94

آشنایی با هلدینگ‌های پتروشیمی دنیا

آشنایی با هلدينگ‌های پتروشیمی دنیا
(دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

بخش پنجم: هلدینگ تصنیع

 1.     معرفی هلدینگ تصنیع

هلدینگ صنعتی سازی ملی (TASNEE)[1] یک شرکت سهامی عربستانی است، که در سال 1984 با سرمایه 6.689.141.660 ریال سعودی تاسیس شد. فعالیت های عمده این شرکت شامل سرمایه گذاری در بخش صنعتی، انتقال فناوری های پیشرفته صنعتی به بخش تولید و پالایش فرآورده های پتروشیمی و مواد شیمیایی، صنایع مهندسی و مکانیکی، مدیریت و مالکیت پروژه های صنعتی و بازاریابی محصولاتش است.

علاوه بر این فعالیت زیرمجموعه های هلدینگ تصنیع شامل تولید اتیلن، پلی اتیلن، پروپیلن، پلی پروپیلن و آکریلیک ها، تولید و بازاریابی دی اکسید تیتانیوم، باتری های خشک و مایع وسایط حمل و نقل، درپوش، محصولات پلاستیکی و ورقه‌های آکریلیک، بازاریابی محصولات پلاستیکی و انواع باتری، ارائه خدمات فنی، انجام آزمایشات فنی تجهیزات، کارخانه های صنعتی، شیمیایی، پتروشیمی و متالوژی، کارخانه های تولید برق و تصفیه آب می شود. در جدول 1 سهم هر یک از این فعالیت ها از کل حجم فعالیت شرکت نشان داده شده است.

جدول 1-  سهم هر یک فعالیت های زیرمجموعه های تصنیع از کل تولید در این هلدینگ

هلدینگ تصنیع

 2.    تولید و فروش زیرمجموعه ها

جدول 2 نیز اطلاعات بسیار مفیدی در مورد مقایسه میزان تولید و فروش در بخش های مختلف هلدینگ تصنیع در سال های 2014 و 2015 را ارائه می کند.

جدول 2- مقایسه میزان تولید و فروش در بخش های مختلف هلدینگ تصنیع در سال های 2014 و 2015

هلدینگ تصنیع

 3.   برنامه ها و چشم انداز آتی، ریسک ها و پروژه های جدید

برنامه ها و چشم انداز آتی

به طور کلی برنامه این هلدینگ ادامه بهبود عملکرد، تقویت سودآوری، و گسترش توانمندی ها است که به نوبه خود باعث حفظ رشد سودآوری این هلدینگ و همچنین افزایش ارزش سهام سهامداران خواهد شد. اگرچه، پیش بینی چشم انداز قیمتی محصولات و فرآورده های شیمیایی و پتروشیمی در بازارهای جهانی کاری بسیار سخت و دشوار است، اما این هلدینگ همواره خود را برای مواجهه با سناریوهای مختلف آماده کرده است.

ریسک ها

این هلدینگ، مانند سایر کمپانی های درگیر در صنعت پتروشیمی تا حد زیادی تحت تاثیر نوسانات قیمتی محصولات پتروشیمی و صنعتی است، در نتیجه برنامه این شرکت این است که برای مقابله با چنین ریسک هایی تا جایی که ممکن است هزینه های تولید خود را کاهش و میزان تولید خود را افزایش دهد، تا به این ترتیب بتواند با افزایش میزان فروش و درآمد خود با ریسک ها مقابله کند.

پروژه های جدید

این هلدینگ همواره سعی می کند در پروژه هایی سرمایه گذاری کند که احتمال رشد درآمدی بالاتری داشته باشند. برخی از پروژه های جدیدی که این هلدینگ روی آنها سرمایه گذاری کرده است عبارتند از:

الف) پروژه بوتانول: این پروژه به طور مشترک با شرکت مواد شیمیایی صدارا[2]، شرکت کایان سعودی[3] و شرکت اسید آکریلیک سعودی[4] انجام می شود و 3/52 درصد سهام آن متعلق به شرکت تصنیع است.

ب) پروژه سنگ تیتانیوم برای تولید تیتانیوم: این پروژه به صورت مشترک با شرکت کریستال[5] انجام می شود و 79 درصد سهام آن متعلق به هلدینگ تصنیع است.

ج) پروژه اسفنج تیتانیوم: این پروژه به صورت مشترک بین شرکت های تصنیع، کریستال و شرکت تیتانیومتوهو[6] انجام می شود و سهم هر یک از آنها به ترتیب 5/32 درصد، 5/32 درصد و 35 درصد است.

د) پروژه تصنیع در هیل[7]: تعدادی پروژه پایین دستی که مالکیت آنها متعلق به شرکت روواد[8] در هیل است در ماه نوامبر سال 2012 آغاز به کار کرده اند. این پروژه ها کاور پلاستیکی بسته بندی، گازهای گلخانه ای و تخت های بزرگ پلاستیکی تولید می کنند.

4. وام های اخذ شده توسط هلدینگ تصنیع

جدول 3 میزان وام های اخذ شده توسط هلدینگ تصنیع، سال اخذ آنها، مقدار اصلی وام و مقدار پرداخت شده و باقیمانده وام ها را نشان می دهد.

جدول 3- وام های اخذ شده توسط هلدینگ تصنیع

هلدینگ تصنیع

 5.    تشریح ابزارهای بدهی

ابزارهای بدهی قابل تبدیل

در طول سال 2015، این هلدینگ هیچ ابزار بدهی قابل تبدیل به سهام را منتشر نکرد، همچنین هیچ حق اختیار مبادله ای نیز صادر نکرد و هیچ حق خرید سهامی را نیز منتشر نکرد.

حقوق تبدیل یا تعهد پرداخت با استفاده از ابزارهای بدهی

در طول سال 2015، این هلدینگ هیچ حقوق قابل تبدیل یا تعهد پرداخت با استفاده از ابزارهای بدهی که قابل تبدیل به سهام شرکت باشد را صادر نکرده است.

 6.    نتایج اقدامات عملیاتی

سود خالص این هلدینگ برای سال مالی منتهی به 31 دسامبر سال 2015 بالغ بر 423/1 میلیون ریال سعودی بوده است که در مقایسه با سود خالص 071/1 میلیون ریال سعودی برای مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. زیان این شرکت بیشتر به دلیل کاهش قیمت متوسط فروش محصولات دی اکسید تیتانیوم بوده است و همچنین به دلیل ادامه کاهش قیمت متوسط فروش فرآورده های پتروشیمی، به ویژه محصولات پیچیده اسید آکریلیک، علاوه بر این، هزینه های عمومی و اداری این هلدینگ به دلیل تجدید ساختار کسب و کارهای هلدینگ، برنامه ها و طرح های تقویت کارایی و عملکرد و نیز پرداخت حقوق، دستمزد و سنوات کارگران مازاد اخراجی افزایش یافته است.

 7.   دارایی ها، بدهی ها و پیامدهای تجاری فعالیت ها در پنج سال گذشته

هلدینگ تصنیع موقعیت مالی بسیار مناسب و شاخص های مالی مثبتی دارد. جدول 4 وضعیت مالی و تجاری این هلدینگ را در پنج سال گذشته نشان می دهد.

جدول 4- وضعیت مالی و تجاری هلدینگ تصنیع در پنج سال گذشته

هلدینگ تصنیع

8.   تحلیل جغرافیایی درآمدها

درآمدهای این هلدینگ به طور کلی نتیجه بازاریابی فرآورده های پتروشیمی، مواد شیمیایی و محصولات صنعتی است. جدول 5 سهم مناطق مختلف دنیا از درآمدهای هلدینگ تصنیع را نشان می دهد.

جدول 5- سهم مناطق مختلف از درآمد کل هلدینگ تصنیع

هلدینگ تصنیع

 9.     مقایسه فروش، هزینه ها و سود خالص بین سال های 2014 و 2015

جدول 6 میزان فروش، هزینه ها و سود خالص را بین سال های 2014 و 2015 مقایسه می کند.

هلدینگ تصنیع  



[1]National Industrialization Company (TASNEE)

[2]Sadara Chemical Company

[3]Saudi Kayan Company

[4]Saudi Acrylic Acid Company

[5]Cristal

[6]Toho Titanium Company

[7]Hail

[8]ROWAD Company

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی