98

گاز شیل، رقابت پذیری و سرمایه گذاری های جدید در صنعت پتروشیمی آمریکا (بخش اول)

گاز شیل، رقابت پذیری و سرمایه گذاری های جدید در صنعت پتروشیمی آمریکا (بخش اول)
(جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

تولیدکنندگان آمریکایی از گاز طبیعی برای تولید دامنه وسیعی از محصولات استفاده می کنند. رشد تولید داخلی گاز شیل باعث شده است که قیمت گاز طبیعی در آمریکا کاهش یابد و منابع عرضه گاز طبیعی برای استفاده های حرارتی و برق باثبات شوند.

علاوه بر این، این موضوع همچنین منجر به عرضه مکفی اتان، یک مایع حاصل از گاز طبیعی که یکی از خوراک های اصلی نیر به شمار می رود، با سایر مواد اولیه ای شده است که در صنعت پتروشیمی استفاده می شوند.

همان گونه که تئوری اقتصادی بیان می کند و تاریخ نیز نشان می دهد، کاهش هزینه یکی از این عوامل مانند گاز طبیعی به افزایش رقابت پذیری و واکنش مثبت عرضه منجر می شود. به عبارت دیگر، منحنی عرضه به سمت راست منتقل می شود و مقدار بیشتری از محصول با هزینه کمتر تولید می شود. تئوری اقتصادی همچنین نشان می دهد که هر چه هزینه تولید یک محصول کمتر باشد، تقاضا برای صنایع مصرف کننده بیشتر خواهد شد. پویایی های جدید رقابت پذیری آمریکا را تبدیل به مکانی جذاب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی کرده است که این امر نیز به نوبه خود منجر به افزایش اشتغال می شود.

شرکت های پتروشیمی از سراسر دنیا برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی این کشور ابراز تمایل کرده اند تا بدین ترتیب از مزیت این کشور در دسترسی به منابع ارزان گاز شیل بهره مند شوند و در این راستا تاکنون 100 پروژه شروع به کار کرده اند.

این گزارش سعی کرده است که این پروژه ها را با جزییات مورد مطالعه قرار داده و تاثیر آنها را بر سطح اشتغال، محصولات جدید تولیدی، ملاحظات مربوط به مالیات برای دولت های ایالتی، محلی و دولت فدرال مورد بررسی قرار گرفته است. برخی از این سرمایه گذاری های در مناطقی از آمریکا صورت گرفته است که بیشترین صدمه را از رکود اقتصادی سال 2008 دیده بودند و این حجم از سرمایه گذاری در این مناطق باعث می شود که چشم انداز توسعه این کشورها بیش از پیش آشکار و روشن شود.

توسعه بیشتر ذخایر گاز شیل و اتان در این کشور حتی می تواند توسعه بسیار عمیق تری را در بخش های تولیدی آمریکا ایجاد کند، مشروط بر اینکه سیاستگذاران سیاست های مقرراتی و فعالیت هایی که مجوز لازم دارند را توسعه دهد.

یک مزیت جدید رقابتی برای تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در آمریکا

با کشف ذخایر جدید گاز شیل آمریکا اکنون مزیت رقابتی بزرگی در تولید محصولات پتروشیمی دارد که همین امر می تواند به گسترش سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی آمریکا منجر شود. با توسعه منابع جدید گاز شیل، صنعت پتروشیمی آمریکا ظرفیت تولیدی خود را نیز افزایش داده است.

این سرمایه گذاری ها روند یک دهه گذشته را معکوس کرده و فرصت های بسیاری را برای ایجاد مشاغل جدید در زمانی فراهم کرده است که آمریکا مدتهاست که با بحران بیکاری مواجه است. در ادامه این گزارش تاثیر اقتصادی افزایش قابل توجه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی آمریکا به دلیل خوراک ارزان قیمت و منافع حاصل از آن در جهت افزایش رقابت پذیری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

صنعت پتروشیمی آمریکا بزرگترین مصرف کننده صنعتی گاز طبیعی برای مصارف گرمایشی، خوراک و تولید برق است. تاثیر اقتصادی افزایش قابل توجه تولید در صنعت پتروشیمی آمریکا با تقویت رقابت پذیری ناشی از افزایش دسترسی به گاز طبیعی ارزان قیمت محقق شده است.

بر اساس تعداد پروژه های آغاز شده صنعت پتروشیمی آمریکا، انتظار می رود که حداقل 71.7 میلیارد دلار سرمایه گذاری خصوصی در صنعت پتروشیمی آمریکا برای راه اندازی کارخانه های جدید و تجهیزات مربوطه تا سال 2020 صورت گیرد. تا بدین شکل سرمایه مورد نیاز برای تامین مالی افزایش رقابت پذیری توسط انقلاب گاز شیل فراهم شود. علاوه بر این، انتظار می رود که سرمایه گذاری های اعلام نشده بیشتری نیز در ظرفیت تولیدی محصولات پتروشیمی صورت گرفته باشد. پیش بینی می شود که تا سال 2020 در حدود 82.4 میلیارد دلار بر روی صنعت پتروشیمی آمریکا سرمایه گذاری شود.

سرمایه گذاری 71.7 میلیارد دلاری برای افزایش ظرفیت در صنعت پتروشیمی آمریکا می تواند 66.8 میلیارد دلار ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی این کشور ایجاد کند که این رقم در حدود 9 درصد بیشتر از شرایطی است که این میزان سرمایه گذاری انجام نگرفته باشد. این امر نیز به نوبه خود اشتغال بیشتری در بخش های صنعتی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با صنعت پتروشیمی در ارتباط هستند ایجاد می کند.

اگر این رقم را با محصول تولید شده در سایر بخش های تولیدی اقتصاد جمع کنیم، در مجموع رقمی بالغ بر 100 میلیارد دلار ارزش افزوده غیرمستقیم برای اقتصاد آمریکا ایجاد می شود. فراتر از این تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم، در اثر مشاغل ایجاد شده میزان خرجکرد مصرف کنندگان باعث افزایش منافع اقتصادی به میزان 34 میلیارد دلار خواهد شد. اگر نگاهی به اشتغال داشته باشیم، واکنش افزایش عرضه به کشف ذخایر جدید گاز شیل به طور مستقیم 46.000 شغل جدید در صنعت پتروشیمی آمریکا ایجاد خواهد کرد که این امر به دلیل افزایش تولید محصولات پتروشیمی خواهد بود.

این مشاغل، مشاغل پردرآمدی هستند، مشاغل تولیدی که سیاستگذاران همواره به دنبال ایجاد آنها بوده اند. علاوه بر مشاغلی که در صنعت پتروشیمی آمریکا ایجاد خواهد شد، در صنایع عرضه کننده نیز حدود 264.000 شغل ایجاد خواهد شد و به دلیل افزایش خرج کرد خانوارها نیز در بقیه بخش های اقتصادی حدود 226.000 شغل دیگر ایجاد خواهد شد، که در مجموع تعداد مشاغل جدید ایجاد شده به 537.000 شغل خواهد رسید. افزایش اشتغال و میزان محصولات تولیدی نیز به نوبه خود منجر به افزایش مالیات دولت خواهد شد، به طوری که تخمین زده می شود که درآمد مالیاتی دولت تا سال 2020 به رقمی بالغ بر 14 میلیارد دلار برسد.

سرمایه گذاری برای ساخت مجتمع های پتروشیمی جدید در واقع از سال 2010 آغاز شده است. در طول فاز اول سرمایه گذاری تا سال 2020، در حدود 71.7 میلیارد دلار سرمایه جدید وارد صنعت پتروشیمی آمریکا می شود که در یک دوره بیش از ده سال 485.000 شغل جدید ایجاد خواهد کرد[1] که بخش عمده ای از آن در صنایع ساخت و ساز و کالاهای سرمایه ای اتفاق خواهد افتاد.

موج سرمایه گذاری 10 ساله همچنین منجر به ایجاد ارزش افزوده 122 میلیارد دلاری از طریق اثرات مستقیم و غیرمستقیم خواهد شد. بنابراین، کل اثر اقتصادی چنین سرمایه گذاری 193 میلیارد دلار خواهد بود. این میزان ارزش افزوده باعث ایجاد 700.000 شغل مستقیم و غیرمستقیم خواه شد که در کل در دوره ده ساله مذکور 1.2 میلیون شغل جدید ایجاد خواهد شد.

البته به نظر می رسد که میزان مشاغل ایجاد شده در صنعت پتروشیمی، کمتر از حد واقعی تخمین زده شده است. تمرکز این تحلیل بر پایه واکنش طرف عرضه به قیمت های کمتر گاز طبیعی بوده است. در طرف تقاضا، ادامه توسعه در بخش نفت و گاز باعث خواهد شد که تقاضا برای مواد شیمیایی که از نفت تولید می شوند افزایش یابد.

علاوه بر این، واکنش های طرف عرضه در صنایعی مانند محصولات پلاستیکی و تایر و محصولات لاستیکی، به ترتیب به صورت مستقیم بر تقاضای رزین های پلاستیکی، افزونه های پلاستیکی و خدمات مرکب و نیز بر تقاضای لاستیک مصنوعی و مواد شیمیایی پردازش شده حاصل از لاستیک تاثیر خواهد گذاشت.

بنابراین، بر اساس نوآوری های جدید به دلیل وفور منابع داخلی گاز طبیعی، تقویت چشمگیر بخش تولیدی آمریکا امری ممکن خواهد بود. یک نظام منطقی ایجاد مقررات این توسعه را تسهیل خواهد کرد، در حالی که سیاستگذاری نادرست می تواند مسیر این بهبود و توسعه اشتغال را منحرف کند.



[1]از آنجایی که سرمایه گذاری در یک دوره زمانی چندساله صورت می گیرد، کل مشاغل ایجاد شده باید مشاغلی که در طول یک سال ایجاد شده است ترجمه شود. این امر به این دلیل اهمیت دارد که یک شغل دوبار در محاسبات وارد نشود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی