105

رخدادهای اخیر صنعت پتروشیمی اروپا و چشم انداز صنعت در سال 2018

رخدادهای اخیر صنعت پتروشیمی اروپا و چشم انداز صنعت در سال 2018
(چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

گزارش منتشر شده توسط سفیک(Cefic) در تاریخ 15 نوامبر 2017

خلاصه تغییرات مهم صنعت پتروشیمی تا نوامبر 2017

مقاله

جو اقتصادی جهان در سطح رضایتبخشی باقی خواهد ماند

بر اساس مطالعه اقتصاد جهانی ifo[1](WES, III-2017)، جو اقتصادی جهان در سه ماهه سوم سال 2017 رضایتبخش بوده و انتظار می رود که همین جو تا پایان سه ماهه چهارم سال جاری میلادی و نیز اوایل سال میلادی بعدی پایدار بماند. متخصصان و کارشناسان بر اساس نتایج این مطالعه اعلام کرده اند وضعیت اقتصادی جهان در سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه دوم بسیار بهتر بوده است اما ممکن است در ماه های آتی به این خوبی نباشد. به طور کلی انتظار می رود که در ماه های آتی اقتصاد جهان با نرخ بسیار کمتری به روند بهبود خود ادامه دهد.

اقتصاد منطقه یورو به بالاترین سطح خود از پاییز سال 2000 تاکنون خواهد رسید

بر اساس مطالعه اقتصاد جهانی ifo[2](WES, Nov-2017)، شاخص جو اقتصادی ifo برای منطقه یورو در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به بالاتری سطح خود رسیده است. در سه ماهه چهارم سال 2017 میلادی این شاخص از 2/35 به 0/37 رسیده است که این رقم از سال 2000 تاکنون بالاترین رقم بوده است. موقعیت اقتصادی کنونی منطقه یورو در این مطالعه به طور قابل توجهی بهتر بوده است، اما انتظارات اقتصادی تا حدودی برآورده نشده است. متخصصان و کارشناسان اقتصادی در کشورهای اصلی منطقه یورو نیز وضعیت کسب و کار در کشور خود را اندکی بهتر توصیف کرده اند. روند بهبود منطقه یورو در ماه های پیش رو ادامه خواهد یافت اما انتظار می رود که تا حدی از شتاب آن کاسته شود.

فضای کسب و کار در صنعت پتروشیمی در حال بهبود است

بر اساس داده های مطالعه کسب و کارهای کمیسیون اروپا[3] وضعیت صنعت پتروشیمی در سه ماهه سوم سال 2017 میلادی در مقایسه با سه ماهه قبل از آن بسیار مطلوب تر بوده است. اما چشم انداز ماه های پیش رو و به طور کلی سطح سفارشات صنعت پتروشیمی تا این حد مثبت نبوده است. در کل، فضای کسب و کار در صنعت پتروشیمی رضایتبخش بوده است و انتظار می رود که تا پایان سال جاری میلادی نیز به همین منوال ادامه یابد. نکته آخر اما بسیار مهم هم این که سطح اطمینان در سطح پتروشیمی هنوز هم بالاتر از متوسط سطح بلندمدت است.

میزان محصول صنعت پتروشیمی در هشت ماهه اول سال 2017 میلادی (نسبت به مدت مشابه سال قبل) 7/3 درصد افزایش داشته است

میزان تولید محصولات پتروشیمی در اتحادیه اروپا از ماه ژانویه تا ماه آگوست سال 2017 نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 7/3 درصد افزایش داشته است. میزان تولید محصولات در اکثر زیربخش های صنعت پتروشیمی افزایش یافته است. میزان محصول تولیدی در زیربخش های حفظ محصول، مواد غیرارگانیک اساسی، رنگ ها و رنگدانه ها، انواع پلیمر و مواد پتروشیمیایی مصرفی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در بخش محوصلات تخصصی رشد محصول کمتری ثبت شده است. میزان محصولات تولید شده در این صنعت در مقایسه با سه ماهه اول سال 2008 در حدود 2 درصد کمتر بوده است.

در هشت ماهه اول سال 2017 قیمت محصولات پتروشیمی 3/5 درصد افزایش یافت

شاخص قیمتی تولیدکننده در صنعت پتروشیمی بالاتر از سال قبل بوده است. در بخش پتروشیمی اتحادیه اروپا قیمت تولیدکننده از ماه ژانویه تا ماه آگوست سال 2017 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به میزان 3/5 درصد افزایش داشته است. در اکثر زیربخش های پتروشیمی رشد قیمتی ملاحظه شده است. محصولات پتروشیمی با افزایش قیمت قابل ملاحظه ای مواجه بوده اند در حالی که محصولات ضد آفت و کود شیمیایی و انواع رنگ شاهد افزایش قیمت 1 درصدی بوده اند. قیمت محصولات پتروشیمیایی مصرفی هم فقط 6/0 درصد افزایش داشت. همچنین داده ها حاکی از این هستند که قیمت محصولات شیمیایی در ماه های ژوئیه تا آگوست 2017 در مقایسه با ماه های مه تا ژوئن همان سال به میزان 1/1 درصد کاهش داشته اند.

نرخ بهره برداری از ظرفیت در بالاترین سطح، 3 درصد بالاتر از متوسط بلندمدت

نرخ بهره برداری از ظرفیت در سه ماهه سوم سال 2017 به سطح 8/83 درصد رسید- که این رقم 3 درصد بالاتر از نرخ متوسط بلندمدت است، و نیز برای ششمین بار متوالی بالاتر از نرخ متوسط قرار گرفته است. نرخ بهره برداری از ظرفیت در اتحادیه اروپا در سال های بین 2008 تا 2017 همواره به حداکثر سطح خود نزدیک بوده است. این موقعیت در کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا متفاوت بوده است. بریتانیا، اسپانیا و اتریش زیر سطح حداکثر خود عمل کرده اند. اما موقعیت در ایتالیا، آلمان، فرانسه و هلند بهتر است زیرا در این کشورها فقط 2 تا 3 درصد به بهره برداری با نرخ حداکثر باقی مانده است. بلژیک در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سه ماهه سوم سال 2017 میلادی بالاترین نرخ بهره برداری از ظرفیت را داشته است. هلند نیز در حال حاضر به نرخ حداکثر بهره برداری رسیده است.

اشتغال در صنعت پتروشیمی به نحو چشمگیری بهبود یافته است

در سه ماهه دوم سال 2017 میلادی میزان اشتغال در صنعت پتروشیمی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به اندازه 9/1 درصد افزایش یافت. تعداد مشاغل در صنعت پتروشیمی در سه ماهه دوم سال 2017 میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز به میزان 3/1 درصد افزایش یافت. در کل این دوره میزان اشتغال از ماه ژانویه تا ماه ژوئن به میزان 1/1 درصد افزایش یافت.

فروش داخلی از ماه ژانویه تا ژوئن سال 2017 به نحو مطلوبی افزایش یافت

فروش ایجاد شده توسط شرکت های پتروشیمی اروپا تا ماه ژوئن سال 2017 میلادی در بازار واحد اتحادیه اروپا به ارزش 6/214 میلیارد یورو رسید. این نشان دهنده حدود 16 میلیارد یورو افزایش درآمد برای اروپایی هاست.

میزان صادرات محصولات پتروشیمی تا ماه ژوئیه 2017 به میزان 2/7 میلیارد دلار افزایش یافت

میزان صادرات محصولات پتروشیمی در اتحادیه اروپا در هفت ماهه اول سال 2017 میلادی به ارزش 3/92 میلیارد یورو رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 2/7 میلیارد دلار (5/8+ درصد) افزایش داشته است. صادرات مواد شیمیایی اتحادیه اروپا به کشورهای غیر اروپایی حدود 30 درصد کل فروش اروپایی ها را در هفت ماهه اول سال 2017 میلادی تشکیل داده است.

فروش کل محصولات پتروشیمی به میزان 2/8 درصد افزایش یافت

میزان فروش ایجاد شده توسط شرکت های پتروشیمی اتحادیه اروپا (از فروش در بازارهای اتحادیه اروپا و غیر از اتحادیه اروپا) در هفت ماهه اول سال 2017 میلادی به رقم 9/306 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 2016 در حدود 7/283 میلیارد دلار افزایش داشته است. میزان کل فروش نسبت به سال قبل به میزان 2/8 درصد بیشتر بوده است.

میزان واردات محصولات پتروشیمی در هفت ماهه اول سال 2017 به میزان 9/7 میلیارد دلار افزایش یافت

میزان واردات محصولات پتروشیمی از ماه ژانویه تا ماه ژوئیه سال 2017 ارزشی بالغ بر 3/63 میلیارد یورو داشته است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به میزان 2/4 میلیارد دلار (2/7 درصد) افزایش یافته است. تقریبا یک سوم واردات اتحادیه اروپا مربوط به محصولات پتروشیمی است و مواد شیمیایی تخصصی در جایگاه دوم قرار می گیرند که روی هم 24 درصد از کل واردات را به خود اختصاص می دهند.

مصرف محصولات پتروشیمی در هفت ماهه اول سال 2017 به میزان 9/7 درصد افزایش یافت

مصرف محصولات پتروشیمی (فروش داخلی + واردات) در بازار محلی اتحادیه اروپا بین ماه های ژانویه تا ژوئیه سال 2017 میلادی افزایش یافت. میزان مصرف به طور قابل توجهی در این مدت زیاد شده است و به رقم 9/277 میلیارد یورو رسیده است که در مقایسه با ماه های مشابه سال گذشته حدود 5/257 میلیارد دلار افزایش نشان می دهد.

مازاد تجاری به میزان 3 میلیارد یورو افزایش یافت

خالص مازاد تجاری در طول هفت ماهه اول سال 2017 میلادی 29 میلیارد دلار بوده است (که 3 میلیارد یورو افزایش نشان می دهد). بیشترین مقدار مازاد تجاری اتحادیه اروپا مربوط به مبادله با بقیه دنیا بوده است. اما مبادله محصولات پتروشیمی اتحادیه اروپا با کشورهای کره جنوبی، هند و ژاپن دچار کسری شده است.

 



[1]ifo World Economic Survey (WES, III-2017)

[2]ifo World Economic Survey (WES, Nov-2017)

[3]EU Commission Business Survey

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی