شماره 81

فرصت های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در عصر پساتحریم

فرصت های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در عصر پساتحریم
(چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴) ۰۸:۰۰

نفت و گاز به‌عنوان دو منبع ارزشمند از ذخایر ملی کشور،از جمله منابعی هستند که بیشترین قابلیت برای نقش‌آفرینیدر مسیر رشد و توسعه اقتصادی کشور را دارند.

در واقع سرمایه‌گذاری در کشور باید در حوزه‌هایی اتفاق بیفتد که مزیت نسبی بالاتری نسبت به دیگر حوزه‌ها در آن وجود دارد و هم‌اکنون این مزیت در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی بیش از دیگر قسمت‌ها بوده و مزیت کشور در امکان تامین خوراک برای مدت‌های طولانی، نیروی انسانی متخصص، مصرف در حال رشد، دسترسی به بنادر و بازارهای فروش برای صنعت پتروشیمی، این صنعت را به یکی از ارزآورترین بخش‌ها در اقتصاد ایران تبدیل ساخته است و مسلما یکی از راه گریز برای کاهش خام‌فروشی منابع زیرزمینی به شمار می‌آید. در حال حاضر بیش از نیمی از ارزش  و 40 درصد از وزن صادرات غیرنفتی کشور را میعانات گازی و محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهد (جدول 1) که این امر خود نشان‌دهنده اهمیت سرمایه‌گذاری در این حوزه‌هاست. نمودار 1 ترکیب صادرات غیرنفتی ایران را در سال 1393 نشان می‌دهد. در این سال بخش پتروشیمی با صادراتی بالغ بر 14.241 میلیون ریال حدود 23 درصد از کل صادرات غیر نفتی ما را تشکیل داده‌است.همچنین ارزش صادرات این محصول در سال 1393 نسبت به سال قبل نیز 32 درصد رشد داشته است و به نظر می‌رسد این روند در سال 1394 نیز محفوظ مانده است. بنابراین با استناد به مطالب پیش‌گفته توسعه صنایع بالادستی نفت و صنایع وابسته پالایشگاهی و پتروشیمی، نیازمند توجه ویژه‌ای است.



منبع: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

نمودار 1- ترکیب ارزش صادرات غیرنفتی شامل خدمات و میعانات گازی (درصد؛ ۱۳۹۳)



منبع: وزارت صنعت، معدن و تجارت

در حال حاضر صنعت پتروشیمی ایران ۷۵ پروژه ناتمام دارد و علاوه بر آن ۳۰پروژه جدید دیگر نیز به عنوان فرصت‌های جدید در احداث شود که همه آنها به سرمایه‌گذاری‌های عظیم نیازمندند.بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای احداث این ۳۰واحد به بیش از ۲۷میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و بیش از ۲۳۰هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی نیاز است. در ادامه مروری کوتاه به روند سرمایه‌گذازری خارجی خواهد شد و پس از آن به معرفی 30 فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی

بررسی روند سرمایه‌گذاری خارجی  

پیش از انقلاب اسلامی، مجتمع های پتروشیمی آبادان، خارک، رازی، کربن اهواز و فارابی با جلب سرمایه خارجی احداث شد. اجرای طرح پتروشیمی بندرامام (ایران- ژاپن) نیز با مشارکت خارجی آغاز شد. پس از انقلاب، ادامه مشارکت در اثر وضعیت سیاسی ـ اجتماعی میسر نشد و سهام شرکای خارجی در سال‌های مختلف به شرکت ملی صنایع پتروشیمی انتقال یافت.

پس از جنگ تحمیلی، جذب سرمایه خارجی برای مشارکت در اجرای طرح های پتروشیمی مطرح شد و در اواسط دهه 70 تا اوایل دهه 80 این امر مورد توجه قرار گرفت. مطالعات برای سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی انجام گرفت که مهم‌ترین آنها مطالعه سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت BP ، شرکت شل و شرکت سابیک بود که به سرمایه‌گذاری مشترک نینجامید.

در سال 1380 پتروشیمی کارون به صورت مشارکت 40 درصدی شرکای خارجی آغاز شد و پس از آن چند مشارکت دیگر نیز به ثمر رسید و چند طرح در دست بررسی است.

آشنایی با 30 فرصت جدید سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی

مرکز سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در اسفندماه سال گذشته 30 فرصت جدید سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی را معرفی کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای احداث این ۳۰واحد به بیش از ۲۷میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و بیش از ۲۳۰هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی نیاز است.این پروژه‌ها در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، ماهشهر، چابهار،بندر جاسک، عسلویه، جزیره خارک،‌بندر سیراف، جزیره قشم، جزیره لاوان، بندرعباس، بندر امیرآباد و سرخس احداث خواهند شد.

فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری به تفکیک محل اجرا

نمودار 2 تعداد فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری به تفکیک محل اجرا را نشان می‌دهد. در این بین منطقه ویژه اقتصادی پارسیان با 9 فرصت جدید، میزبان بیشترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی خواهد بود. همچنین بندر ماهشهر با 5 پروژه، چابهار با 4، بندر جاسک 3 و عسلویه با 2 فرصت سرمایه گذاری در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.جزیره خارک،‌بندر سیراف، جزیره قشم، جزیره لاوان، بندرعباس، بندر امیرآباد و سرخس نیز هر کدام با یک فرصت سرمایه‌گذاری جدید مواجه‌اند.

نمودار2- فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری به تفکیک محل اجرا



 منبع: مرکز سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی

 

میزان تولید هر یک از محصولات پتروشیمی در فرصت‌های معرفی شده

نمودار 3 تا 5مجموع حجم تولیدی هر یک از محصولات پتروشیمی تولید شده توسط این طرح‌ها را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، متانول با حجم تولید 13.500هزار تن در سال بیشترین سهم را در بین تولید محصولات پتروشیمی دارد. پروپیلن، پلی پروپیلن، اتیلن، دی متیل اتر نیز به ترتیب با حجم تولید 5.300، 3.830، 2.800 و 1650 هزار تن در سال در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ظرفیت فعلی تولید محصولات پتروشیمی کشور ٦٠ میلیون تن در سال است و قرار است با تکمیل طرح‌های در دست ساخت بزودی به ١٠٠ میلیون تن در سال برسد. بخش عمده این طرح‌ها، به تولید متانول به عنوان یکی از محصولات بالادستییا خام پتروشیمی اختصاص دارد که بر پایه خوراک گاز طبیعی تولید می‌شود. مطابق با گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ظرفیت فعلی تولید این محصول در کشور ٥ میلیون تن در سال است که بیش از ٩٥درصد آن صادر می‌شود. قرار است با تکمیل پروژه‌های در دست ساخت متانول‌های هفتم تا شانزدهم، ظرفیت تولید متانول کشور تا پنج سال آینده به 25 میلیون تن برسد. همچنین با راه‌اندازی طرح‌های متانولی شرکت توسعه نگر مکران که در سواحل دریای عمان در دست پیگیری است، به میزان5/10 میلیون تن دیگر به ظرفیت تولید این محصول در کشور اضافه می شود و مجموعاً ظرفیت تولید متانول کشور به حدود 5/34 میلیون تن در سال خواهد رسید.البته باید توجه شود که با توجه به افزایش تولید این محصول در صورتی که واحدهای تولیدکننده متانول به فکر تبدیل این محصول به پروپیلن و یا اتیلن نباشند با افت قیمت مواجه خواهند شد. البته روند تقاضا در آمارهای جهانی نشان‌دهنده‌ آن است که تقاضای برای متانول در سال 2006معادل 39 میلیون تن بوده است که با متوسط نرخ رشد سالانه 3/7 درصد به 4/55 میلیون تن در سال 2011 رسید و سپس با متوسط نرخ رشد سالانه 8/11 درصد به رقمی در حدود 92 میلیون تن در سال 2016 خواهد رسید.

نمودار3- میزان تولید محصولات پتروشیمی در فرصت‌های معرفی شده (هزار تن)


 

منبع: مرکز سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی

نمودار4- میزان تولید محصولات پتروشیمی در فرصت‌های معرفی شده (هزار تن)


منبع: مرکز سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی

نمودار5- میزان تولید محصولات پتروشیمی در فرصت‌های معرفی شده (هزار تن)


   منبع: مرکز سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و محاسبات واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد

خوراک مصرفی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری

صنایع پتروشیمی ایران بر حسب نوع محصولی که تولید می­کنند از دو نوع خوراک گازی و مایع تغذیه می­کنند. واحدهای تولیدی که الفین (اتیلن، پروپیلن و در ادامه زنجیره تولید انواع پلی اتیلن و پلی پروپیلن) محصول اصلی آن­ها به شمار می­رود، عمدتا از گاز اتان و فرآورده­های نفتی مایع (نفتا، پروپان، بوتان، رافینیت و ... ) استفاده می کنند که در پالایشگاه­ها تولید می­شود. اما واحدهایی که محصول اصلی آن­ها متانول، آمونیاک و اوره است، بیشتر از گاز متان استفاده می­کنند. نکته قابل تامل در وضعیت فعلی قیمت‌گذاری موید این نکته است که خوراک گازی در مقایسه با خوراک مایع بسیار ارزان‌تر در اختیار پتروشیمی­ها قرار می­گیرد و این امر موجب می­شود تا سوددهی پتروشیمی­های گازی بسیار بیشتر از پتروشیمی­های با خوراک مایع باشد. نتیجه این است که سرمایه­گذاران انگیزه کافی برای سرمایه­گذاری در صنایع با خوراک مایع را پیدا نمی­کنند و این امر موجب رشد ناهمگون صنعت پتروشیمی شده است. در این بین برخی بر این عقیده‌اند که قیمت خوراک گازی باید برابر قیمت گاز صادراتی تعیین شود تا توازن میان پتروشیمی­های گازی و مایع مجددا برقرار شود. اما عده­ای دیگر از کارشناسان نیز عنوان می­کنند که قیمت خوراک گازی باید به گونه­ای تعیین شود که جذابیت سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی در ایران در مقایسه با رقبای منطقه‌ای (به‌خصوص عربستان) حفظ شود و در نتیجه، بهتر است که به‌جای تعیین قیمت بر مبنای نرخ گاز صادراتی به ترکیه، حداقل متوسط نرخ خوراک تحویلی به صنایع در کشورهای منطقه مبنا باشد. بر این اساسجدول 5 متوسط قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در کشورهای خاورمیانه را نشان می‌دهد.

جدول 3- متوسط قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در کشورهای خاورمیانه

 

  منبع: نشریه CUR

در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه 35 تا 40 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به عنوان سوخت و خوراک تحویل صنایع پتروشیمی می شود که حجم گاز تحویلی در صورت افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی به 100 میلیون تن، از مرز 130 میلیون مترمکعب در روز فراتر خواهد رفت. همان‌طور که از جدول 4 و نمودار 6 نیز مشهود است اکثر فرصت‌های جدید معرفی شده در صنعت پتروشیمی نیز از سوخت گازی استفاده می‌کنند.با توجه به اطلاعات فوق به نظر می‌رسد که یکی از موانع موجود در سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، خوراک مصرفی آنها است که قیمت ۱۳ سنت برای گاز مصرفی نسبت به کشورهای منطقه بسیار بیشتر ارزیابی شده است. از این رو انتظار می‌رود تا نرخ خوراک به گونه‌ای تعیین شود که برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جذابیت ایجاد کند. لذا انتظار می‌رود دولت برای توسعه صنعت پتروشیمی که یکی از بزرگترین مزیت‌های کشور به شمار می‌رود با دقت بیشتری عمل کند؛به دلیل اینکه این عامل یکی از فاکتورهای مهم در توجیه هزینه‌ها برای سرمایه‌گذاران است و باید قیمت‌های منطقه را مد نظر قرار داد تا بتوان شرکای و سرمایه گذاران خارجی را به این صنعت هدایت کرد.

جدول4- تعداد و نوع خوراک مصرفی



  نمودار 6- تعداد و نوع خوراک

 

 

منبع: مرکز سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و محاسبات واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی به تفکیک محل اجرا

در زیر برخی از مناطق مهم که امکان سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد از لحاظ میزان سرمایه مورد نیاز، میزان تولید و سوخت مورد استفاده در هر یک از طرح‌ها معرفی شده است. همچنین برخی از مهم‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری با جزییات بیشتری تشریح شده است.

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان

در این منطقه 9 فرصت جدید سرمایه‌گذاری معرفی شده است. در مجموع پروژه‌هایی که قرار است در این منطقه ویژه اقتصادی احداث شود به بیش از ۸۸۰۰میلیون دلار سرمایه خارجی و بیش از ۸۶هزار میلیارد ریال سرمایه داخلی نیاز دارد.جدول 3 فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان را مشخص می‌کند.

 جدول 5- فرصت‌های معرفی شده در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان

  

ردیف

نام طرح

محل اجرا

محصولات

ظرفیت اسمی
(هزارتن در سال)

خوراک اصلی

برآورد سرمایه گذاری

نوع

میزان

ارزی

ریالی

(هزار تن در سال)

(میلیون دلار)

(میلیارد ریال)

1

الفین/

آروماتیک

پارسیان

پارا زایلین

796

نفتا

2,000

1,843

24,914

ارتو زایلین

97

انیدرید فتالیک

100

بنزن

382

استایرن

750

گاز مایع

82

آروماتیک‌های سنگین

32

رافینت

344

اتان

1,100

اتیلن

1,000

پروپیلن

75

برش چهار کربنه

32

بنزین پیرولیز

65

سوخت مایع

5

جمع

3,760

2

PDH

/PP

پارسیان

پروپیلن

500

پروپان

610

663

5,292

پلی پروپیلن

500

جمع

1,000

3

2nd GTPX

پارسیان

متانول

1.650

متان

7/3م.م.م.ر

1,465

9,265

پروپیلن

515

پلی پروپیلن

300

2-اتیل هگزانول

20

نرمال بوتانول

60

آکریلات

40

اکریلیک اسید

200

ایزو پروپانول

60

بنزین پیرولیز

125

گاز مایع

69

جمع

3,039

4

PTA/PET سوم

پارسیان

ترفتالیک اسید خالص

1,000

پارازایلین

660

1,226

6,900

PET گرید بطری

1,000

جمع

2,000

MEG

350

5

MMA/ PMMA

پارسیان

فرمالدیید

240

متانول

200

614

11,935

MMA

250

PMMA

30

جمع

520

6

MTP

/PP

پارسیان

پروپیلن

514

متانول

1,650

478

7,300

پلی پروپیلن

500

بنزین پیرولیز

125

گاز مایع

69

جمع

1,208

7

منو اتیلن گلایکول

پارسیان

منو اتیلن گلایکول

500

اتیلن

339

411

890

دی اتیلن گلایکول

50

تری اتیلن گلایکول

5

جمع

555

8

MTP/

ACN/ Acrylic Acid/ Acrylic Ester

پارسیان

پروپیلن

514

متانول

1,650

1,404

14,072

اکریلونیتریل

300

اکریلیک اسید

100

اکریلیک استر

80

بنزین پیرولیز

125

گاز مایع

69

جمع

1,188

9

VAM

/EVA/PVOH

پارسیان

منومر وینیل استات

160

اتیلن

150

632

5,625

اتیلن وینیل استات

100

PVOH

20

جمع

280


 منبع: مرکز سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و محاسبات واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد

 

میزان سرمایه‌گذاری

نمودار 6 میزان سرمایه‌گذاری ریالی و دلاری هر یک از طرح‌ها را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود طرح «آلفین/ آروماتیک» با سرمایه‌گذاری 1.843 میلیون دلاری و 24.914 میلیارد ریالی بزرگ‌ترین طرح سرمایه‌گذاری در این منطقه و همچنین کل مناطق[1] است.

نمودار 7- میزان سرمایه‌گذاری ریالی و دلاری در هر یک از طرح‌های منطقه ویژه اقتصادی پارسیان


 

منبع: مرکز سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و محاسبات واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد

میزان تولید فرصت‌های سرمایه‌گذاری معرفی شده در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان

نمودار 7 میزان تولید هر یک از طرح‌ها را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود بیشترین سطح تولید متعلق یه «آلفین/ آروماتیک» است.

نمودار 8- میزان تولید محصولات پتروشیمی در هر یک از طرح‌ها


منبع: مرکز سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و محاسبات واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد

 خوراک مصرفی در فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان

نمودار 10 تعداد طرح‌هایی که از هر یک از خوراک‌ها استفاده می‌کنند مشخص شده است. همانطور که مشخص است سه طرح از متان، دو طرح از متانول و از نفتا، اتان، پارازایلین، پروپان، اتیلن و MEGهر یک در یک طرح استفاده شده است.

نمودار 10- سوخت‌های مورد استفاده در فرصت‌های منطقه ویژه اقتصادی پارسیان



منبع: مرکز سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و محاسبات واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد

بندر ماهشهر

در این منطقه 5 فرصت جدید سرمایه‌گذاری معرفی شده است. برای اجرای این طرح‌ها به 2.131 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی و 21.192 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخللی نیاز است. فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جدول 6 قابل مشاهده است.

جدول 6- فرصت‌های معرفی شده در منطقه بندر ماهشهر



 منبع: مرکز سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و محاسبات واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد

 میزان سرمایه‌گذاری

در نمودار 7 میزان سرمایه‌گذاری ریالی و دلاری در هر یک از طرح‌های منطقه ماهشهر ارائه شده است.

 نمودار 7- میزان سرمایه‌گذاری ریالی و دلاری در هر یک از طرح‌های بندر ماهشهر

 
منبع: مرکز سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و محاسبات واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد

میزان تولید فرصت‌های سرمایه‌گذاری معرفی شده در بندر ماهشهر

مهم‌ترین پروژه‌ای که قرار است در بندر ماهشهر ساخته شود، طرح مجتمع تولیدی پلیمرهای مهندسی است. اهمیت ساخت این پروژه از این جهت است که پلیمرهای مهندسی، دسته‌ای از پلیمرهای سنتزی با ویژگی‌های خاص هستند که آنها را از دیگر پلیمرها متمایز می‌کند. این گروه از پلیمرها دارای قابلیت کاربردی بالایی در عرصه‌های مختلف بوده و ویژگی‌ برجسته آنها تلفیق دو خصوصیت استحکام بالا و وزن کم است که اجازه می‌دهد تا این مواد با ارزش و تخصصی در بسیاری از کاربردهای خاص، جایگزین فلزات مرسوم و متداول شوند.

همچنین در این بندر قرار است واحد تولید الفین با ظرفیت ۵۴۷هزار تن در سال احداث شود. این واحد محصولاتی مانند اتیلن و برش سه کربنه و سنگین‌تر را تولید می‌کند و به ۴۰۴میلیون دلار سرمایه خارجی و ۳۹۱۶میلیارد ریال تامین سرمایه از داخل نیاز دارد. دیگر مجتمع مهمی که قرار است در بندر ماهشهر احداث شود، طرح زنجیره بنزن است که در سال ۴۵۶هزار تن سیکلو هگزان، کاپرولاکتام، ‌آدیپیک اسید و سولفات آمونیم تولید می‌کند. برآورد سرمایه مورد نیاز برای این طرح ۳۶۶میلیون دلار از طریق جذب منابع خارجی و ۵۱۵۱میلیارد ریال سرمایه داخلی است.

خوراک مصرفی در فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه بندر ماهشهر

همان‌طور که مشخص است در میان فرصت‌های معرفی شده در این منطقه 2 طرح از خوراک آمونیاک، 2 طرح از بنزن و 2 طرح از پروپیلن استفاده می‌کنند. همچنین از سوخت‌های اتان، اتیلن، اسید سولفوریک و پروپان نیز در یک طرح استفاده می‌شود.

نمودار 10- سوخت های مورد استفاده در فرصت‌های بندر ماهشهر


منبع: مرکز سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و محاسبات واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد

بندر چابهار

در این منطقه 4 فرصت جدید سرمایه‌گذاری معرفی شده است. اطلاعات این طرح‌ها در جدول زیر ارائه شده است.

جدول 6- فرصت‌های معرفی شده در منطقه بندر چابهار
  

منبع: مرکز سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و محاسبات واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد

 میزان تولید فرصت‌های سرمایه‌گذاری معرفی شده در بندر چابهار

یکی از مهم‌ترین طرح‌های پتروشیمی که قرار است در بندر چابهار راه‌اندازی شود، دو واحد تولید «اوره/ آمونیاک» در چابهار است که سالانه ظرفیت تولید ۳۰۵۵هزار تن را دارا هستند. پیش‌بینی می‌شود برای راه‌اندازی این دو طرح به ۹۳۳میلیون دلار سرمایه خارجی و ۳۶۵۴میلیارد ریال جذب سرمایه از طریق منابع داخلی نیاز باشد. نکته قابل توجه این است که طرح تولید «اوره/ آمونیاک» احتمالا پس از اعلام فرمول جدید نرخ خوراک توسط دولت ازجمله طرح‌هایی خواهد بود که خوراک را با قیمت بالا دریافت خواهد کرد زیرا گفته می‌شود، طرح‌های پتروشیمی که ارزش‌افزوده پایینی داشته باشند و نیاز داخلی آنها بالا نباشد از حمایت دولت برای دریافت نرخ ارز پایین برخوردار نیستند و دولت برای جذب سرمایه‌ برای این پروژه کار سختی را پیش روی خواهد داشت.

همچنین واحد تولید متانول و دی متیل اتر با ظرفیت تولید سالانه ۲۸۰۰هزار تن از این محصولات با سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۶۶۵ میلیون دلار از منابع خارجی و ۲۰۸۰میلیارد ریال از طریق منابع داخلی قرار است در این بندر احداث شود.

 میزان سرمایه‌گذاری

در نمودار 7 میزان سرمایه‌گذاری ریالی و دلاری در هر یک از طرح‌های منطقه بندر چابهار ارائه شده است.

نمودار 7- میزان سرمایه‌گذاری ریالی و دلاری در هر یک از طرح‌های بندر چابهار

 

منبع: مرکز سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و محاسبات واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد

 بندر جاسک 

بندر جاسک در آینده میزبان ۳طرح عظیم پتروشیمی خواهد بود. طرح Cyclar جاسک یکی از این طرح‌هاست. این مجتمع قرار است سالانه یک میلیون تن از فرآورده‌های مهم آروماتیکی مانند بنزن، تولوئن و مخلوط زایلین‌ها را تولید کند. برای تامین سرمایه خارجی این مجتمع پیش‌بینی شده است که ۵۵۲میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی و ۴۶۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی صورت پذیرد. پروژه OCM جاسک نیز که ظرفیت تولید ۲۹۴۳هزار تن اتیلن، اتان، گاز مایع و برش پنج کربنه و سنگین‌تر را در سال داراست، دیگر پروژه‌یی است که قرار است در این بندر راه‌اندازی شود. این پروژه قرار است با جذب ۱۰۸۹میلیون دلار سرمایه خارجی و ۱۰۵۳۰میلیارد دلار سرمایه داخلی راه‌اندازی شود. 

پروژه سوم GTPX مجتمعی است که برای تولید ۳۵۶۴هزار تن متانول، ‌پروپیلن، اکسید پروپیلن، پروپیلن گلیکول، ‌اکریول نیتریل، پراکسید هیدروژن، بنزین پیرولیز و گاز مایع احداث می‌شود. این پروژه عظیم برای راه‌اندازی خود به ۱۷۳۱میلیون دلار و ۱۰۳۲۶میلیارد ریال سرمایه چشم دوخته است. 
دیگر پروژه‌های جدیدی که قرار است در صنعت پتروشیمی احداث شود، عبارتند از طرح PDH/ PP خارک، پروژه اول GTO سرخس، پروژه دوم GTO در بندر امیرآباد مازندران. این دو مجتمع روی هم ۶۱۹۰هزار تن متانول، پروپیلن، اتیلن، پلی پروپیلن، پلی‌اتیلن و برش چهار کربنه تولید می‌کنند و در مجموع به ۱۲۲۶۶میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی نیاز دارند. همچنین برآورد می‌شود که ۳۵۱۶میلیون دلار نیز سرمایه خارجی برای این پروژه جذب شود. همچنین دو پروژه نیز در بندر عسلویه قرار است احداث شود. پروژه مشتقات بوتامین و استایرن و پروژه پلی ال و پروپیلن گلایکول قرار است در این بندر احداث شود که برنامه‌ریزی برای جذب ۷۸۴میلیون دلار سرمایه از طریق منابع خارجی و ۸۱۵۴ میلیارد ریال از داخل صورت گرفته است.
 

فرصتهای جدید سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران

ردیف

نام طرح

محل اجرا

محصولات

ظرفیت اسمی
(هزارتن در سال)

خوراک اصلی

برآورد سرمایه گذاری

نوع

میزان

ارزی

ریالی

(هزار تن در سال)

(میلیون دلار)

(میلیارد ریال)

1

اوره/آمونیاک

چابهار

آمونیاک

680

متان

2/6 م.م.م.ر

597

2,553

اوره

1,075

جمع

1,755

2

الفین

ماهشهر

اتیلن

500

اتان

650

404

3,916

برش سه کربنه و سنگین تر

47

جمع

547

3

Cyclar

جاسک

بنزن

635

متان

3/3م.م.م.ر

552

4,600

تولوئن

106

مخلوط زایلینها

57

گاز مایع

380

آروماتیکهای سنگین

202

جمع

1,000

4

OCM

جاسک

اتیلن

1,300

متان

15 م.م.م.ر

1,089

10,530

اتان

273

گاز مایع

288

برش پنج کربنه و سنگین تر

1,082

اکسیژن

2,681

جمع

2,943

5

الفین/آروماتیک

پارسیان

پارا زایلین

796

نفتا

2,000

1,843

24,914

ارتو زایلین

97

انیدرید فتالیک

100

بنزن

382

استایرن

750

گاز مایع

82

آروماتیکهای سنگین

32

رافینت

344

اتان

1,100

اتیلن

1,000

پروپیلن

75

برش چهار کربنه

32

بنزین پیرولیز

65

سوخت مایع

5

جمع

3,760

6

الفین/

آروماتیک

سیراف

پارا زایلین

796

نفتا

2,000

1,843

24,914

ارتو زایلین

97

انیدرید فتالیک

100

بنزن

382

استایرن

750

گاز مایع

82

آروماتیکهای سنگین

32

رافینت

344

اتان

1,100

اتیلن

1,000

پروپیلن

75

برش چهار کربنه

32

بنزین پیرولیز

65

سوخت مایع

5

جمع

3,760


7

PDH/PP

پارسیان

پروپیلن

500

پروپان

610

663

5,292

پلی پروپیلن

500

جمع

1,000

8

PDH/PP

خارک

پروپیلن

450

پروپان

540

498

7,390

پلی پروپیلن

450

جمع

900

9

2nd GTPP

چابهار

متانول

1,650

متان

5/8 م.م.م.ر

1,149

9,861

پروپیلن

514

پلی پروپیلن

500

بنزین پیرولیز

125

گاز مایع

69

جمع

2,858

10

3rd GTPP

جزیره قشم

متانول

1,650

متان

5/8 م.م.م.ر

1,149

9,861

پروپیلن

514

پلی پروپیلن

500

بنزین پیرولیز

125

گاز مایع

69

جمع

2,858

11

4th GTPP

جزیره لاوان

متانول

1,650

متان

5/8 م.م.م.ر

1,149

9,861

پروپیلن

514

پلی پروپیلن

500

بنزین پیرولیز

125

گاز مایع

69

جمع

2,858

12

5th GTPP

بندر عباس

متانول

1,650

متان

5/8 م.م.م.ر

1,149

9,861

پروپیلن

514

پلی پروپیلن

500

بنزین پیرولیز

125

گاز مایع

69

جمع

2,858

13

2nd GTPX

پارسیان

متانول

1,650

متان

7/3م.م.م.ر

1,465

9,265

پروپیلن

515

پلی پروپیلن

300

2-اتیل هگزانول

20

نرمال بوتانول

60

آکریلات

40

اکریلیک اسید

200

ایزو پروپانول

60

بنزین پیرولیز

125

گاز مایع

69

جمع

3,039

14

3rd GTPX

جاسک

متانول

1,650

متان

8/4م.م.م.ر

1,731

10,346

پروپیلن

515

پلی ال

180

اتیلن اکسید

18.0

اکسید پروپیلن

200

پروپیلن گلیکول

60

اکریلو نیتریل

325

آمونیاک

144.0

پراکسید هیدروژن

440

بنزین پیرولیز

125

اسید سولفوریک

33.0

گاز مایع

69

جمع

3,564

15

1st GTO

سرخس

متانول

1,800

متان

5/8 م.م.م.ر

1,758

6,133

پروپیلن

300

اتیلن

300

پلی پروپیلن

290

پلی اتیلن

300

برش چهار کربنه

105

جمع

3,095

16

2nd GTO

بندر امیرآباد(مازندران)

متانول

1,800

متان

5/8 م.م.م.ر

1,758

6,133

پروپیلن

300

اتیلن

300

پلی پروپیلن

290

پلی اتیلن

300

برش چهار کربنه

105

جمع

3,095

17

EPDM

ماهشهر

EPDM

45

اتیلن

29

139

1,333

جمع

45

پروپیلن

15

18

پلیمرهای مهندسی 2

ماهشهر

فنل

250

بنزن

227

912

8,234

استن

154

بیس فنل-آ

200

رزین اپوکسی

60

پروپیلن

128

پلی کربنات

150

جمع

814

19

PTA/PET سوم

پارسیان

ترفتالیک اسید خالص

1,000

پارازایلین

660

1,226

6,900

PET گرید بطری

1,000

جمع

2,000

MEG

350

20

MMA/ PMMA

پارسیان

فرمالدیید

240

متانول

200

614

11,935

MMA

250

PMMA

30

جمع

520

21

MTP/PP

پارسیان

پروپیلن

514

متانول

1,650

478

7,300

پلی پروپیلن

500

بنزین پیرولیز

125

گاز مایع

69

جمع

1,208

22

مشتقات بوتادین-استایرن

عسلویه

PBR

60

استایرن

366

649

6,714

ABS

200

پلی استایرن

250

جمع

510

23

زنجیره بنزن

ماهشهر

سیکلو هگزان

150

بنزن

140

366

5,151

کاپرولاکتام

70

آمونیاک

56

آدیپیک اسید

70

اسید سولفوریک

52

سولفات آمونیم

166

جمع

456

24

اکریلو نیتریل

ماهشهر

اکریلو نیتریل

200

پروپان

340

310

2,558

جمع

200

آمونیاک

117

25

پلی ال/ پروپیلن گلایکول

عسلویه

پلی اتر پلی ال

200

پروپیلن اکسید

183

125

1,440

پروپیلن گلایکول

57

جمع

257

26

متانول/ آمونیاک

چابهار

متانول

1,000

متان

3/1 م.م.م.ر

336

1,101

آمونیاک

300

جمع

1,300

27

متانول/ دی متیل اتر

چابهار

متانول

1,650

متان

5/8 م.م.م.ر

665

2,080

دی متیل اتر

1,150

جمع

2,800

28

منو اتیلن گلایکول

پارسیان

منو اتیلن گلایکول

500

اتیلن

339

411

890

دی اتیلن گلایکول

50

تری اتیلن گلایکول

5

جمع

555

29

MTP/ACN/ Acrylic Acid/ Acrylic Ester

پارسیان

پروپیلن

514

متانول

1,650

1,404

14,072

اکریلونیتریل

300

اکریلیک اسید

100

اکریلیک استر

80

بنزین پیرولیز

125

گاز مایع

69

جمع

1,188

30

VAM/EVA/PVOH

پارسیان

منومر وینیل استات

160

اتیلن

150

632

5,625

اتیلن وینیل استات

100

PVOH

20

جمع

280

جمع کل

27,064

230,763


 


[1]البته طرح آلفین/ آروماتیک بندر سیراف نیز حجم سرمایه‌گذاری مشابهی دارد.


 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی