ظرفیت بالای شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای انتقال فناوری های جدید

ظرفیت بالای شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای انتقال فناوری های جدید
(شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۷:۰۹

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت:‌ شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ظرفیت بالایی برای انتقال فناوری‌ های جدید به صنعت پتروشیمی کشورمان دارد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، حبیب الله بیطرف، معاون وزیرنفت در نشستی خبری با خبرنگاران در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت گفت: خوشبختانه صنعت پتروشیمی از زمانی که زیر نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی فعالیت می‌کرد نهادی به نام شرکت پژوهش و فناوری تاسیس کرد که ظرفیت بالایی برای انتقال فناوری‌های جدید به مجتمع‌های پتروشیمی دارد و این شرکت اکنون به شکل مستقل کار می‌کند و در سال‌های گذشته تلاش کرده تا فناوری‌های مورد نیاز این صنعت را فراهم کند.
معاون وزیر نفت ادامه داد: در 12 قراردادی که با دانشگاه‌ها در زمینه پایین دست بسته شد 4 مورد مربوط به پتروشیمی‌ها بود و این دانشگاه‌ها بر روی لیسانس‌ها و فناوری‌هایی که از پیچیدگی خاصی برخوردارند متمرکز شده‌اند.
وی نمونه این فعالیت‌ها را قرارداد مربوط به متانول دانست که با دانشگاه شیراز منعقد شده و ادامه داد: امروز همزمان با افتتاح بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی انستیتو ارزش افزوده متانول شیراز به بهره‌برداری رسید.
بیطرف افزود: هدف اصلی این انستیتو آن است که گاز طبیعی از طریق سنتز به متانول تبدیل شود و در کنار آن مساله محیط زیست و قیمت تمام شده نیز مورد توجه باشد.
معاون وزیر نفت گفت:‌ در راستای ساخت 10 گروه کالایی پر مصرف صنعت نفت، تا کنون مناقصات 6 گروه برگزار شده که در نهایت به 59 قرارداد منجر شده است، این 59 قرارداد به همراه قراردادهایی که در روزهای آینده به امضا خواهد رسید ارزشی معادل 1/3 میلیارد یورو دارد.
  معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با بیان این مطلب ادامه داد: این قراردادها به شرط انتقال فناوری بسته شده و هدف اصلی آن توانمندسازی سازندگان ایرانی است.
وی افزود: امروز فناوری رکن مهمی از قدرت‌های جهانی به شمار می‌رود و ایران نیز با توجه به این موضوع در تلاش است تا در این زمینه توانمند شود.
به گفته وی شناسایی فناوری‌های جدید و انتقال آن به کشور جزء برنامه‌های اصلی معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت است.
بیطرف به حمایت از ساخت داخل اشاره کرد و گفت: توسعه فناوری‌های روز از جهت‌گیری‌های اصلی خواهد بود.
معاون وزیر نفت ادامه داد: در دو سال گذشته با هدف توانمندسازی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور 9 قرارداد میدان ‌محور به امضا رسید و در هر یک از این دانشگاه‌ها انستیتوی بالادستی نفت تشکیل شد که از متخصصان استفاده خواهد کرد.
وی ادامه داد: در ابتدای کار یک میدان به هر دانشگاه واگذار شد تا توسعه آن و پیشرفت کار مورد بررسی قرار گیرد و ارزش قرارداد با این 9 دانشگاه در مجموع 24 میلیارد تومان ریالی و 5 میلیون دلار ارزی است در فاز دوم قراردادها با این 9 دانشگاه‌ ارزش آن بیشتر شده و قرارداد نیز 10 ساله خواهد بود.
بیطرف همچنین به 12 قرارداد با بخش پایین‌دستی برای انتقال فناوری‌های این بخش اشاره کرد و گفت:‌ این قراردادها در سال 94 به شکل تفاهم‌نامه بود و در سال 95 تبدیل به قرارداد شده است.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی