108

روند تحولات صنعت پتروشیمی تا سال 2030

روند تحولات صنعت پتروشیمی تا سال 2030
(سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

چشم انداز صنعت جهانی تولید مواد شیمیایی تا سال 2030/ پیش بینی شده است که صنعت جهانی تولید مواد شیمیایی تا سال 2030 با نرخ رشد ترکیبی در حدود 9/3 درصد در سال رشد کند.

صنعت تولید مواد شیمیایی تخصصی

اندازه بازار تا سال 2020: 470 میلیارد دلار آمریکا

-   رشد تقاضا برای مواد شیمیایی تخصصی به دلیل افزایش تقاضا در صنایع تولیدکننده محصولات نهایی مانند ساختمان سازی، خودروسازی و صنایع الکترونیکی صورت گرفته است.

-   صنعتی شدن در آسیا- اقیانوسیه به دلیل هزینه پایین نیروی کار و رشد اقتصادی نیز باعث افزایش تقاضا برای صنعت شده است.

صنعت پتروشیمی

اندازه بازار تا سال 2020: 885 میلیارد دلار آمریکا

-   انتظار می رود که قیمت های پایین نفت خام به همراه رشد تقاضا برای صنایع دارای مصرف کننده نهایی شامل ساختمان سازی، بسته بندی، حمل و نقل، نساجی، پلاستیک و مراقبت های بهداشتی باعث افزایش تقاضا برای صنعت پتروشیمی جهانی باشد.

-   نوآوری های دولت در هند و چین برای تاسیس مجتمع های پتروشیمی باعث افزایش تقاضا خواهند شد. اگرچه، حرکت به سمت محصولات پتروشیمی دوستدار محیط زیست می تواند باعث کاهش رشد شود.

کودها و مواد شیمیایی کشاورزی

اندازه بازار تا سال 2020: 195 میلیارد دلار آمریکا

-         کودها و مواد شیمیایی مورد استفاده در بخش کشاورزی تحت تاثیر درآمد کشاورزی در کشورهای نوظهور، شرکای تجارت بین الملل، قوانین محیط زیست و افزایش تقاضا در بخش مصرف نهایی خواهند بود.

-         فناوری های جدید مانند بیوتکنولوژی کشاورزی، کشاورزی ژنومیک و ارگانیک تغییر در پروفایل محصولات را تسهیل خواهد کرد.

نمودار 1- چشم انداز تولید مواد شیمیایی به تفکیک بخش (درصد تغییرات نسبت به سال گذشته)

جهان  

منبع: American Chemistry Council

نمودار 2- پیش بینی میزان فروش محصولات شیمیایی در جهان از سال 2015 تا سال 2030 (میلیارد دلار آمریکا)

 جهان

 

منبع: CEFIC Chemdata International 2016

 انتظار می رود که تا سال 2030 در حالی که سهم بازار آسیا افزایش می یابد، سهم بازار اروپا کاهش یابد. تولید گاز شیل در آمریکای شمالی نیز احتمالا با یک رونق چشمگیر مواجه خواهد شد و این رونق را مدیون سیاست های دولت جدید آمریکا برای گسترش تولیدات داخلی است.

میزان فروش محصولات شیمیایی در کل دنیا (در سال 2015): 84/3 تریلیون دلار آمریکا

سهم بازار آمریکایی شمالی : ( 5/16 درصد در سال 2015 )

-   کاهش قیمت ناشی از کمبود عرضه، منافع مربوط به تولیدات داخلی و زنجیره عرضه کوتاه تر باعث تحریک تقاضا برای محصولات شیمیایی خواهد شد.

-   احتمال این وجود دارد که موقعیت آمریکای شمالی از یک واردکننده صرف به یک صادرکننده صرف تبدیل شود.

-   احتمال دارد که دولت جدید آمریکا تولید گاز شیل در داخل خاک آمریکا را گسترش دهد که همین موضوع باعث تقویت رشد صنعت تولید مواد شیمیایی داخلی می شود.

نمودار 3- سهم بازار آمریکای شمالی: سال 2015 و پیش بینی تا سال 2030

 جهان

منبع: CEFIC Chemdata International 2016 

سهم بازار آمریکای لاتین : (8/3 درصد در سال 2015 )

-         رونق پروژه های سرمایه گذاری در برزیل که به دلیل دسترسی به گاز شیل ارزان در آمریکای شمالی اتفاق خواهد افتاد.

-         رشد اقتصادی باثبات همراه با افزایش تقاضا برای محصولات شیمیایی و کالاهای نهایی باعث می شود که آمریکای لاتین یک مقصد جذاب برای آمریکای شمالی باشد.

نمودار 4- سهم بازار آمریکای لاتین: سال 2015 و پیش بینی تا سال 2030

 جهان   

منبع: CEFIC Chemdata International 2016

سهم بازار اروپا : ( 4/17 درصد در سال 2015 )

-         میزان فروش مطلق در اروپا در حال افزایش است، اما سهم مواد شیمیایی به سرعت در حال کاهش است.

-         انتظار می رود که سهم اروپا در فروش مواد شیمیایی از 4/17 درصد در سال 2015 به 3/15 درصد در سال 2030 کاهش یابد.

-         ممکن است صنعت پتروشیمی در دوره چند سال پسا برگزیت با کاهش رشد مواجه شود که این امر به دلیل کاهش فروش مواد شیمیایی و کاهش سرمایه گذاری مستقیم است.

 

نمودار 5- سهم بازار اروپا: سال 2015 و پیش بینی تا سال 2030

 جهان

منبع: CEFIC Chemdata International 2016

سهم بازار آسیا : (61 درصد در سال 2015 )

-         سهم بازار آسیا از بازار جهانی در سال 2030 به 6/64 درصد خواهد رسید.

-         افزایش ظرفیت تولید به همراه افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان باعث افزایش تقاضا برای مواد شیمیایی در این منطقه خواهد شد.

-         رشد تقاضا در چین کمتر از گذشته خواهد بود اما هنوز هم با ارائه سهم 40 درصدی از بازار جذاب ترین مقصد برای سرمایه گذاری خواهد بود.

نمودار 6- سهم بازار آسیا: سال 2015 و پیش بینی تا سال 2030

 جهان

منبع: CEFIC Chemdata International 2016

سهم بازار بقیه دنیا : (3/1 درصد در سال 2015 )

-         انتظار می رود که با ورود گاز شیل ارزان قیمت آمریکا به بازار منطقه GCC در تولید اتیلن جایگاه رقابتی خود را از دست بدهد.

-         به دلیل اجرای پروژه های بسیار بزرگ در خاورمیانه، تقاضا برای مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی و مواد افزایش خواهد یافت، و صنایعی مانند رنگ و انواع پوشش، مخلوط های بتنی، چسب و چسباننده افزایش خواهد یافت.

نمودار 7- سهم بازار بقیه دنیا: سال 2015 و پیش بینی تا سال 2030

 جهان

منبع: CEFIC Chemdata International 2016

 روندهای عمده صنعت مواد شیمیایی

برای حفظ سودآوری در یک محیط جهانی بسیار پرنوسان، صنعت مواد شیمیایی جهانی در طول سال های اخیر شش روند عمده را تجربه کرده است که این روندها را در نمودار 8 مشاهده می کنید.

نمودار 8- شش روند عمده تجربه شده در صنعت جهانی مواد شیمیایی در سال های اخیر

 جهان

روندهای شرکت های پتروشیمی

میزان و نحوه فعالیت های شرکت های پتروشیمی منعکس کننده روندهای این صنعت است. برخی از روندهای این صنعت عبارتند از مدل سازی مجدد کسب و کارها، صنعتی برای مواد شیمیایی، نوآوری، فناوری های دوستدار محیط زیست، M&A و افزایش ظرفیت در بازارهای نوظهور. در ادامه به این موضوع می پردازیم که هر یک از این روندهای صنعت شامل چه اقدامات و فعالیت هایی هستند.

مدل سازی مجدد فضای کسب و کار

-         تاکید بر روی مشتری مداری و پورتفوی محصول متمرکز

-         مزیت عملیاتی به منظور بهبود بخشیدن به سود عملیاتی قبل از مالیات و بهره و در نظر گرفتن محوریت هزینه ها

-         خودکار کردن فرآیندهای تولید، انجام عملیات مداوم، بهبود نوآوری از طریق اینترنتی کردن همه چیز در صنعت

-         بهینه سازی زنجیره عرضه، ادغام با عرضه کنندگان و مشتریان

پیشرفت صنعتی برای صنعت مواد شیمیایی

-         استفاده از داده های بزرگ برای پیش بینی تقاضا، عرضه و قیمت ها

-         توزیع کننده های مواد شیمیایی، خرید و فروش محصولات از طریق یک بازار دیجیتالی

-         تولید مواد مورد استفاده در چاپ سه بعدی مانند پلاستیک های ABS، فتوپلیمرها و غیره...

-         استفاده از تولید افزودنی ها یا چاپ سه بعدی برای فتوتایپ و تولید محصولات مربوطه

افزایش ظرفیت در بازارهای نوظهور

-         گسترش صنایع پایین دستی

-         گسترش جای پای جغرافیایی از طریق افزایش تعداد ساختمان ها

-         بهبود ساختار هزینه ها

-         حداقل کردن زمان تحویل از طریق حضور در همه مکان ها

-         ادغام با رقبا به منظور بهبود حضور در بازار

افزایش فعالیت های مربوط به M&A

-         محروم کردن کسب و کارهای غیر مرکزی برای ساختن پورتفوی اصلی

-         الزام کسب و کارها به رعایت کسب و کارهای اصلی شرکت

-         افزایش تمایل بنگاه های تولید پلی اتیلن به شرکت های شیمیایی با نوآوری بسیار قوی در زمینه تولید محصول و پورتفوهای محصول دوستدار محیط زیست

-         ادغام با رقبا به منظور بهبود حضور در بازار

افزایش رشد از طریق بهبود نوآوری

-         سرمایه گذاری در R&D به منظور کشف منابع تجدیدپذیر برای مواد خام اولیه

-         گسترش پورتفوی محصولات تولید شده از منابع تجدید پذیر

-         گسترش تولید محصولاتی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند به منظور استفاده در منازل مسکونی، صنعت نساجی و پوشیدنی ها

-         استفاده از زنبورها برای بررسی کارخانه های مواد شیمیایی

توسعه فناوری ها و محصولات دوستدار محیط زیست

-         سرمایه گذاری در R&D به منظور کشف منابع تجدیدپذیر برای مواد خام اولیه

-         گسترش پورتفوی محصولات تولید شده از منابع تجدید پذیر

-         انجام تحقیقات مشترک به منظور توسعه فرآیندها و فناوری های تولید پایدار

-         حرکت به سمت استفاده از سوخت های تجدیدپذیر مانند سوخت های زیستی و گازهای زیستی

چگونه این روندها بخش های مختلف صنعت را در بلندمدت تحت تاثیر قرار می دهند؟

جدول 1- نحوه تاثیرگذاری روندهای صنعت بر بخش های مختلف صنعت

جهان  

مدلسازی مجدد کسب و کار

شرکت های پتروشیمی به منظور افزایش بیشتر رشد و سودآوری، در حال مدل سازی مجدد کسب و کار خود هستند تا با فضای کسب و کار فعلی مطابقت بیشتری پیدا کند. گام هایی که این شرکت ها در این راستا برداشته اند عبارتند از:

1.بهبود ساختار هزینه

ü     شرکت سابیک عربستان یک سیستم جدید ذخیره خوراک را طراحی کرده است تا بدین ترتیب بتواند با کمبود عرضه گاز در کشور مقابله کند و به این ترتیب رشد اقتصادی را افزایش دهد. شرکت سابیک در فاصله بین فصل اول سال 2016 و فصل دوم همان سال هزینه های خود را 18 درصد کاهش داد در حالی که میزان تولید خود را 3 درصد افزایش داد. این شرکت هدف خود را در سال 2016 افزایش کارایی قرار داده بود.

2.تمرکز بر مشتری مداری

 

- شرکت BASF، در سال 2015 با در نظر گرفتن ترجیحات مشتریان واحدهای مجزای فروش بخش افزودنی ها را با هم ادغام کرد.

- شرکت BASF در سال 2016 به منظور تقویت پورتفوی تولید خود محصولات جدیدی را به بازار پلی اورتانز افزود.

3.توسعه پورتفو

- شرکت دوپونتبیوساینس در سال 2016 با روبرداری از محصول آنزیم جدید خود وارد بخش گاز سوختی شد و به تولیدکنندگان گاز سوختی کمک کرد تا بازده کار خود را بهبود بخشند.

4.راه حل پایدار

- شرکت داوکمیکال در سال 2016 خط جدید داو فیلم تک فورتیلایف[1] را به منظور ذخیره سازی اسموسیسفیلترازیسیوننانو راه اندازی کرد تا بتواند نیازهای مشتریان را در چالش دسترسی به آب در بازارهای مختلف مانند تولید برق فسیلی، مواد شیمیایی، محصولات پتروشیمی، فلزات و منسوجات پاسخ دهد.

 

5.راه حل پایدار

- شرکت آکزونوبل کسب و کار خود پوشش صنعتی شرکت BASF را به قیمت 475 میلیون یورو خرید تا بدین ترتیب بر روی کسب و کار رنگ های دکوراتیو خود رونق ببخشد.

- شرکت کووسترو قصد دارد در سال 2017 کارخانه و تجهیزات تولید MDI خود را ببندد و یک پارک پشتیبانی مواد شیمیایی راه اندازی کند.

جدول 2- کاربرد مدل سازی مجدد برای بازیگران صنعت مواد شیمیایی

 جهان

گسترش ظرفیت در بازارهای نوظهور

شرکت های تولید مواد شیمیایی در حال توسعه ظرفیت های خود در کشورهای در حال توسعه هستند تا بدین ترتیب تولید را به سلیقه مشتری نزدیک تر کند.

 جدول 3- شرکت های پتروشیمی اقدامات متفاوتی را به منظور افزایش ظرفیت تولید در بازارهای نوظهور انجام می دهند

جهان  

جدول 4- کاربرد افزایش ظرفیت تولید برای بازیگران صنعت مواد شیمیایی

 جهان

ایجاد رشد اقتصادی از طریق نوآوری

شرکت های پتروشیمی، به منظور دستیابی به رشد اقتصادی مناسب همواره به دنبال راه هایی برای تولید محصولات جدید و نوآورانه، نوآوری در ایجاد فرآیندها و مدل های کسب و کار  بوده اند.

نمودار 9- رشد سودآور و پایدار از طریق نوآوری

 جهان

جدول 5- کاربرد نوآوری برای بازیگران صنعت مواد شیمیایی

 جهان

منابع:

 

 

1. “Facts and Figures reports and brochures ,” CEFIC website, http://www.cefic.org/Facts-and-Figures/, accessed 30 October 2016.

2. “Petrochemicals Market is Expected to Reach US$ 885.07 Bn by 2020: Transparency Market Research,” Globalnewswire, https://globenewswire.com/news-release/2015/02/23/708713/10121368/en/Petrochemicals-Market-is-Expected-to- Reach-US-885-07-Bn-by-2020-Transparency-Market-Research.html, accessed 15 February 2017.

3. “Year-End 2015 Chemical Industry Situation and Outlook American Chemistry Accelerating Growth,” December 2015, American Chemistry Council, Economics & Statistics.

4. “Specialty Chemicals Market worth $470 Billion by 2020,” Markets and Markets website, http://www.marketsandmarkets.com/PressReleases/specialty-chemicals-market.asp, accessed 15 february 2017.

5. “IBIS world industry report Global Fertilizers and Agricultural chemicals report,” February 2015, IBISWorld, accessed 8 November 2016.

6. BASF to refocus plant biotechnology research”, BASF press release, 25 February 2016, https://www.basf.com/en/company/news-and-media/news-releases/2016/02/p- 16-134.html, accessed 13 December 2016.

7. “SABIC to grow its way out of earnings slump – acting CEO”, American energy news, 29 July 2016, http://theamericanenergynews.com/energy-news/sabic-grow-way-earnings-slump-acting-ceo, accessed 13 December2016.

8. “BASF launches new MasterTop flooring and cleaning products on the European market,” BASF Press release, 21 April 2016, https://www.basf.com/en/company/news-and-media/news-releases/2016/04/p-16- 187.html, accessed 13 December 2016.

9. “BASF Annual Report,” BASF Website, https://www.basf.com/documents/corp/en/about-us/publications/reports/2016/BASF_Report_2015.pdf, accessed 13 December 2016.

10. “DuPont Industrial Biosciences Launches New Enzyme Product for Biogas Industry”, DuPont news, 6 June 2016, http://www.dupont.com/products-and-services/industrial-biotechnology/press-releases/DuPont-Industrial-Biosciences-Launches-New- Enzyme-Product-for-Biogas-Industry.html, accessed 3 October 2016.

11. “Designed for a Challenge – New Dow Product Line Helps Maximize Industrial Water Recovery, Minimize Waste”, The Dow Chemical Company press release, 19 September 2016, http://www.dow.com/en-us/news/press-releases/new-dow-product-line-helps-maximize-industrial-water-recovery, accessed 13 December 2016.

12. “Covestro optimizing MDI production in Europe”, Covestro news, 4 December 2015, https://press.covestro.com/news.nsf/id/Covestro-optimizing-MDI-production-in- Europe?Open&parent=Home_EN&ccm=000, accessed 30 September 2016.

13. “BASF intends to sell its global industrial coatings business to AkzoNobel,” BASF press release, 17 February 2016, https://www.basf.com/gb/en/company/news-and-media/news-releases/2016/02/ECI.html, accessed 13 December 2016.

14. “Dow Chemical, Syngenta detail their journey to supply chain collaboration,” Techtarget, 29 September 2016, http://searchmanufacturingerp.techtarget.com/feature/Dow-Chemical-Syngenta-detail-their-journey-to-supply-chain-collaboration, 10 November 2016.

15. “Smart pallets for cost-effective supply chains: Resistant thanks to Elastocoat® C from BASF”, BASF press release, 30 June 2016, https://www.basf.com/en/company/news-and-media/news-releases/2016/06/p-16- 242.html, accessed 23 September 2016.

16. “Advancing the pace of genetic gain”, Farm industry news, http://www.farmindustrynews.com/soybean-varieties/advancing-pace-genetic-gain, accessed 13 December 2016.

17. “BASF launches Maglis, a new online platform to help farmers improve crop management”, BASF press release, 3 March 2016, https://www.basf.com/en/company/news-and-media/news-releases/2016/03/p-16- 140.html, accessed 26 September 2016.

18. “Animal Health and Crop Protection from a single source,” BAYER website, http://www.press.bayer.com/baynews/baynews.nsf/id/BD35076464A27707C1258037 004681B9/$File/2016-0222e.pdf?open&mod=23.09.2016_15:53:54, accessed 13 December 2016.

19. “Bayer CapSeal protects against counterfeit crop protection products”, Bayer news, 14 June 2016, http://www.press.bayer.com/baynews/baynews.nsf/id/Bayer-CapSeal-protects-against-counterfeit-crop-protection-products?Open&parent=news-overview-category-search-en&ccm=020, accessed 30 September 2016.

20. “Pioneering virtual reality customer center opened by AkzoNobel in the UK”, AkzoNobel media release, 20 June 2016, https://www.akzonobel.com/for-media/media-releases-and-features/pioneering-virtual-reality-customer-center-opened-akzonobel-uk, accessed 5 October 2016.

 

 

 



[1]Dow FilmtecFortilife

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی