مدیرعامل بانک صنعت و معدن خبر داد:

اعلام آمادگی کشورهای آسیای جنوب شرقی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران

اعلام آمادگی کشورهای آسیای جنوب شرقی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران
(یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴) ۱۴:۵۴

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: چند کشور آسیای جنوب شرقی درمذاکره با این بانک بر علاقه برای مشارکت در تامین مالی طرح های توسعه ای صنعت پتروشیمی در دوران پسا تحریم تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن امروز یکشنبه(1 شهریور) در آستانه هفته دولت آخرین دستاوردهای این بانک رادر یخشهای مختلف تشریح کرد

مدیرعامل بانک صنعت و معدن اظهار کرد: در نیمه دوم امسال پتروشیمی های لرستان و مهاباد  که با تامین مالی  این بانک ساخته شده اند وارد مدار تولید خواهند شد و هر کدام از این طرح ها233 میلیون یورو اعتبار دریافت کرده اند . 

وی افزود: گشایش اعتبار 210 میایون یوروئی پتروشیمی ایلام نیز محقق شده است و با وجود تحریم موفق شدیم به تعهد خود با پیگیری های فراوان عمل کنیم .

افخمی با بیان این که تامین مالی پتروشیمی مسجد سلیمان که 560 میلیون دلار است تحقق یافته است گفت: امسال 2 پرداخت 100 میلیون  دلاری را متعهد شده ایم که یک قسط آن بطور کامل پرداخت شده است 
وی تصریح کرد: با شروع بکار این مجتمع پتروشیمی اشتغالزائی مطلوبی ایجاد خواهد شد و اکنون نیز 732 نفر در سایت مشغول بکار هستند 
 
افخمی افزود: شرکتهای خارجی بسیاری از کشورهای مختلف برای همکاری در دوران پسا تحریم در بخش پتروشیمی ابراز علاقه کرده و در پی مشارکت با این بانک برای تامین مالی طرح های توسعه ای در صنعت پتروشیمی هستند . 
وی افزود: در حالی که سهم بانک صنعت و معدن از کل سپرده های مجموعه 12 بانک بزرگ کشور، تنها 1.1 درصد است، سهم تسهیلات اعطایی ما در سال گذشته معادل 4.3 درصد مجموعه این 12 بانک بوده است  .
وی گفت: همچنین، سهم تسهیلات این بانک به بخش صنعت و معدن در سال مالی گذشته، معادل 15.2 درصد بوده که رقمی بسیار چشمگیر است. 
افخمی با بیان این که 16 درصد سهم سپرده های 12 بانک بزرگ کشور متعلق به بانکهای توسعه ای کشور شامل بانک کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، توسعه صادرات و بانک صنعت و معدن است، سهم میزان تسهیلات اعطایی این پنج بانک از مجموعه تسهیلات پرداختی را معادل 34 درصد اعلام کرد و افزود: این در حالی است که تنها 16 درصد جذب سپرده های 12 بانک بزرگ کشور در بانکهای توسعه ای انجام شده است. 
مدیر عامل بانک صنعت و معدن با اشاره به جایگاه بانکهای توسعه ای در دنیا، کفایت سرمایه این گونه  بانکها را بالاتر از 14 درصد عنوان کرد در حالی که در ایران این رقم حداکثر بین 8 تا 10 درصد است. 
وی با بیان این که میزان سرمایه بانکهای توسعه ای خارجی بین 5 تا 18 میلیارد دلار است، این رقم را در ایران، کمتر از یک میلیارد دلار عنوان و ابراز امیدواری کرد، با گشایشهای ایجاد شده بعد از توافق  هسته ای، در سالهای آینده، این رقم برای بانکهای داخلی دست کم تا پنج میلیارد دلار افزایش یابد. 
افخمی گفت: اقدام دیگری که در چارچوب شرایط پساتحریم برنامه ریزی شده برقراری ارتباط با 40 بانک کارگزار در سطح دنیا است که تاکنون با بیش از 50 درصد آنها ارتباط کاری برقرار شده و آماده سازی لازم صورت گرفته، هرچند اطلاعات دو طرف با به روزسازی گامی در مسیر ارتباطات جدید برداشته شده است. 
مدیر عامل بانک صنعت و معدن با اشاره به این‌که  بخشی از صنایع کوچک زیر ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند، اظهار کرد: برآورد‌های ما نشان می‌دهد که برای راه‌اندازی حدود 7000 واحد به لحاظ پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد قرار دارند، حدود 1300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت این تامین مالی حدود 17 هزار شغل ایجاد خواهد شد. 
وی ادامه داد: برای واحد‌هایی که در حال حاضر در صنایع کوچک زیر 40 درصد ظرفیت کار می‌کنند، اگر قرار باشد این تعداد که به حدود 1500 واحد می‌رسند را برای افزایش ظرفیت کار تا 65 درصد تامین مالی کنیم به حدود 3500 میلیارد تومان منابع لازم است، اما در صورت تامین سرمایه در گردش این واحد‌ها نزدیک به 23 هزار شغل علاوه بر شغل‌های موجود ایجاد خواهد شد. 
به گفته مدیرعامل بانک صنعت و معدن با رقمی بین 4500 تا 5 هزار میلیارد تومان نزدیک به 40 هزار شغل در صنایع کوچک ایجاد می‌شود که در حال مذاکر‌ه با بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و سایر بخش‌های مربوطه برای این موضوع هستیم. 

تسویه 400 میلیون یورو بدهی ارزی 
افخمی درباره برنامه‌های بانک صنعت و معدن بعد از برجام توضیح داد: از اواخر سال گذشته کارگروهی در این رابطه در بانک ما تشکیل شد و سناریوی مختلفی بررسی و به طور متوازی کار شروع شده است. 
مدیرعامل بانک صنعت و معدن ادامه داد: این در حالی است که در رابطه با تسویه بدهی‌های ارزی اقدامات قابل توجهی داشته و توانسته‌ایم از ابتدای دولت و در طول 20 ماه گذشته تاکنون از حدود 400 میلیون یورو بدهی معوقی که برای بانک وجود داشت 80 درصد آن را تسویه کنیم. مابقی بدهی ارزی ما نیز آماده تسویه شده و فقط باید شرایط پرداخت آن تعیین تکلیف شود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی