شماره 78

بررسی شرکت TECHNIP و زمینه حضور در ایران

بررسی شرکت TECHNIP و زمینه حضور در ایران
(شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴) ۰۹:۵۴

شرکت تکنیپ یک شرکت مهندسی فعال در زمینه پتروشیمی است. این شرکت بیش از 40 سال سابقه فعالیت در زمینه پتروشیمی، ساخت و طراحی مجتمع¬های کاملا یکپارچه پالایشگاهی و همچنین واحدهای فردی پتروشیمی در سراسر جهان دارد.

این شرکت در سال 1958 با 100 نفر پرسنل در پاریس تاسیس شد. در دهه 1970 با تاسیس شرکت جئوپروداکشن[1]، تکنیپ اولین  نمایندگی خود را در شهر رم تاسیس کرد. این نمایندگی در زمینه تجهیزات پالایشگاهی آغاز به کار کرد. همزمان انستیتوی نفت فرانسه[2] شرکتی به‌ نام کافلکسیپ[3]که فعال در زمینه طراحی، ساخت و عرضه  قطعات و دستگاه‌های حفاری[4] زیر دریا است، تاسیس کرد. تکنیپ در دهه 1980 فعالیت خود را گسترش داد و دفاتر جدیدی در کوالالامپور[5] و ابوظبی[6] تاسیس کرد. در این دهه کافلکسیپ، دومین کارخانه تولیدی خود را در برزیل و شعبه دیگری در زمینه تولید لوله[7] در نیوکاسل[8] راه‌اندازی کرد. در دهه 1990، سهام شرکت تکنیپ در بورس اوراق بهادار پاریس[9] و  سهام شرکت کافلکسیپ در بازار بورس نیویورک[10] ثبت شد. همچنین شرکت تکنیپ با  تملک شرکت KTI [11]به یکی از گروه­های پیشرو مهندسی تبدیل شد. در دهه 2000، شرکت تکنیپ با کافلکسیپ که به تازگی شرکت آکرمریتایم[12] ( این شرکت سرپرست بخش دریایی آبهای عمیق است) را تملک کرده بود، ادغام شد. این گروه در حال حاضر یکی از پنج شرکت برتر جهان در زمینه ارائه فناوری و خدمات صنعت انرژی است. بسیاری از قراردادهای مهم این شرکت در خاورمیانه، در حوزه گاز مایع[13]، اتیلن[14] و بخش پالایش[15] منعقد شده است.

در سال 2011 این شرکت چندین شرکت بین­المللی فعال در حوزه استخراج زیر دریا تاسیس کرد. با توجه به دانش­فنی سکوهای شناور سنگین دریایی و دارایی­های منحصر به‌فرد، این شرکت قادر به ارائه پیشنهاد در زمینه اجرای پروژه­هایی از عمق تا ساحل دریا شده است.

در سال 2012 میلادی با همراهی شرکت شاو[16] که در حوزه مهندسی نفت و گاز فعال است به تکنولوژی استون و وبستر[17] دست یافت. استون و وبستر مجموعه‌ای از فرآیندهای نوین استحصال محصولات پتروشیمی از اتیلن است. به کارگیری این فناوری، شرکت تکنیپ را در صنعت اتیلن جهانی، پیشرو کرده است.

ساختار سازمانی شرکت

یکی از ارکان اجرایی شرکت تکنیپ، کمیته اجرایی آن است. این کمیته مسوول تهیه و ارائه گزارش­ حساب‌ها، گزارش بودجه، دورنمای اهداف، جهت­گیری راهبردی، گزارش خرید و فروش دارایی­ها به هیئت مدیره است.

به‌منظور دستیابی به موفقیت‌های سازمانی و تجاری، در دسامبر سال 2008 کمیته اخلاق و مدیریت متشکل از اعضای هیئت مدیره تشکیل شد. یکی از وظایف این کمیته بررسی رعایت اصول اخلاقی در مورد کلیه مسایل مالی، اداری و فنی است.

تفکیک درآمدها و دارایی­های شرکت

تکنیپ به‌عنوان یک شرکت فعال در حوزه نفت و گاز، یکی از بزرگ ترین شرکت­های ارائه­دهنده خدمات کنترل پروژه، مهندسی نفت و گاز، حفاری ساحلی، خشکی، فراساحلی و ساخت سازه­ها در صنایع مرتبط است. این گروه دارای 40,000 نفر، نیروی ماهر در سراسر جهان است که قابلیت ارائه خدمات در عمیق‌ترین مخازن نفت و گاز در بستر دریا، تا احداث بزرگ ترین و پیچیده‌ترین سازه‌های دریایی،  سکوهای ساحلی و راه‌اندازی خطوط لوله، در مناطق مختلف جهان را دارند.

 

 

نمودار (1)، درآمدهای تجمعی شرکت را به تفکیک 5 قاره نشان می‌دهد.

نمودار (1)- درآمدهای تجمعی شرکت به تفکیک منطقه جغرافیایی در سال‌های  2013 و 2014

منبع: گزارش مالی شرکت تکنیپ[18]

حوزه فعالیت­های شرکت

فعالیت این شرکت به چهار بخش اصلی تفکیک شده است.

 بخش زیر دریا[19]

فعالیت­های شرکت تکنیپ در زیر دریا، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی خطوط لوله­‌های انتقال است. شرکت تکنیپ نقشی کلیدی در بازار خدمات زیر دریا ایفا می‌نماید.

 

 بخش آب‌های ساحلی[20]

شرکت تکنیپ  در آب­های کم­عمق سکوهای ثابت یا سکوهای نصب خودکار[21] مانند TPG 500 و در آب­های عمیق، دکل، سکوی نیمه­شناور، و دستگاه­های TLP، FPSO و FLNG ارائه  می‌کند.

 

بخش خشکی[22]

طیف فعالیت­های بخش خشکی این شرکت بسیار گسترده و عبارت است از: فرآوری گاز، فعالیت در زنجیره نفت و گاز، پتروشیمی و صنایع تولید انرژی‌های هسته­ای، تجدید­­پذیر و استخراج معادن و فلزات، علوم زیستی، ساختمان­ و زیرساخت­ها.

شرکت تکنیپ دارای فناوری­های انحصاری در زمینه طراحی و ساخت  تجهیزات تولید LNG و تصفیه گازهایی مانند اتیلن، هیدروژن و گاز‌های سنتز است که نقش کلیدی در زمینه پالایش و پتروشیمی دارند.

 

پروژه­ها در زمینه پتروشیمی

 

تجربه تکنیپ در حوزه پتروشیمی شامل موارد زیر می‌شود:

  • 10 مجتمع پتروشیمی کاملا یکپارچه

  • بیش از 400 واحد پتروشیمی فردی

  • بیش از 140 واحد آروماتیک

  • بیش از 110 واحد محصول میانی

  • بیش از 150 واحد پلیمر از جمله 120 واحد اولفین

از جمله قراردادهای مهم تکنیپ در زمینه پتروشیمی می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرح پروژه

کارفرما

سال اجرا

پروژه اکسید مس (تولید 215 کیلوتن در سال)، وینیل کلرید[23] ( 330 کیلوتن در سال)، پی وی سی معلق[24] (330 کیلوتن در سال) و امولوسیون­های پی وی سی[25] (35 کلیوتن در سال)

شرکت روسیه­ای RusVinyls

2013

اسید خالص ترفتالات[26] (1700 کیلوتن در سال)

شرکت چینی BP – Debottleneck

2012

پروژه پلی اتیلن[27] ( 144 کیلوتن در سال):

شرکت ترکیه­ای Petkim – Debottleneck

2012

پروژه پلی اتیلن[28] ( 340 کیلوتن در سال):

شرکت روسیه­ای Rosneft

2010

پروژه پلی اتیلن[29] ( 200 کیلوتن در سال):

شرکت روسیه­ای Sibur

2010

پروژه اتیل بنزن / استایرن مونومر (500 کیلوتن در سال):

شرکت چینی Tianjin Dagu Chemical Industry Co. Ltd

2009

پروژه پلی اتیلن با چگالی بالا[30] ( 400 کیلوتن در سال):

شرکت SABIC (Saudi Basic Industries Corp.) در کشور عربستان صعودی

2008

پروژه بوتن (135 کیلوتن در سال) و آروماتیک ( 250کیلوتن در سال):

شرکت Yanbu National Petrochemical Company (YANSAB), affiliate of SABIC در کشور عربستان صعودی

2008

پروژه پلی اتیلن[31] ( 300 کیلوتن در سال):

شرکت چینی Petrochina

2008

پروژه پلی اتیلن[32] ( 300×2 کیلوتن در سال):

شرکت چینی Secco

2005

 

 

از سال 1984 شرکت تکنیپ در خاورمیانه فعال بوده است به گونه­ای‌که تا کنون بالغ بر 300 پروژه در این منطقه به انجام رسانده است.

همکاری­ها در ایران

طرح بهینه سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه شهید تندگویان تهران

این طرح با هدف کاهش گوگرد در محصول نفت گاز و نفت سفید، مطابق استاندارد یورو 5، حدود PPM  10 در سال 1386 آغاز و در سال 1391 به بهره برداری رسید. در این طرح 103 هزار متر مکعب عملیات خاکی، 51 هزار مترمکعب عملیات بتنی 425 هزار اینچ قطر جوشکاری لوله زیرزمینی، 532 کیلومتر کابل کشی برق، 3660 تن نصب مخازن کروی و استوانه­ای انجام شده استاین طرح با سرمایه‌ای بالغ بر 8000 میلیارد ریال به بهره برداری رسید. در این طرح 6 واحد جدید نیز احداث شد. 

مشاوران این طرح عبارت بودند از مشاور طراحی بنیادی شرکت  SEIچین و تکنیپ فرانسه و مشاور مدیریت و نظارت کارگاهی طرح، شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی ایران بود.

پیمانکاران این طرح، شرکت‌های طرح و ساختمان نفت، پیمانکاری بین­المللی عمومی ایران و شرکت فنی  و مهندسی طرح بازرسی بوده است. 

ارائه زمینه­های محتمل همکاری در ایران

صنعت پتروشیمی از صنایع مادر و اشتغال‌زا است که به‌عنوان تغذیه‌کننده سایر بخش‌های صنعت می‌تواند به عنوان موتور حرکت اقتصاد کشورهای در حال توسعه نقشی اساسی ایفا ‌کند.  به عقیده برخی کارشناسان داخلی، ایران در توسعه‌ صنعت پتروشیمی با تأخیر اقدام کرده است و در این زمینه حداقل یک دهه از رقبای منطقه خود نظیر قطر و عربستان سعودی عقب‌تر است. عدم دسترسی به فناوری های روز دنیا در زمینه پتروشیمی و پالایش، درکنار تحریم‌های سی‌ساله صنعت نفت موجب عقب ماندگی در این صنعت شده است.  

از طرف دیگر تنوع محصولات پتروشیمی می‌تواند حلقه‌های مفقوده صنایع پایین دستی بی‌شماری را تکمیل کند. از این­رو حضور شرکت­های قدرتمند در حوزه فناوری‌های نوین صنعت پتروشیمی کمک شایانی در راستای توسعه و همگامی آن با صنعت پتروشیمی دنیا خواهد کرد.

سابقه همکاری تکنیپ با ایران و تجربه موفق این شرکت، یقیناً می‌تواند موجبات ورود دانش و تجهیزات به‌روز صنعت پتروشیمی را به کشور فراهم آورد.

 



[1] Geoproduction

[2] IFP (French Petroleum Institute)

[3] Coflexip

[4] flexible flowlines

[5]Kuala Lumpur

[6]Abu Dhabi

[7]umbilicals

[8]Newcastle

[9] Paris Stock Exchange

[10] New York Stock Exchange

[11] شرکت KTI در زمینه مهندسی سیالات حرارتی فعال است.

[12] Aker Maritime

[13] liquefied natural gas (LNG)

[14] ethylene

[15] refining

[16] Shaw Group

[17] Stone & Webster

[18] http://www.technip.com/en/media-center/company-information/company-presentation

[19] subsea

[20] offshore

[21] self installing platforms

[22] onshore

[23] Vinyl Chloride Monomer

[24] suspended PVC

[25]emulsion PVC

[26] Purified Terephthatic Acid (PTA)

[27] Polyethylene (LDPE - Tubular)

[28] Polyethylene (HDPE - Slurry phase)

[29] Polypropylene (PP - gas phase)

[30]high density Polyethylene (HDPE)

[31] Polyethylene (HDPE)

[32] Polyethylene (HDPE/LLDPE)

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی