار با طرف چینی بود . روند روبه رشد فعالیت تجاری در چین موجب شدکه از نظر مقدار، سالانه روند صعودی خود را در کنار سایر بازارهای خاور دور ، هند و اروپا ، شاهد باشد . وضعیت عملکرد صادراتی PCC چین تاسال 1388 در مقاطع پنج ساله به شرح زیر است :

سال

کل صادرات PCC ( میلیون تن )

سهم چین (درصد)

1378

9/2

5/17

1383

4/5

12

1388

12

23

با توجه به خصوصی شدن PCC در دی ماه 1388 و فروش مستقیم توسط واحدهای تولیدی حجم فروش PCC با کاهش مواجه شد بطوریکه در سال 1392 رقم کل فروش PCC بالغ بر 6/3 میلیون تن و سهم چین به 46% رسید .

نکته حائز اهمیت آن است که تا سال 1388 ، کلیه فعالیت های صادراتی PCC بعنوان بازوی بازرگانی NPC در قالب کارگزاری بود و کلیه عملیات بازاریابی ، فروش داخلی و خارجی و لجستیک توسط این شرکت در قالب قرارداد کارگزاری انجام می شد، پس از اجرای اصل 44 و خصوصی شدن این شرکت و تعداد زیادی از واحدهای تولیدی پتروشیمی،حجم فعالیت کارگزاری PCC بدلیل فروش مستقیم        مجتمع های پتروشیمی کاهش یافت ولی همزمان عملیات تجاری ( خرید و فروش ) آن مجتمع ها از طریق این شرکت صورت می پذیرد، آنچه در قبل از خصوصی شدن PCC مطرح بود کسب سهم بیشتر بازار جهانی بود بگونه ای که تا قبل از آن ، تعداد بازارهای قابل دسترس این شرکت حدود 65 کشور بود که در حال حاضر به حدود 30 کشور رسیده است . شرکت با تعامل سازنده ای که با هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس معمول داشته ، راهبرد خود را ، حفظ حداکثری فعالیت کارگزاری و توسعه تجاری دانسته و با محورداشتن Core Business خود در امر LPG ، متانول ، پلیمرها ، SM ، PX و تعامل با سایر بازیگران اصلی صنعت پتروشیمی ، درصدد حفظ و توسعه جایگاه خود در جهان و چین است.

در سالهای اولیه تاسیس شرکت در چین ، طرحهای برنامه سوم و چهارم NPC رشد شتابانی گرفت و موجب شد با اجاره انبار و مخزن در شرق و جنوب چین بتواند محصولاتی چون متانول و انواع پلی اتیلن را به صنایع مصرف کننده برساند. تا قبل از خصوصی شدن PCC (2009) بدلیل تمرکز فروش صادراتی محصولات پتروشیمی ایران در PCC ، برای متانول رتبه اول و PE رتبه دوم در بین کشورهای خاورمیانه و شبه قاره هند را بخود اختصاص داد .

در سال 2013 از حدود 4/1 میلیون تن PE صادراتی ایران به چین ، سهم PCC حدود 33 % بوده است ، شاخص های اصلی تحقق این ارقام عبارت است از :

  1. در اختیار داشتن 10 انبار

  2. تعامل برد برد با مصرف کنندگان نهایی

  3. تعامل برد برد با تولید کنندگان داخلی کشور

  4. ارائه خدمات پشتیبانی به عرضه کنندگان داخلی

  5. زیر ساخت بانکی و مالی شرکت PCC چین

ادامه حضور PCC در چین ، موجب شد تا مبادرت به تاسیس شعبه سوم خود در شهر گوانگجو در اوایل سال 2014 کند. انجام این امر موجب خواهد شد تا به بخش عظیمی از بازار پلیمری چین در استان جنوبی چین ( 30% بازار پلیمر چین ) با استفاده از امکانات انبار خود دست یابد.

دور نمای فعالیت شرکتهای PCC در چین در سال 2020 عبارت است از :

دسترسی به 30 درصد صادرات محصولات پتروشیمی ایران به چین و جنوب شرق آسیا ( تحقق 5/2 میلیون تن محصول به ارزش 5/3 میلیارد دلار )

سرمایه گذاریهای متعدد شرکتهای معتبر اروپایی ، آمریکایی ، ژاپنی در چین از سالهای 1998 به بعد موجب شد تا بخش عظیمی از نیازهای داخلی آن کشور به محصولات پتروشیمی تامین گردد. برنامه های در دست اجرا از طرحهای MTO ، MTP موجب خواهد شد تاطی سالهای منتهی به 2020 بخش مهمی از نیازهای محصولات حاصله از مشتقات الفین تامین گردد . همزمان توسعه دسترسی به خوراکهای گاز شیل ( منابع شیل گاز چین بالغ بر 1115 تریلیون فوت مکعب بوده است و رتبه اول جهان را دارد ) به خود اتکایی آن کشور به محصولات متانول ، الفین و پلی الفین ، مشتقات پروپیلن و ... خواهد انجامید. بعنوان نمونه در سالهای منتهی به 2020 چین فقط حدود60% تقاضای پلی اتیلن را از همه توانائیهای خود می تواند تامین کند و این روند هم چنان در سالهای آتی با توجه به رشد شهرنشینی برای طیف وسیعی از محصولات پتروشیمی قابل تسری است  ، لذا هم چنان چین وارد کننده بزرگ محصولات پتروشیمی قابل صدور از ایران بوده و خواهد بود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی