استانبول

استانبول
(دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴) ۱۵:۰۳

شهر استانبول، شهری نیمه آسیایی و نیمه اروپایی است که در واقع مرز بین این دو قاره می باشد. استانبول، در دوران حکومت رومیان، امپراتوری روم شرقی و عثمانی‌ها، پایتخت آناتولی و ترکیه بوده است

استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است وجود موزه‌ها، مسجدها و کاخ‌های باشکوه، بازارها و طبیعت زیبای شهر، استانبول را از توریستی‌ترین شهرهای جهان کرده است؛ چنان‌که در سال ٢٠١٠ لقب پایتخت فرهنگی اروپا را گرفت. اکثر این جاذبه ها حول و حوش منطقه سلطان احمد واقع شده اند و منطقه هایی مانند بی اوغلو و تاکسیم (تقسیم) هم چیزی کم از منطقه سلطان احمد ندارند.دراین  شماره مناطق توریستی وتاریخی این شهر زیبا را برای شما معرفی می کنیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی استانبول در محل اتصال تنگه بسفر و دریای مرمره و خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته است. این کاخ متعلق به قرن 15 تا 19 میلادی و دوران امپراتوری عثمانی است. کاخ توپکاپی در سال 1453 توسط سلطان محمد فاتح ساخته شده است. این کاخ در حدود 400 سال درمحل زندگی سلاطین و دولتمردان عثمانی بوده و دارای باغ بسیار باشکوهی است .امروزه از این محل به عنوان نمایشگاهی از مجموعه های کریستال ، نقره و ظروف چینی که مربوط به دوره امپراتوری عثمانی است استفاده می شود. بخشی ازاین کاخ نیز شامل سالن اجتماعات ، کتابخانه احمد سوم ، نمایشگاهی از لوازم شخصی سلاطین و خانواده سلطنتی جواهرات بسیار مشهور و قیمتی و نیز مجموعه ای از دست نوشته ها می باشد. امروز ه قصر توپکاپی به موزه تبدیل شده‌است و از جذاب‌ترین جاذبه‌های توریستی ترکیه‌است.جالب است بدانید موزه کاخ توپکاپی با داشتن بیش از دویست هزار سند و هشتادوشش هزار کتاب و بیست سالن مملو از شاهکارهای نفیس تاریخی یکی از بزرگ ترین موزه های جهان به شمار می رود. کتابخانه آن منحصر به فرد و نمونه زیبایی از هنر قرن 18 است. تعداد کتاب ان 18 هزار و همگی تاریخی هستند. در سال 1985 کاخ توپکاپی در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

ایاصوفیه

ایاصوفیه یا حاجیاسوفیا با ارزش ترین اثر باقی مانده از دوره بیزانس است یکی از با ارزش ترین هنرهای موجـود در این بنا دکوراسیون داخلی با موزائیک طلایی و ستونهای مرمر آن است موزاییکهایی از حضرت مریم ، عیسی (ع) و فرشتگان گابریل و میکاییل(ع) و.. این بنا توسط ریاضیدانها و فیزیکدانهای مشور طراحی و در 5 سال توسط 10 هزار کارگر و صد استاد فاخر در سال 532 احداث شد.ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین ۵۵ متر و قطر آن ۳۱ متر می‌باشد که بوسیله ۴۰ پشت‌بند بزرگ و روی چهار ستون اصلی سوار شده‌است. معماری گنبد عظیم آن مثل این است که به نور تکیه دارد و تحسین تاریخ دانان و معماران و محافل علمی را دربردارد.مسجدایاصوفیه یکی از مکهنهایی است که گردشگران خارجی از آن بازدید می کنند.

تنگه بسفر

در کنار نمونه هائی از معماری قدیمی و سنتی در استانبول ، نمونه ای از بزرگترین پل های معلق دنیا به نام پل بسفر نیز به چشم می خورد که در واقع نقطه تلاقی قاره آسیا و اروپا نیز به شمار می آید.سواحل تنگه بسفر ترکیبی است از زمانهای گذشته و حال و به نوعی شکوه و جلال امروزی و زیبائی و سادگی گذشته را به تصویر می کشد. هتل های مدرن و ویلاهای چوبی قرار گرفته در حاشیه ساحل به همراه کاخ های زیبای مرمرین که در مجاورت قلعه های سنگی روستائی و دهکده های کوچک ماهیگیری قرار گرفته جذابیت این منطقه را دو چندان نموده است. گردش با قایق یکی از بهترین راههای تماشای اطراف تنگه بسفر است . با گردش در این منطقه توسط قا یق که بصورت زیگزاگ حرکت می کنند شما این امکان را خواهید داشت تا تقریباً تمامی ساحلهای اطراف تنگه را ازجمله منظره زیبای کاخ دلما باغچه و کمی آنطرف تر عمارات پادشاهی ییلدیز و کاخ چراغان که در سال 1847 توسط سلطان عبدالعزیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است  را از روی قایق تماشا کنید..

کاخ دلمه باغچه استانبول

در واقع لوکس ترین کاخ دوره عثمانی میباشد . که در قرن 19 میلادی ساخته شده است . در این کاخ از سال 1856 تا 1924 ، شش سلطان عثمانی فرمانروایی کرده اند . کاخ دلمه باغچه در کنار تنگه بسفر واقع شده است و در معماری آن تلفیقی از هنر و معماری ترک با اروپایی به کار رفته است . از دیگر دیدنیهای این کاخ نیز بزرگترین لوستر کریستال میباشد که هدیه ملکه ویکنوریا به شاه عثمانی میباشد

مسجدآبی ( سلطان احمد)

این مسجد که یکی از قدیمی ترین مساجد استانبول است شاهکار معماری اسلامی نامیده میشود یکی از هدفهای ساخت آن نیز نشان دادن شکوه معماری ترکی - اسلامی به مسیحیان بوداین شاهکار دارای ارتفاع در قبه مرکزی 43 متر و اندازه قبه مرکزی 24 متر میباشد و دورتادور صحن با 200 هزار چینی ایزنیک به رنگ زرد  و آبی تزیین شده است .این مسجد زیبا و شاهکار واقعا بزرگ و مرتفع است و از این جهت شکوهی مانند ایاصوفیه دارد .

جزایر زیبای استانبول

دریای مرمره دارای نه جزیره‌ی کوچک و دیدنی است که به آن‌ها شبه‌جزایرآدولار می‌گویند. هر روز کشتی‌هایی به این جزیره‌ها رفت و آمد می‌کنند،. بزرگ‌ترین جزیره، بیوک‌آداست که عبور و مرور وسایل نقلیه‌ی موتوری در آن ممنوع است و رفت و آمد با دوچرخه و درشکه انجام می‌شود. فصل گرما، ورزش‌های آبی در جزیره‌ها ممکن است و خوردن یک ناهار در محیط منحصر به‌ فردآن لذت بخش است.

کلیسای چورا

این کلیسا که در ابتدا به منظور کلیسای بیزانسی ساخته شده بود بعدها تبدیل به مسجد شد و حالا یک موزه است. موزائیک ها و کاشی های زیبای این کلیسا، نمونه باقیمانده از هنر بیزانسی در دنیاست. بخش هایی از آن در سال 400 ساخته شده است، ولی ساختمانی که امروزه می بینیم حدود سال 1500 ساخته شد. این کلیسا تقریباً در سه مایلی شمال غربی سلطان احمد قرار دارد. این موزه همه روزه بجز چهارشنبه ها از ساعت 9:30 تا 18:30 باز است. ورودی آن 6 دلار آمریکا است.

برج گالاتا

بهترین نمای شهر استانبول از برج گالاتا از محله بی اوغلو مشخص است. این سازه بر روی تپه ای روبروی شاخ طلایی واقع شده است.

قلعه روملی حصار

این قلعه در تنگه بسفر در ساحل «روملی» در شهر استانبول در بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج واقع شده ‌است و یکی از قلعه‌های مشهور کشور ترکیه است، بنای بسیار بزرگ و زیبا به شکل مستطیل، این قلعهٔ بسیار زیبا توسط سلطان محمد فاتح ساخته شده‌است.

برج دختر(کیزکولسی )

یکی از رمانتیک ترین مکانهای استانبول به شمار می آید. این برج در قسمت ورودی خلیج استانبول قرار دارد. علیرغم اینکه این برج در قرن دوازدهم ساخته شده اما ساختمان کنونی آن متعلق به قرن 18 میلادی می باشد.

کاخ بیلربیی

این کاخ در قسمت آسیائی استانبول و درست بعد از پل معلق بسفر قرار گرفته است. درپشت این کاخ بلندترین تپه استانبول یعنی تپه چاملیجا وجود دارد. دسترسی به این منطقه علاوه بر کشتی با اتومبیل نیز می توان از زیبائی های شهر استانبول به همراه باغهای آن دیدن کرد. در قسمت جلوئی این سواحل دیدن ویلاهای چوبی باقیمانده از دوران عثمانی در محله آرناو ودکوی نیز بسیار لذت بخش است. این خانه ها در کنار بناها و خانه های لوکس منطقه ببک قرار گرفته که تماشای منظره بوجود آمده از این تضاد ظاهری نیز به نوبه خود خالی از لطف نیست..
در فاصله چند کیلومتری این ایستگاه قلعه های نظامی ترومیلی حصاری و آناتولی حصاری که در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند نیز همانند قلعه های نگهبانی جلب نظر می کنند.

مسجد با شکوه سلیمانیه

این مسجد به همراه گنبد و چهار مناره بلند و باریکش در قسمت غربی خلیج استانبول قرار گرفته است. این مسجد که یکی از زیباترین مساجد موجود در شهر استانبول می باشد بنای این مسجد از نقطه نظر محل قرار گیری آن ، که در بالا ترین نقطه یک تپه می باشد ، بسیار مناسب است.. در قسمت داخل مسجد محراب و منبری از سنگ قرمز کنده کاری شده وجود دارد و پنجره ها به شیشه های رنگی مزین است. در باغهای این مجموعه آرامگاه سلیمان و همسرش خرم سلطان قرار دارد. ضمن اینکه مقبره معمارسنیان نیز در نزدیکی همین مسجد قرار گرفته است.

منطقه ارتاکوی و بی‌اوغلو

 در بخش اروپایی، در حاشیه‌ی ساحل است و پر از رستوران‌ها و کافه‌های کنار آب و اسکله و قایق‌های تفریحی با امکان پذیرایی از مسافران .محله ای است که هر یکشنبه هنرمندان گردهم آمده و هنرهای دستی خود را در خیابانها چیده و به خریداران عرضه می کند. تجمع انسانها ئی با شکل و رنگهای مختلف در این مکان ، صحنه های بسیار زنده و زیبائی را به وجود می آورد.

میدان تاکسیم

تاکسیم یک محله مدرن و شلوغ در بخش اروپایی استانبول است. رستوران ها و کافه های باکلاس و هتل هایی همچون جیلان اینترکانتیننتال و گراند هایت استانبول، در این محله واقع اند. ساختمان جمهوریت در بخش غربی این میدان واقع است که به یاد جمهوری ترکیه در سال 1923 ساخته شد.

از دیگر جاذبه های استانبول می توان به کلیسای سیسترن، موزه هنرهای اسلامی ترکیه، ، مسجد رستم پاشا،کاخ چراغان، تپه های چاملیجا (بام استانبول)، موزه فرش ترکیه، مسجد اورتاکوی و غیره اشاره نمود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی