دیپلماسی انرژی کلید توسعه صنعت نفت

دیپلماسی انرژی کلید توسعه صنعت نفت
(دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵) ۱۶:۰۷

دولت تدبیر و امید با گذشت حدود 3سال از فعالیت خود توانست یک بار دیگر نام ایران را در عرصه بین المللی سربلند کرده و کشورمان را به عنوان یک قطب در سطح منطقه به جایگاه واقعی خود باز گرداند.

 در این میان صنعت نفت ایران همزمان با ورود به دوران پسا تحریم با تحکیم دیپلماسی انرژی به دنبال توسعه پایدار و بازگشت پویایی به ارکان مختلف این صنعت است و در این مسیر دیپلماسی انرژی نقش مهمی را برای ورود سرمایه گذاران  به بخش های مختلف صنعت نفت  کشورمان ایفا کرده است.

صنایع نفت،گاز ،پالایش و پتروشیمی ایران سال 94 را با امید به بازگشت به روزهای خوش گذشته به پایان رساند و باتوجه به شرایط جدید سیاسی و اقتصادی به وجود آمده در کشور همگان بر این باورند که  امسال با توجه به علاقه مندی بزرگان صنعت نفت جهان برای حضور دوباره در کشورمان می توان  فصلی جدید در راه سرمایه گذاری و توسعه را متصور بود.

 دیپلماسی انرژی ایران این روزها در اوج اقتدار قرار دارد و در آغازین ماه های سال 95 باید گفت که پارسال افزون بر مذاکره با دهها کشور و شرکت بین المللی، با برگزاری موفق اجلاس GECF  و نیز همایش معرفی قراردهای جدید صنعت نفت IPC در کنار برگزاری دوازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران  IPF  راه برای توسعه در بخش های مختلف صنعت نفت در دوران پسا تحریم هموار شده است.

برگزاری موفق همایش های بین المللی برگزار شده، همگام با سیاست های دولت تدبیر و امید و تحرک ایجاد شده در روند دیپلماسی انرژی کشور، نوید بخش آینده ای روشن برای صنایع نفت،گاز،پالایش و پتروشیمی ایران است.
در سال جاری نیز افزون بر مذاکره های
  انجام شده در ابعاد مختلف برگزاری موفق نمایشگاه های نفت،گاز،پالایش و پتروشیمی  و همچنین ایران پلاست نشان داد ایران کانون توجه برای سرمایه گذاری و همکاری برای شرکت های بزرگ جهان است.

کارشناسان انرژی اعتقاد دارند که برگزاری این همایش ها  و نمایش گاه ها همزمان با مذاکرات موفق ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥ زمینه را برای گسترش تعامل بیشتر میان  ایران و کشورهای دارای دانش و فناوری روز جهان تسهیل کرده است و پیش بینی می شود این رویدادهای بزرگ بین المللی دستاوردهای خوبی را در مسیر توسعه صنعت نفت کشورمان به دنبال داشته باشد.

 همچنین آغاز دوباره صادرات نفت خام ایران و رفع موانعی که به دلیل تحریم وجود داشت  چشم انداز مطلوبی را برای افزایش صادرات طلای  سیاه فراهم آورده است  و اکنون بازارهای اروپائی افزون بر مشتریان سنتی نفت خام ایران پذیرای نفت خام صادراتی کشورمان هستند.

از سوی دیگر صنعت پتروشیمی  ایران نیز در سال 95 با توجه به مذاکره های انجام شده با نامداران این صنعت در سال گذشته می تواند آغاز جهشی نو را تجربه کند و امسال بر اساس پیش بینی ها قراردادهای خوبی با سرمایه گذاران منعقد خواهد شد.

امروز همگان بر این باور هستند که برجام دارای نتایج مثبت داخلی و خارجی بوده و سبب افزایش تعاملات بین‌المللی به ویژه در حوزه انرژی و صنعت نفت ایران شده است و باید از این فرصت با بهترین برنامه ریزی ها بالاترین بهره وری را رقم زد.

 از سوی دیگر باید بر این نکته نیز تاکید کرد که فضای پسابرجام در بازار ایران به خصوص در صنعت نفت یک فرصت طلائی تلقی می‌شود، ایران دارای منابع انرژی از جمله نفت خام و گاز طبیعی و همچنین منابع انژری تجدیدپذیر بوده که باید از این ظرفیت ها برای توسعه کشور در این فضا استفاده درست و منطقی شود.
باید این نکته را مورد توجه قرار داد که کسب جایگاه نخست اقتصادی منطقه و تعامل با جامعه بین الملل از نکات کلیدی سند چشم انداز توسعه به شمار می رود و امروز صنعت نفت یکی از ارکان تاثیرگذار برای تحقق این سند به شمار می آید زیرا این صنعت به لحاظ جایگاه اقتصادی و ارتباط با جامعه بین الملل می تواند کمک شایانی برای رسیدن به اهداف داشته باشد.

اصلاح ساز و کارهایی مانند قراردادهای نفتی، برنامه ریزی، جذب سرمایه خارجی، برطرف کردن محدودیت های منابع مالی و افزایش توان مدیریتی و فنی داخلی از جمله راهکارهای جبران عقب افتادگی تولید نفت و گاز  و همچنین محصولات پالایشی و پتروشیمی در ایران است .

به هرحال تعامل با جهان و رویکرد جدید در دیپلماسی انرژی با توجه به دیدگاههای دولتمردان و حمایت های مجلس یک بار دیگر ایران را می تواند به جایگاه واقعی خود در تولید نفت ،گاز فرآورده های پالایشی و نیز محصولات متنوع پتروشیمی برساند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی