96

هدایت سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی با استفاده از تحلیل اقتصاد خرد/ قسمت سوم- رویکرد اقتصاد خرد در عمل و متغیرهای کلیدی

هدایت سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی با استفاده از تحلیل اقتصاد خرد/ قسمت سوم- رویکرد اقتصاد خرد در عمل و متغیرهای کلیدی
(جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

به طور کلی می توان پنج متغیر عمده را در نظر گرفت که سودآوری تولید اتیلن در ایالات متحده آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهند؛ هر یک از این متغیرها می توانند ارزش های متفاوتی را اختیار کنند.

این متغیرها و ارزش های مختلف آن در جدول 1 آورده شده است. البته می توان این تحلیل را گسترش داد تا متغیرهای مهم دیگری را نیز شامل شود، متغیرهایی مانند مکانیسم های قیمت گذاری گاز طبیعی، مکانیسم های قیمت گذاری نفتا یا پویایی های بازار مشترک گازوئیل. البته لازم به ذکر است که در این صورت تعداد سناریوهایی طراحی شده به چند صد مورد می رسد که در این مقال نمی گنجد اما با همین رویکرد در ارزیابی پروژه قابل انجام است.

جدول1

بنابراین فهرست این متغیرها، در ترکیب با رویکردی که سری های قیمتی بر مبنای خرد تولید می کند، برای افزایش سودآوری مورد استفاده قرار می گیرد، که در اینجا به عنوان یک نقشه راه در جدول 2 آورده شده است.

 

جدول 2- فهرست متغیرها به نقشه حرارتی برای یک کراکر اتان آمریکایی توسعه داده شده است ( سودآوری متوسط چرخه ها[1]، بر اساس شرایط هزینه ای در سال 2020، بر اساس قسمت های سال 2015، دلار به ازای هر مترمکعب پلی اتیلن سنگین[2])

جدول 2

فروض اصلی برای مقایسه:

·         1.000 هزار تن در سال اتیلن حاصل از اتان؛ 250 هزار تن پلی اتیلن سنگین

·         قیمت پلی اتیلن سنگین بر اساس قیمت صادراتی از چین محاسبه می شود

·         قیمت پلی اتیلن سنگین چین بر اساس قیمت تمام شده (شامل 10 درصد حاشیه سود) از کراکرهای جدید نفتی و کارخانه های پلی اتیلن سنگین

·         محصولات جانبی تولید شده در چین بر اساس قیمت تمام شده مسیرهای فرضی برای تعیین قیمت، برای مثال، هیدروژن زدایی از پروپان به منظور تولید پروپیلن، و هیدروژن زدایی از بوتان برای تولید بوتادین.

بررسی دقیق تر پروژه باعث می شود که چشم انداز روشن تری از آینده داشته باشیم که تحلیل های سنتی آنها را ارائه نمی دهند. به عنوان مثال در سناریویی که قیمت هر بشکه نفت 100 دلار است و کاهش بازدهی اتان در یک بررسی فرضی، حاشیه سود پیش بینی شده در کارخانه پلی اتیلن سنگین، در صورتی که سایر متغیرها تغییر کنند، می تواند بیش از 380 دلار آمریکا به ازای هر تن، که معادل بیش از 10 صدم درصد از نرخ بازدهی داخلی، نوسان داشته باشد.

این امر باعث می شود که تاثیر محصولات جانبی و بهره وری سرمایه روی بازدهی اقتصادی پروژه بسیار قابل توجه باشد.

مکانیسم های قیمت گذاری اتان در ایالات متحده آمریکا

1.      بر اساس ارزش سوخت: قیمت اتان در سطحی معادل قیمت گاز طبیعی (70/7 دلار آمریکا به ازای یک میلیون واحد حرارتی بریتانیا بر اساس ارزش دلار در سال 2020)؛

2.       بر اساس کاهش بازدهی: قیمت اتان بر اساس اختلاف قیمت تاریخی با نفتا تعیین می شود، یعنی، خوراک کراکر دارای مزیت نه به اندازه کف قیمتی ارزش سوخت؛

3.      تعیین قیمت اتان بر اساس قیمت های آسیا: قیمت اتان بر اساس سقیمتاتان تولیدی در یک کراکر با خوراک انعطاف پذیر (50/50 اتان/نفتا) که با پلی اتیلن سنگین ترکیب شده است تعیین می شود، این نوع قیمت گذاری برای صادرات به آسیا مناسب به نظر می رسد اما حاشیه سود کمتری را برای کراکرهایی که با پلی اتیلن سنگین کار می کنند، نشان می دهد.

جدول 3جدول 4جدول 5

نتیجه گیری

نمودارها و داده های آورده شده در این مقاله می تواند توسط شرکت های پتروشیمی به روش های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. اول، این تحلیل اطلاعات کافی را در مورد اینکه شرایط مورد نیاز برای دستیابی به حاشیه سود قابل توجه چقدر است را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد و به جای استفاده ار آمار و داده هایی که در این صنعت ارائه می شود و کورکورانه توسط شرکتها مورد استفاده قرار می گیرند، این بحث را به وجود می آورد که آیا چنین شرایطی واقعی هستند یا خیر.

دوم، این تحلیل سرمایه گذاران را قادر می سازد که بفهمند کدام ترکیبات از متغیرها بیشترین تاثیر را بر اقتصادی شدن پروژه ها دارد و بدین ترتیب باعث می شود که سرمایه گذاران بر اساس قدرت ریسک پذیری خود اقدام به سرمایه گذاری در پروژه های پتروشیمی کنند.

نهایتا، این تحلیل یک پایگاه داده ای در مورد پیش بینی حاشیه سود و قیمت ارائه می دهد که ترکیبات مختلفی از متغیرهای نهاده را شامل می شود. سرمایه گذاران می توانند از این پایگاه داده ها برای ساختن یک مدل جریان نقدی استفاده کنند در آن متغیرهای نهاده ( و در نتیجه پیش بینی های قیمت و سود) در طول زمان تغییر می کنند؛ به نحوی که با دقت بیشتری دیدگاه سرمایه گذاران را در مورد اینکه جهان پتروشیمی به کدام سمت خواهد رفت را منعکس می کند.



 

 


[1]تغییر حاشیه سود به میزان 100 دلار آمریکا به ازای هر تن پلی اتیلن سنگین نشان دهنده یک نوسان 3 درصدی در قیمت بازار است.

[2]High-density polyethelene

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی