مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران

تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها به بورس جان می دهد

تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها به بورس جان می دهد
(دوشنبه ۲۶ اَمرداد ۱۳۹۴) ۱۴:۰۴

تعیین و اعلام نرخ خوراک پتروشیمی ها می تواند بر رشد بورس تاثیر گذاشته و جانی تازه به این بورس بدهد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران امروز دوشنبه (٢٦ مرداد ماه) در نشستی خبری آخرین آمار و خبرهای مربوط به بورس تهران در پنج ماه نخست امسال را اعلام کرد.

حسن قالیباف اصل درباره آخرین وضع شرکتهای پالایشی در بورس تهران اظهار کرد: باز شدن نماد این شرکتها منوط به اعلام گزارشه ای عملکرد ٣ ماهه پالایشگاه ها است.

وی افزود: اکنون نماد پالایشگاه اصفهان باز است و پالایشگاه تبریز نیز اطلاعات مورد نیاز را ارائه کرده و بزودی نماد این مجتمع پالایشی نیز باز می شود.

وی تصریح کرد: سایر پالایشگاه ها هر زمان گزارش عملکردهای ٣ ماهه خود را ارئه کنند نمادشان بازگشایی خواهد شد.

مدیرعامل بورس تهران ادامه داد: آخرین آمار بازار در حال حاضر حاکی از آن است که ارزش جاری بازار ٢٨٦ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در ابتدای سال ٢٨٠ میلیارد تومان بوده که نشان‌دهنده رشد ٢ درصدی ارزش جاری بازار است.

وی افزود: ارزش اسمی بازار در حال حاضر ١٠٠ هزار میلیارد تومان است که این رقم در ابتدای سال ٩٥ هزار میلیارد تومان بوده که این اعداد و ارقام نشان‌دهنده افزایش ٥ درصدی ارزش اسمی بازار است.

قالیباف اصل درباره افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی گفت: از ابتدای سال تاکنون ٣٠٠ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه صورت گرفته که ٢ هزار میلیارد تومان آن مربوط به پذیرش سرمایه جدید و مابقی آن مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی است.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان رشد ٥ درصدی شاخص کل از ابتدای سال گفت: شاخص کل در حال حاضر رقم ٦٥ هزار و ٧٠٠ واحد است که این رقم در ابتدای سال ٦٢ هزار و ٥٠٠ واحد بوده است که شاهد رشد ٥ درصدی شاخص کل از ابتدای سال در شاخص کل بوده‌ایم.

وی در این باره ادامه داد: شاخص قیمت در حال حاضر ٢٦ هزار واحد است که این رقم در ابتدای سال ٢٦ هزار و ٨٠٠ بوده که این نشان‌دهنده کاهش ٣,٥ درصدی شاخص قیمت است.

قالیباف درباره معامله های خرده بلوک سهام تصریح کرد: معاملات خرده بلوک سهام در سال جاری ١٢ هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان بوده که این رقم در سال گذشته ١٥ هزار میلیارد تومان بوده است و این اعداد و ارقام حاکی از کاهش ١٧ درصدی معاملات خرده بلوک است..

وی در توضیح برخی شرایط معاملات برخط در بازار گفت: معاملات برخط در سال‌جاری ٧٠ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال گذشته ٧٤ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان است که این نشان‌دهنده کاهش ١٦ درصدی معاملات برخط در سال‌جاری است. به علاوه ارزش اوراق مشارکت در سال‌جاری هزار میلیارد تومان است در حالی که این رقم در سال گذشته ٣٧٠ هزار میلیارد تومان بوده و نشان‌دهنده رشد ١٧١ درصدی اوراق مشارکت در بازار است.

قالیباف اصل در خصوص دفعات معاملات در بازار سرمایه بیان داشت: دفعات معاملات ٥ میلیون و ١٦٠ دفعه بوده که این رقم در سال گذشته ٥ میلیون را نشان می‌دهد که این اعداد حاکی از رشد یک درصدی دفعات معاملات است.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به ایجاد کدهای معاملاتی جدید گفت: در حال حاضر ٤٠ هزار کد معاملاتی جدید در بازار ایجاد شده است.

وی در ادامه در بیان عملکرد حقوقی ها و حقیقی ها در ٥ ماه ابتدای سال گفت: حقوقی‌ها در ٥ ماهه اول سال‌جاری در سمت خرید ٤٢ درصد و در سمت فروش ٤٦ درصد حرکت داشته‌اند که این نشان‌دهنده رشد در سمت فروش به علت افزایش در خرید بوده است؛  همچنین حقیقی‌ها ٥٨ درصد در سمت خرید و ٥٤ درصد در سمت فروش بوده‌اند که این نشان‌دهنده ٤ درصد اضافه خرید حقیقی‌ها در بازار است.

قالیباف در توضیح پذیرش شرکت‌ها در بورس  اظهار کرد: در بحث پذیرشها، ٣ شرکت سیمان خوزستان، بیمه ما، پتروشیمی مبین برای اولین بار در بورس پذیرفته شدند و شرکت پتروشیمی جم از فرابورس به بورس انتقال یافته است و هشت شرکت نیز در حال طی کردن مراحل پذیرش برای ورود به بورس هستند که تا زمان تکمیل اطلاعات می‌توانند در بورس عرضه شوند و تمام عرضه‌ها بستگی به شرایط بازار و اراده سهامداران برای خرید سهام دارد.

وی در این باره ادامه داد: شرکتهایی که پذیرش بورس را احراز می‌کنند بسته به درخواست سهامداران باید اقدام به عرضه نمایند و با توجه به شرایط بازار باید سهام را با قیمت کمتری عرضه کنند تا استقبال بیشتری از آن صورت گیرد.

مدیر عامل بورس تهران اظهار کرد: سه شرکت از بازار فرعی به بازار اصلی انتقال یافته است و  افزون بر تعدادی از شرکتها که شامل شرکت دارویی تأمین، ایپیکو، زامیاد و سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی از بازار دوم به تابلوی فرعی وارد شده‌اند. همچنین بحث انتقال نمادها از بورس به فرابورس بر اساس دستورالعمل‌های جدید صورت خواهد گرفت.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی