84

رسیدن صنایع پتروشیمی به جایگاه مطلوب با اتکا به استعدادها و نبوغ مبتکران ایرانی

رسیدن صنایع پتروشیمی به جایگاه مطلوب با اتکا به استعدادها و نبوغ مبتکران ایرانی
(سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴) ۰۸:۰۰

شرکت پتروشیمی جم دارای واحدهای تولیدی گوناگون با ویژگی‌های خاص است که از جمله واحدهای این مجتمع می توان به واحد الفین، پلی‌اتیلن سنگین و سبک خطی، بوتادین و یک بوتن اشاره کرد.

پتروشیمی جم یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولید الفین در جهان است. این شرکت نامور صنعت پتروشیمی کشور دارای واحدهای تولیدی گوناگون با ویژگی‌های خاص است که از جمله واحدهای این مجتمع می توان به واحد الفین، پلی‌اتیلن سنگین و سبک خطی، بوتادین و یک بوتن اشاره کرد.  به لحاظ تنوع محصولات، میزان تولید، تعداد کارکنان و رتبه فروش داخلی و خارجی جایگاهی ویژه و ارزشمند در ایران و جهان دارد . ضمن اینکه در زنجیره‌های طرح‌های مگا سایز منطقه ویژه اقتصادی پارس جایگاه ویژه ایی را به خود اختصاص داده است و به‌منظور پاسخگویی به بازار مصرف داخلی و بین‌المللی همواره سرآمد و پیشتاز است.

آنچه پیش رو است حاصل گفتگوی "پیام پتروشیمی" با مهندس میر افضلی، مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم است:      

اقدامات گذشته و جاری صنعت پتروشیمی را در جهت کسب جایگاهی شایسته در بازارهای جهانی توضیح دهید؟

رویکرد صنعت پتروشیمی باید مبتنی بر ارتقا دانش فنی و ایجاد زیرساخت‌ها در صنعت پتروشیمی بر پایه گاز باشد و در انجام این مهم جای هیچ‌گونه درنگ و اتلاف وقتی نیست . چنانچه رقابت‌های جهانی در عرصه اکتساب سهم‌های عمده بازارهای جهانی بسیار گسترده سریع و پیچیده شده است. لذا با توجه به ذخایر عظیم گازی کشور باید در مناسبات و رقابت‌های جهانی سهم بزرگی از بازارها را متوجه خود کنیم که در این راستا اتخاذ استراتژی‌های راهبردی مطلوب، تغییر در برخی نگرش‌ها و مدیریت‌های سنتی گذشته و روی آوردن به مدیریت‌های نوین صنعتی در بهره‌برداری از این منابع خدادادی بتوانیم چشم اندازهای بدیع و فراوانی در رشد و توسعه بخش‌های مختلف صنایع کشور ایجاد نماییم.

جایگاه فعلی صنعت پتروشیمی ایران را در بازارهای جهانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایران دارای ذخایر غنی گازی و نفتی در جهان است و درمجموع حجم ذخایر نفت و گاز ایران رتبه اول جهانی را دارا است، ضمن اینکه گاز به‌ عنوان یک کالای استراتژیک با مزایایی ازجمله ارزانی قیمت و فرآورده و مشتقات متعدد و همچنین عمر نسبتاً طولانی ذخایر که حداقل تا 100 سال آینده نیز برآورد شده است می‌تواند جایگزین طلای سیاه (نفت) باشد. نفت به‌عنوان کالای استراتژیک در معادلات اقتصادی انرژی و فرآوردها گوی سبقت را از گاز ربوده و صدرنشین ذخایر انرژی و منابع معدنی جهان شده است.متأسفانه در دوران تحریم‌های اقتصادی ما با مشکلات و موانع بسیاری روبرو بودیم که این وابستگی مسیر رشد و توسعه این صنعت را در کشور کند کرده بود.

خوشبختانه فناوری و دانش علمی نهفته در صنایع نفتی و پتروشیمی بسیار عمیق است به‌طوری‌که اگر به جایگاه مناسبی در این حوزه دست‌یابیم در سایر بخش‌های صنعت هم به شکوفایی و رشد خواهیم رسید.

چشم انداز خود در بازارهای جهانی را چگونه ارزیابی می کنید؟  آیا توافق ایران با قدرت های جهانی بر سر مسایل هسته ای و برداشته شدن تحریم ها تاثیری بر مثبت شدن این چشم انداز دارد؟

در چشم اندازهای انرژی جهان، گاز و صنعت پتروشیمی جایگاهی  بس سترگ دارد به‌خصوص درزمینه تولید فرآورده‌های " اتان و متان " ، حال جای پرسش است که آیا ما می‌خواهیم صادرکننده بزرگ محصولات پتروشیمی باشیم یا خیر؟! اگر پاسخ مثبت است باید با تمام توان و چشم‌باز و مطالعات دقیق بازارهای هدف، جذب سرمایه‌گذاران خارجی جهت توسعه صنایع پتروشیمی با پایه گاز حرکت کنیم که در این راستا از احداث کارخانه‌های الفین و سایر مشتقات گرفته تا تولید دانش فنی به دست محققان و کارشناسان داخلی که در بسترسازی مناسب تحقیقات و پژوهشی پیشرفت سطح علمی و فنی آن‌ها را بالا ببریم، این موارد باید جزء برنامه اصلی و راهبردی توسعه و اعتلای صنایع پتروشیمی بر پایه گاز باشد، و با توجه به اهمیت استراتژیک و ژئوپلیتیک کشورمان در صنایع نفت و پتروشیمی خصوصاً پتروشیمی به هراندازه که پیشرفت و توسعه بیابیم جایگاه ایران در این کارزار اقتصادی و سیاسی جهانی رفیع‌تر خواهد بود و همچنین قدرت چانه‌زنی‌ها و مذاکرات سیاسی‌ ایران را افزایش می دهد و می‌توانیم نقش مؤثرتری در دیپلماسی جهانی پیدا کنیم و نتایج و دستاوردهای معنوی و ارزشمند توأم با درآمد اقتصادی را نصیب کشور خواهد کرد،

در حال حاضر مهم‌ترین مانع یا چالش بر سر راه کسب‌وکار را چه عواملی می‌دانید؟

در این رابطه  پیش‌شرط‌هایی را که باید درفروش محصولات پتروشیمی مد نظر داشت این است که :

·        در قرارداد با شریک خارجی به‌گونه‌ای باید عمل نماییم که برای سرمایه‌گذار داخلی و خارجی جذابیت در سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

·         بروکراسی شدید و تردیدهای بی‌مورد در جذب سرمایه‌گذاری حذف شود.

·         بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ترغیب شود  که در این راستا  خوشه‌های پایین‌دستی نیاز به مطالعات عمیق بازار دارد. به نحوی که در هر زمان آمادگی سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خصوصی داشته باشیم.

·         تولید اتیلن از اتان و تولید پروپیلن از گاز متان MTO- GTPP  است  که از  اولویت‌های اولیه صنایع پتروشیمی می باشد. (ما از اتان نمی‌توانیم پروپیلن تولید کنیم اما از متان می‌توان پروپیلن و اتیلن تولید کرد)

·         اتخاذ سیاست های مشخص و مناسب در قیمت‌گذاری با شناخت و نیاز بازار، همچنین توجه به بحث  فرهنگ‌سازی مصرف بهینه از گاز به‌عنوان کالای ارزشمند ملی، جدی قلمداد شود، و اجرای این سیاست‌ها باید مبتنی بر واقعیت‌های بازارهای داخلی و جهانی باشد که سرمایه‌گذار حس و  رغبت سرمایه‌گذاری را در این حوزه داشته باشد.

·        و از دیگر موارد، رفع موانع و مشکلات مهم به‌غیراز موضوع تأمین منابع مالی، بحث تأمین تجهیزات و قطعات و همچنین بحث لایسنسور است که در شرایط فعلی انرژی زیادی را می‌طلبد ولی امیدواریم با رفع کامل تحریم‌ها شاهد شکوفایی و رونق صنعت پتروشیمی باشیم.  

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی