مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد:

ورود ٢٥ میلیون تن متانول ایران به بازار تا چند سال آینده

ورود ٢٥ میلیون تن متانول ایران به بازار تا چند سال آینده
(چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴) ۱۳:۳۲

همزمان با ورود ٢٥ میلیون تن متانول ایران تا چند سال آینده به بازارهای بین المللی به دنبال تبدیل مازاد متانول به سایر فرآورده ها هستیم.

به گزارش خبرنگار نیپنا، شعری مقدم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی امروز چهار شنبه(22 مهرماه) در حاشیه کلنگ زنی پتروشیمی صدف در عسلویه در جمع خبرنگاران با اشاره به ورود ٢٥ میلیون تن متانول ایران تا چند سال آینده به بازارهای بین المللی اظهار کرد تا چند سال آینده میزان مصرف این ماده بیشتر از ١٦ میلیون تن نخواهد شد از این رو از هم اکنون به دنبال تبدیل مازاد متانول به سایر فرآورده ها هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای ایجاد واحدهای متانول به سایر فرآورده های نفتی را حداقل یک میلیارد دلار پیش بینی کرد.

معاون وزیر نفت در ادامه افزود: ما با مجوزهایی که داده‌ایم 25 میلیون تن متانول وارد بازار جهانی می‌کنیم اما بازار امکان جذب بیش از 16 میلیون تن آن را ندارد و بنابراین در فکر هستیم که راه دیگری برای تبدیل متانول به فرآورده‌های دیگر پیدا کنیم.

وی تأکید کرد: برای این کار هم باید پروژه تعریف شود و هم منابع مالی تعریف شود چنان که متانول‌ها هم سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارند اما برای تکمیل زنجیره ارزش آنها سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز داریم و به حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در هر واحد نیاز است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: تصمیم گرفتیم که اگر به جایی رسیدیم که دیدیم قیمت متانول در حال ضربه خوردن است و شرکت‌ها نمی‌توانند وام‌هایی را که گرفته‌اند، بازپرداخت کنند پروژه‌های دیگری برای تبدیل متانول به دیگر محصولات کلید بخورد. اما توجه داشته باشید که به هر صورت از گاز طبیعی فقط اوره و آمونیاک و متانول می‌توان تولید کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به جلسه مشترک وزیر نفت با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت تا دو هفته آینده در مورد قیمت خوراک پتروشیمی ها تصمیم گیری می کند.

شعری مقدم  با اشاره به نامه چهار وزیر دولت یازدهم درباره مباحث اقتصادی به رئیس جمهوری افزود: این نامه براساس مسائل زیادی همچون وضع اقتصادی و تحریمها نوشته شده است و البته واضح است که بررسی قیمت خوراک پتروشیمی ربطی به این نامه ندارد.

وی در مورد وجود فشار بر رئیس جمهوری و وزیر نفت درخصوص کاهش قیمت خوراک پتروشیمی ها اظهار کرد: در این زمینه اطلاعی ندارم ولی امیدوارم بهترین تصمیم درمورد قیمت خوراک گرفته شود؛ ضمن آن که از روز اول وزارت مهندس زنگنه در صنعت نفت، فشار در مورد کاهش قیمت خوراک پتروشیمی ها روی وزیر نفت بوده است.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی