شماره 79

همیشه در حسابرسی پتروشیمی (کیهان قزوینیان)

همیشه در حسابرسی پتروشیمی
(کیهان قزوینیان)
(دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴) ۱۱:۲۱

از سال 1353 به حسابرسی پتروشیمی آبادان منتقل و در اداره حسابرسی داخلی و در دفتر مرکزی شرکت در تهران مشغول به کار شدم.

زمانی که وارد شرکت نفت شدم نظام اداری، مالی و مدیریتی این سازمان در کشور ما متفاوت از سایر سازمان‌های دولتی بود و مسائلی مانند نمودار سازمانی ارزیابی سالیانه کارکنان، حسابرسی داخلی و سیستم‌های کامپیوتری و... حکایت از اصولی بودن همه چیز داشت و طبعاً هر کس وارد می‌شد در این قالب قرار می‌گرفت. بسیاری از انضباط و اصولی که تا پایان خدمت به آن پایبند بودم و زیر مجموعه را نیز بدان هدایت کردم از آنجا سرچشمه گرفته است.

از سال 1353 به حسابرسی پتروشیمی آبادان منتقل و در اداره حسابرسی داخلی و در دفتر مرکزی شرکت در تهران مشغول به کار شدم.

پتروشیمی آبادان با مشارکت بی‌اف‌گودریج آمریکا و با 26 درصد سهام ومابقی متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاسیس شده بود. پتروشیمی آبادان در سال 1348 به منظور تولید پلی ونیل کلراید p.v.cـ ـ

 ( ماده اولیه پلاستیک‌سازی) تاسیس شده بود. تولید p.v.cـ ـ

 تحت لیسانس شریک خارجی انجام می‌شد و از فروش محصولات درصدی بابت حق دانش فنی می‌باید به شرکت مذکور پرداخت می‌شد. براساس قرارداد منعقده برای ایجاد پتروشیمی آبادان شاغلین بعضی از سمت‌ها از طرف شرکت بی‌اف‌گودریج انتخاب می‌شدند که امریکایی بودند مانند قائم مقام مدیرعامل، قائم مقام رئیس مجتمع و بعضی از سمت‌های مهندسی و... بازرسان قانونی شرکت هم یک نفر آمریکایی و یک نفر ایرانی بودند و دفاتر مالی شرکت نیز به زبان انگلیسی ثبت می‌شد و سال مالی هم سال میلادی بود. پس از پیروزی انقلاب سهام پتروشیمی آبادان و سایر شرکت‌هایی که شریک خارجی داشتند توسط شرکت ملی منابع پتروشیمی خریداری شد و حسابرس‌های داخلی شرکت‌های گروه پتروشیمی در شرکت مادر متمرکز و کارمند شرکت ملی صنایع پتروشیمی گردید. من درامور حسابرسی ادامه خدمت دادم و رتبه‌های حسابرسی را به ترتیب طی کردم تا در نهایت پس از جناب آقای سیروس خسروی به سمت رئیس کل حسابرسی پتروشیمی منصوب و با این سمت در سال 1385 بازنشسته شدم.

بنابراین اولین سمت من در پتروشیمی حسابرس یک بار رتبه سازمانی 10 آن زمان بود ولی رتبه شخصی‌ام 8 سابق و اولین دوره آموزشی به مناسبت شغل جدید، معرفی برای گذراندن یک دوره حسابرسی بمدت 64 ساعت در دانشکده بازرگانی بود.

پس از پیروزی انقلاب با انحلال موسسات حسابرسی رسمی ایرانی و خارجی تا زمان تصویب قانون تشکیل سازمان حسابرسی (سال 1362) و قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی (سال 1372) با تائید وزارت اقتصادی و دارائی حسابرسان داخلی صنعت نفت توسط مجامع عمومی شرکت‌ها به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت‌های زیر مجموعه انتخاب می‌شدند . اینجانب نیز از سال 1356 تا 1371 علاوه بر سمت‌هایی که در حسابرسی داخلی داشتم حسابرس و بازرس قانونی شرکت‌های پتروشیمی آبادان و شرکت‌های متعدد دیگر پتروشیمی بودم.

تقریباً تمامی دوران خدمت را در سمت‌های حسابرسی سپری کرده‌ام، از حسابرس یک، سرپرست گروه و سرپرست ارشد رئیس حسابرسی طرح‌ها و بعداً رئیس حسابرسی ویژه (مسئول حسابرسی طرح‌ها و شرکت‌های تولیدی) و نهایتاً فروردین 1384 توسط جناب آقای نعمت‌زاده به سمت رئیس کل امور حسابرسی پتروشیمی منصوب شدم.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی