105

سرمایه گذاری های خارجی و اهمیت به محیط زیست نبض توسعه صنعت پتروشیمی

سرمایه گذاری های خارجی و اهمیت به محیط زیست نبض توسعه صنعت پتروشیمی
(چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

شرکت های بسیاری ازقاره های اروپا و آسیا با جدیت درحال مذاکره و رایزنی برای سرمایه گذاری و انتقال فناوری به شرکت های پتروشیمی ایران هستند.

به گزارش خبرنگار پیام پتروشیمی ، پس از اجرایی شدن برجام در دولت یازدهم، به منظورتکمیل طرح های نیمه تمام و اجرای طرح های جدید و دستیابی به افزایش تولید، شرکت ملی صنایع پتروشیمی در قالب سیاست های دولت و درچارچوب نظام اقتصادی کشوردرحوزه اقتصاد مقاومتی به برقراری و تقویت تعاملات داخلی و بین المللی برای جذب سرمایه گذاران خارجی برای تأمین منابع مالی و دانش‌های فنی به‌روز مورد نیاز توسعه این صنعت متمرکز شده است.

اکنون نیز که چند ماهی از فعالیت دولت دوازدهم می گذرد شاهد هستیم که شرکت های خارجی همچنان با جدیت درحال مذاکره برای حضور درکشورمان و مشارکت در روند توسعه صنعت پتروشیمی هستند.

آگاهی کامل شرکت های خارجی ازامنیت و مزایای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران سبب شده است تا در پسابرجام، کشور با مراجعه علاقه مندان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی این صنعت روبرو شود؛ خوراک فراوان، دسترسی به آب های آزاد، نیروی انسانی جوان و متخصص، بازار بزرگ و رو به رشد داخلی و منطقه ائی محصولات پتروشیمی، وجود زیرساخت های لازم و ... همه و همه از فرصت های مناسب سودآوری و ارزش افزایی صنعت پتروشیمی کشور است.


حسین علیمراد مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی درگفتگو با خبرنگارپیام پتروشیمی با بیان این که پس از برجام چندین میلیارد دلار تفاهم نامه با محور سرمایه گذاری مستقیم خارجی درصنعت پتروشیمی ‌با کشورهای اروپایی و آسیای شرقی امضا شده است  گفت: امیدواریم بزودی بخشی از آن که از سوی شرکت های معتبر اروپایی انجام می شود منجر به عقد قرارداد نهایی شده و جذب صنعت پتروشیمی در کشورمان گردند.
علیمراد تصریح کرد: در چند هفته گذشته روند مذاکره با این شرکت ها وارد مرحله ای جدید شده است و می تواند گفت که ورود سرمایه گذاری های جدید به طرح های توسعه ای در صنعت پتروشیمی ایران درحال تحقق است.

متن کامل این گفتگو در پی می آید:

آخرین وضعیت حضور شرکت های خارجی که در آستانه عقد قرارداد قرار دارند چگونه است؟

شرکت های مختلف و صاحب نام فعال درصنعت پتروشیمی علاقه مند به حضور درطرح های توسعه ای کشورمان هستند وشرکت های اروپایی، ژاپنی و کره ای تفاهم نامه های متعددی را برای مشارکت درتوسعه صنعت پتروشیمی کشورمان طی ماه های اخیر به امضا رسانده اند و امیدوام بزودی و بتدریج این تفاهم نامه ها منجر به عقد قرارداد شده و اجرایی گردند.

فضای ایجاد شده پس از برجام سبب شده است تاا صاحبان فناوری، دانش فنی و نیز سرمایه گذاران برای همکاری با صنعت پتروشیمی کشورمان پیشگام شوند و اکنون شاهد هستیم که خود شرکت های خارجی داوطلب حضور در ایران هستند.

یکی از اهداف و سیاست های مدیریت سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی و بین المللی در امرتوسعه صنعت پتروشیمی است و بدون تردید با اجرایی شدن قراردادهای جدید،  جذب سرمایه گذاری های جدید و استفاده از فناوری های نوین مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را هموارخواهد کرد و مانیز از ابزارهای نوین تامین مالی با کمک سرمایه گذاران خارجی بهره مند خواهیم شد.

آیا تحولات سیاسی منجر به تغییر روند مذاکره از سوی شرکت های خارجی شده است؟

 همانطور که اشاره شد شرکت های بسیاری از اروپا و آسیا در حال مذاکره برای سرمایه گذاری و انتقال فناوری به شرکت های پتروشیمی ایران هستند و در این مسیر تحولات سیاسی هم تاثیر گذاری های خود را دارد اما باید به این نکته توجه کرد که فضا بطور کلی تغییر کرده است و روابط با کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی بر اساس برد برد روندی رو به رشد را تجربه می کند و اینگونه نیست که راهبرد منفی یک کشور روی راهبرد دیگر کشور ها اثر مستقیم و همسو بگذارد.

عمده مراوده های ما بعد از پسابرجام از جمله بررسی‌های اقتصادی و درک شرایط سیاسی و اقتصادی توسط شرکت خارجی متقاضی سرمایه گذاری در ایران بوده است که امیدوار هستیم این ارزیابی ها در نهایت منجر به عقد قرارداد سرمایه گذاری مشترک شود، این روال کاری تمام شرکت های دنیا است و باید اجازه دهیم بررسی‌های اولیه انجام شود.
باید تاکید کنم سرمایه‌گذاران متقاضی خارجی با در نظر داشتن شرایط مساعد صنعت پتروشیمی ایران با وجودتمام تبلیغات منفی فعلی عقب نشینی نکرده اند.

البته در این میان لازم میدانم این نکته را ذکر کنم که جذب سرمایه گذاری خارجی به عوامل خارجی و داخلی بستگی داردکه برآیند این عوامل موجب حضور پایدارسرمایه گذار خارجی خواهدبود.

آیا بزودی شاهد اجرایی شدن سرمایه‌گذاری های جدید خارجی خواهیم بود؟

شرکت های صاحب نام  بین المللی علاقه مند به حضور در طرح های توسعه ای و مجتمع های پتروشیمی ایران هستندو چندین شرکت بزرگ و صاحب نام بین المللی فعال در صنعت پتروشیمی در حال نهایی کردن نحوه حضور درکشورمان هستند.

روند مراجعات و اظهار علاقه مندی شرکت های بزرگ و معتبر اروپایی مانند شل، توتال، لینده، زیمنس ، باسف ،تکنیپ،یو او پی، ایرلیکوئید و همچنین چندین شرکت صاحب نام ژاپنی،کره ای و چینی برای سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی در صنعت پتروشیمی ایران نشان از اهمیت این صنعت رو به رشد کشورمان در سطح منطقه و جهان دارد.
از سوی دیگربازهم  باید براین نکته نیز تاکید کرد که فضای پسابرجام در بازار ایران به خصوص درصنعت پتروشیمی یک فرصت طلایی تلقی می‌شود، ایران دارای منابع انرژی از جمله نفت خام و گاز طبیعی و همچنین منابع انرژی تجدیدپذیر است که باید از این ظرفیت ها برای توسعه کشور در این فضا استفاده درست و منطقی شود.
باید این نکته را مورد توجه قرار داد که کسب جایگاه نخست اقتصادی منطقه و تعامل با جامعه بین الملل از نکات کلیدی سند چشم انداز توسعه به شمار می رود و امروز صنعت نفت یکی از ارکان تاثیرگذار برای تحقق این سند به شمار می آید زیرا این صنعت به لحاظ جایگاه اقتصادی و ارتباط با جامعه بین الملل می تواند کمک شایانی برای رسیدن به اهداف داشته باشد.

اصلاح ساز و کارهایی مانند نحوه انعقاد قراردادها ، برنامه ریزی، جذب سرمایه خارجی، برطرف کردن محدودیت های منابع مالی و افزایش توان مدیریتی و فنی داخلی از جمله راهکارهای جبران عقب افتادگی تولید نفت و گاز وهمچنین محصولات پالایشی و پتروشیمی در ایران میدانم و در این محور حرکت میکنیم.

به هرحال تعامل با جهان و رویکرد جدید در دیپلماسی انرژی با توجه به دیدگاه های دولتمردان و حمایت های مجلس یک بار دیگر ایران را می تواند به جایگاه واقعی خود در تولید نفت ،گاز، فرآورده های پالایشی و نیز محصولات متنوع پتروشیمی برساند.

در مجموع با توجه به موارد یاد شده بر آیند ها حاکی از آن است که شاهد جذب سرمایه گذاری های جدید خارجی در آینده نزدیک خواهیم بود.

 شرکت های خارجی افزون بر موارد معمول فنی و اقتصادی در مذاکره ها بر چه موارد خاصی تاکید دارند؟

نکات مورد تاکید ومورد توجه سرمایه گذاران و بانک های بین المللی برای ارائه فاینانسموضوع Compliance   شامل رعایت قوانین بین المللی حسابداری و....... و KYC (یا شناخت کامل مشتریان)، روش پرداخت امن (Payment) مطابق قوانین بین المللی و مقررات پولشویی (FATF) ، شناخت دقیق ساختار صاحبان طرحها در ایران و نرخهای اعتباری ایراناست و یکی دیگر از نکات مسئله محیط زیست و مسئولیت اجتماعی است.که خوشبختانه از حساسیتهای خاص خود در صنعت پتروشیمی برخوردار است. در اینجا مایل هستم اعلام نمایم که اخیرا طرح جمع آوری گاز دی اکسید کربن تولیدی مجتمع های پتروشیمی منطقه عسلویه و تبدیل آن به محصول پتروشیمی که بصورت مشارکتی توسط دو هلدینگ فعال در صنعت پتروشیمی اجرا میگردد به تائید شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسیده و مجوز اولیه آن صادر گردیده است.

توجه به محیط زیست و نیز مسئولیت اجتماعی به عنوان پیش نیاز سرمایه گذاری های خارجی و تسهیلات مالی بین المللی پروژه‌ها همواره مورد توجه قرار دارد والزام تامین مالی پروژه ها از طرف بانک های سرمایه گذاری اروپایی شامل یکپارچگی بین محیط زیست، تغییرات آب و هوایی، مسائل اجتماعی، تنوع زیستی و اکوسیستم و تعهد به پایداری و حفاظت و احترام به حقوق انسانی و رعایت الزامات کلیدی (۱۰ استاندارد) برای عملیات پشتیبانی بانک و دستورالعمل های داخلی بانک ها برای ارزیابی پروژه ها است.

اثرهای زیست محیطی و اجتماعی تاثیرگذار بر طرح ها شامل تغییرات آب و هوایی،تنوع زیستی،سهامداران،سلامت و ایمنی، انتشارگازهای گلخانه ای و پسماندها، پیمانکاران، ذی نفعان، جوامع محلی، میراث فرهنگی،تخصیص زمین و اسکان مجدد است که این موارد از سوی پتروشیمی ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

یکی از عوامل کلیدی ارزیابی موثر بر تامین فاینانس را مطابقت با استانداردهای زیست محیطی و ارزیابی مالی اقتصادی باید در نظر گرفت ودرحال حاضر الزامات تامین فاینانس برآورد عواملی مانند ارزیابی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.

گفتنی است که استانداردها شامل ارزیابی و مدیریت اثرات و ریسک های زیست محیطی و اجتماعی ، میراث فرهنگی، اسکان مجدد غیرمجاز حقوق و منافع گروه‌های جمعیتی آسیب پذیر، بهداشت حرفه‌ای و بهداشت عمومی ایمنی و امنیت است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی