99

همگرایی و یکپارچگی شرکت های پتروشیمی رمز حضور پایدار در بازارهای جهانی

همگرایی و یکپارچگی شرکت های پتروشیمی رمز حضور پایدار در بازارهای جهانی
(دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

شرکت های پتروشیمی و هلدینگ ها با همگرائی ، همکاری و تعامل می توانند مسیر افزایش صادرات انواع محصولات پتروشیمی و صادراتی پایدار را هموار کنند.

بیست و هشتمین اجلاس مدیران عامل مجتمع های تولیدی پتروشیمی ها با حضورمرضیه شاهدایی معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیران عامل هلدینگ های پتروشیمی، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و سایرمدیران ارشد این صنعت در چهارم و پنجم خرداد ماه سال جاری در شهر اصفهان برگزارشد .

تحلیل و بررسی آخرین مسائل روزصنعت پتروشیمی کشور ازجمله وضعیت تامین خوراک، تعاملات مالی و عرضه محصولات، عرضه محصولات و کارگروه منابع انسانی، بهداشت ایمنی و محیط زیست در دستور کار این اجلاس دو روزه قرار داشت و همچنین جلسه های هم اندیشی و تفاهم در زمینه حل و فصل مشکلات برخی ازشرکت های تولیدی ازدیگر برنامه های اجلاس بیست و هشتم مدیران بود که در قالب جلسه های مختلف به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

گفتنی است که میدران ارشد صنعت پتروشیمی کشورمان با هدف آشنایی با دستاوردهای گروه های تولیدی انتخاب و ظریف مصور بازدید هایی از بخش های مختلف این هلدینگ های فعال در صنایع پایین دستی پتروشیمی انجام دادند.

مرضیه شاهدایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه بیست و هشتمین اجلاس مدیران عامل شرکت های تولیدی پتروشیمی، درگفتگو با خبرنگار پیام پتروشیمی برضرورت اجرای یکپارچگی بازرگانی، توجه به ساخت داخل، استفاده از فرصت پسابرجام، تکمیل زنجیره ارزش و پرداخت مطالبات پتروشیمی تاکید کرد که متن این گفتگو درپی می آید:

 

در اجلاس اصفهان بحث یکپارچگی شرکت های پتروشیمی در زمینه صادرات بازهم مورد تاکید قرار گرفت، آخرین تلاش های صورت گرفته در این زمینه را تشریح بفرمایید؟

مذاکره با شرکت ها و هلدینگ ها برای ایجاد تعامل و همکاری بیشتر همچنان ادامه دارد و در صورتی که آنها برای فروش محصولات خود به ویژه  در مقاصد صادراتی با انسجام فعالیت کنند رونق در صادرات محقق خواهد شد که پیامد آن افزایش سهم صنعت پتروشیمی در صادرات غیر نفتی خواهد بود.

 یکپارچگی بازرگانی را دراجلاس اصفهان با توجه به شرایط جدید بین المللی و وضعیت بازارهای جهانی مورد تاکید قرار دادیم و این مساله را از اجلاس مشهد اعلام و پیگیری شده بود و بازهم بطور جدی با همکاران در این اجلاس نیزموراد مهم و تاثیر گذار در بازار را مورد بررسی قراردادیم وباید تاکید کرد که که تحقق آن در شرایط موجود نیز ضروری است.

تهدید  صنعت پتروشیمی کشورعربستان بسیار جدی است و باید تمامی صنعت پتروشیمی با عزم راسخ خود این تهدید را به فرصت برای صنعت پتروشیمی تبدیل کنند.

عربستان با وجود نداشتن منابع گازی حداکثر استفاده از منابع نفتی را دارد و اکنون همه متوجه شده اند که با افزایش مصرف جهانی محصولات این صنعت، پتروشیمی صنعتی بسیار سودآور است .

اکنون عربستان با استفاده از تمام ابزارهای تحت در اختیار خود، تهدید جدی در منطقه برای بازار پتروشیمی ایران است، و تنها راه مقابله با این تهدید، یکپارچگی تمام واحدهای پتروشیمی در امر سیاست گذاری عرضه و تعیین قیمت ها است.

با همکاری و تعامل شرکت‌های پتروشیمی می‌توان با همگرایی و جمع ‌بندی همه شرکت‌های تولیدی در یک برند جایگاه صنعت پتروشیمی را برای توسعه صادرات و حضور قوی در بازارهای جهانی ارتقا دهیم .

 

 برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای حمایت از ساخت داخل چست؟

حمایت از ساخت داخل اولویت این صنعت است و مدیران باید در خرید تجهیزات دقت کنند و قطعه‌ها و تجهیزاتی را که می‌توان از داخل تهیه کرد از طریق سازندگان ایرانی تامین کنند.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضرورت حمایت و توجه به ساخت داخل را  همواره مورد تاکید قرار می دهد و استفاده از ساخت داخل و تکنولوژی های بومی را در صنعت پتروشیمی در اولویت قرارمی دهیم.

امروز با توجه به دستاوردهای کسب شده در ابخش های مختلف صنعتی کشورمان باید گفت که ساخت داخل مایه غرور و افتخار ماست و  هموراه مدیران و نمایندگان  شرکت های خارجی در بازدید از طرح ها و مجتمع های پتروشیمی  کشورمان از کیفیت و تکنولوژی تجهیزات داخلی ما متعجب می شوند.

 

بازدید از گروه شرکت های انتخاب و همچنین ظریف مصوررا به عنوان شرکت های فعال در صنایع پایین دستی چگونه ارزیابی می کنید؟

دربازدید ازکارخانجات لوازم خانگی انتخاب و نیز گروه ظریف مصور به وضوح شاهد بودیم که این شرکت ا با هدف تامین زنجیره ارزش فعالیت هایی بسیار تاثیر گذاری را رقم زده اند و بسیاری از نیازهای خود را از منابع داخلی تامین می کنند.

یکی از رسالت‌های صنعت پتروشیمی حمایت از ساخت است و باید به این نکته اشاره کرد که این برندهای تولیدی برندهایی شناخته شده هستند و مجموعه های تولیدی این گروه ها با اشتغال زایی مطلوب و گسترده در حال تولید هستند و می توان آنها را یکی از بهترین گروه‌های کارآفرین در کشور خواند.

 گفتنی است که محصولات تولیدی در این شرکت ها قابلیت رقابت با نمونه های مشابه خارجی را دارند و استفاده ازنو آوری و نیز استفاده بهینه از فناوری های روز جهان سبب شده است تا کیفیت کالاهای تولیدی از سوی این شرکت ها افزایش یابد.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که تداوم خرید کالای ایرانی به عنوان یک راهبرد ملی همواره مورد تاکید است و به مردم توصیه می شود که کالاهای ایرانی را خریداری کنند.

در این میان باید بر این نکته تاکید کرد که توجه و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی  پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش مهم است وبازدید از کارخانجات گروه انتخاب و ظریف مصور نشان داد که این دو گروه فعال که به شکل هلدینگ فعالیت می کنند در ابتدای امر تنها تولید کننده صنایع پایین دستی بودند ولی با احساس نیاز واحدهای تولیدی خود، با تکمیل زنجیره تولید امروزه به یکی از واحدهای تولید کننده محصولات پتروشیمی تبدیل شده اند که جای مباهات برای صنعت دارد.

 

میزان تولید و صادرات درسال گذشته به چه میزان بوده است؟

صنعت پتروشیمی کشورمان با تلاش های صورت گرفته از سوی تمانی مجتمع های تولیدی در پایان سال گذشته ۵۱ میلیون تن تولید داشت که از این میزان ۳۶ میلیون تن آن فروش رفته است. فروش داخلی به ارزش ۱۹ میلیارد دلار و صادرات هم حدود ۲۰ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

برنامه تولید ما این است که تا پایان سال ۹۶ به رقم ۷۲ میلیون تن برسیم و در پایان برنامه ششم هدف گذاری  شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسیدن به تولید ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تن تولید است که تحقق این مهم همیاری تمام فعالان در این صنعت را می طلبد. 

 

طرح هایی که بزودی افتتاح خواهند شد کدام موارد هستند؟

طرح های پتروشیمی متانول کاوه و فاز سوم پردیس بر اساس برنامه ریزی های انجام شده به زودی نهایی می شود وطی هفته های آتی به بهره برداری خواهند رسید.

همچنین تا پایان امسال طرح های پتروشیمی مرجان، فاز نخست پتروشیمی بوشهر، پترو کیمیای ابن سینا، فاز یک نیروگاه دماوند و فاز ۲ خط لوله اتیلن غرب نهایی خواهند شد و در مجموع تا پایان سال جاری9 میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی افزوده می شود.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزون بربرنامه ها و وظایف اصلی خود، کمک به راه اندازی طرح هایی که در راستای اقتصاد مقاومتی قرار دارند را در دستور کار خود دارد و امیدواریم روند توسعه صنعت پتروشیمی در دولت دوازدهم نیز تداوم یابد.

در این میان باید به این نکته تاکید کرد که با برنامه ریزی کامل و منسجم می توانیم برنامه های پیش بینی شده برای توسعه صنعت پتروشیمی را با همکاری بخش خصوصی محقق کنیم.

 

توجه به نیروی های انسانی کار آمد در صنعت پتروشیمی این روزها مورد تاکید قرار دارد، دیگاه شما در این زمینه چیست؟

شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر ضرورت توجه به منابع انسانی در صنعت پتروشیمی تاکید دارد و باید گفت که منابع انسانی سرمایه اصلی سازمان ها و شرکت ها هستند و باید آنها را ارج نهیم و حفظ کنیم و همواره از تجربه آنها استفاده کنیم.

ما خواستار تربیت نیروی انسانی با برگزاری دورهای آموزشی تربیت مدیران آینده صنعت پتروشیمی شد هستیم و پیشنهاد می شود که این مهم می تواند به صورت منسجم از طریق توافق با مراکز آکادمیک و دانشگاهی معتبر از سوی همه شرکتهای پتروشیمی انجام شود .

 افزون بر لزوم تربیت نیروی انسانی متخصص و کار آمد در صنعت پتروشیمی باید به این نکته اشاره کرد که بهبود وضعیت رفاهی، درمانی و اجتماعی بازنشستگان از اولویت های مهم امسال وزارت نفت است.

 

نقش روابط عمومی ها را در توسعه صنعت چگونه ارزیابی می کنید؟

یک روابط عمومی خوب می تواند در ارتقای سازمان بسیار تاثیرگذار باشد که اگر خدای ناکرده به درستی پاسخگوی رسانه های عمومی نباشد می تواند به تنزل شرکت منجر شود.

متاسفانه  برخی از شرکت های پتروشیمی به جایگاه و نقش جدی روابط عمومی ها توجه ندارند و به آن به عنوان یک واحد اولویت دار سازمان نگاه نمی کنند.

ما خواستار توجه جدی مدیران عامل تمامی شرکت های پتروشیمی به نقش روابط عمومی در صنعت هستیم و از مغفول ماندن این مساله در این واحدها انتقاد داریم.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی